• Blevmamma060708

Föda själv på förlossningen,fler?

När jag väntade andra barnet gick vattnet i v 36+2 dagar, vaknade av att det var alldeles blött i sängen, ringde förlossningen och fick komma in, blev inlagd i väntan på värkstart men inget hände så dagen efter sattes jag igång med dropp, värkarna blev efter lite justerande regelbundna och starka, efter ca 4 tim efter igångsättningen hade inte min BM sätts till och jag fick då krystvärkar och jag var då tvungen att trycka på, jag kände att barnet kom ned en bit efter första krystvärken och jag larmade då och försökte dra av mig trosorna som tur var lyckades jag för efter nästa krystvärk föddes sonen utan att BM syntes till ca en minut senare kom BM in och bara stirrade och sprang fram till oss, hon såg ganska rädd ut kommer jag ihåg, det är nu några år sen men kommer så väl ihåg hur vården försökte släta över allt med uupps, är det fler därute som fött själva på förlossningen och hur gick detdf? för oss gick det som tur va bra men det kunde ju gått jättedårligt också.

• Svar på tråden Föda själv på förlossningen,fler?
  • persikofjaril

Har inte vart med om det. och hoppas jag slipper också. Det låter ju fruktansvärt att de lämnade dig vind för våg på det där sättet! Jag har full förståelse för att de inte har resurser att låta någon sitta och vaka över en varje sekund under hela förlossningen, men när det väl är dags för bebisen att komma ut så får de faktiskt se till att vara där!

Men var fanns pappan till barnet? Var han inte med? Är själv gravid nu (v36) och är så glad att jag har min sambo. Tycker alla gravida som inte vet vem som är pappa till barnet, eller har blivit lämnade mitt i graviditeten, eller av annan anledning föder ensamma, och som inte har någon som är där med dem och stöttar (förutom personalen på förlossningsavdelningen), är otroligt modiga. Själv skulle jag nog drabbas av panik.

• Blevmamma060708

Javisst kan inte personalen vaka över en hela tiden, men dom hade inte undersökt mig eller tittat till mig en endaste gång under tiden från att verkerna började till att han föddes.

Hade precis skickat iväg mannen på ett litet ärende, därför var han inte med, så stackarn missade födseln, men det kanske var bra, för han höll på att svimma vid första barnets födelse.

• BelAir1

Det är ju sånt som händer emellanåt. Det är ju helt omöjligt för personalen att veta hur fort eller sakta det ska gå. Ibland kan man känna på pat som är öppen 6 cm och när man vänder ryggen till så föds barnet (omföderskor). Personalen tycker nog inte att det är en så stor sak om det går bra vilket det nästan alltid gör.

• 08 i Skåne

de kan ju inte sitta hos en hela tiden och det är ju svårt att värdera hur snabbt det kommer att gå.

Jag födde inte själv, men det var väldigt nära att maken fick ta emot vår son (3:e barnet) för det gick väldigt fort mot slutet.

Vattnet hade gått och jag hade värkar, men inte så kraftiga. Rätt var det var så kommer 3 väldigt kraftiga värkar på raken och sen kom första krystvärken. Då ringde vi på klockan och barnmorskan kom in, hon och maken fick hjälpa mig av med de tjusiga landstings trosorna och i nästa värk kom huvudet ut.

BM sa till oss efteråt att det var tur att jag hade talat om att barn nr 2 kommit väldigt snabbt, så hon var förberedd på att det skulle kunna gå ännu fortare denna gång.

• persikofjaril

Kan det verkligen gå så snabbt att personalen inte hinner dit, så man måste föda barnet helt själv (med hjälp av eventuell partner/annan anhörig)? Känns inte riktigt tryggt ärligt talat. Borde inte läsa sånt här egentligen. Är redan nervös inför förlossningen.

• BelAir1

Det är ju verkligen inte något som händer ofta! Men för flerföderskor kan det gå otroligt fort.

• Krake

"De kan ju inte sitta hos en hela tiden." Jag vet såklart att det är så pga bristande resurser, så jag klandrar inte personalen. Men egentligen så borde vi ha en förlossningsvård där de gör just det! Det är inte vettigt att det ska behöva springas emellan födande kvinnor. En kvinna= en BM borde gälla!

• Modgun
    Krake skrev 2012-03-05 23:16:39 följande:
    "De kan ju inte sitta hos en hela tiden." Jag vet såklart att det är så pga bristande resurser, så jag klandrar inte personalen. Men egentligen så borde vi ha en förlossningsvård där de gör just det! Det är inte vettigt att det ska behöva springas emellan födande kvinnor. En kvinna= en BM borde gälla!

Absolut borde det vara så, men iom alla nedskärningar så kan det inte bli så.
    Barnens farmor är b sedan 33 år tillbaa och har hela tiden jobbat på fl. I början så var det nog lite så som du beskriver. Men nu så kan svärmor få dela på sig till tre olika patienter. OM det vill sig riktigt illa alltså
Svar på tråden Föda själv på förlossningen,fler?