• ramone1

När kan man begära ett förlåt?

Hej. min dotter var olydig idag ett par gånger och jag sa att hon skulle säga förlåt till mig. hon är 2 år och 7 månader. hon ville va välling men jag sa att inte innan du sagt förlåt. jag fick upprepa mig flera gånger ungefär en timme. sen var hon olydig igen och jag tog upp henne på sitt rum. är hon för liten eller kan man begära ett förlåt från en som är lite mer än 2.5 år gammal?

• Svar på tråden När kan man begära ett förlåt?
  • sextiotalist
    skogsvitter skrev 2012-03-06 19:16:52 följande:
    Jag hoppas att denna tråd är ett skämt... annars - stackars barn.
    Tvivlar jag på, det är inte första gången jag hör detta
  • Litet My
    sextiotalist skrev 2012-03-07 06:50:01 följande:
    Ett förlåt skall komma från hjärtat, aldrig tvingas fram
    Sant...

Förstår mig öht inte på detta att ungarna skall tvingas klämma fram ett förlåt som de egentligen inte menar utan till sist lär sig säga för att få konflikten avslutad/slippa få mer skäll/vara med i gemenskapen.

Här säger man förlåt när man man verkligen menar det.

Hoppas denna tråden är ett skämt men tyvärr tror jag inte det.
  • MHN

Aldrig begära, det ska komma spontant från en person som verkligen menar det.

• Jungblom

Vi försöker lära barnen vad förlåt innebär istället, när jag blir ledsen för något mina barn gör. Så förklarar jag varför jag blir ledsen och att jag gärna vill ha en kram. Att då barnet förstår något av detta räcker som förlåt, behöver inte använda ordet förlåt.

Dessutom säger vi vuxna förlåt till våra barn när vi gör fel och  hoppas att de tar efter.

• sextiotalist
    Jungblom skrev 2012-03-11 07:19:00 följande:

Vi försöker lära barnen vad förlåt innebär istället, när jag blir ledsen för något mina barn gör. Så förklarar jag varför jag blir ledsen och att jag gärna vill ha en kram. Att då barnet förstår något av detta räcker som förlåt, behöver inte använda ordet förlåt.

Dessutom säger vi vuxna förlåt till våra barn när vi gör fel och  hoppas att de tar efter.

Det tror jag är den bästa vägen, vad är ett förlåt värt som man säger som en robot, utan att mena det.
  • smulan16

Jag tycker du ska sluta kräva ett förlåt! Dessutom tror jag hon ville ha välling eftersom det betyder lugn och ro, mättnad och kanske i viss mån tröst! Lägg tiden på att prata om vad som är rätt och fel istället för att tokfokusera på ordet förlåt!

• Paninaro

Jag har aldrig bett min 4-åring att säga förlåt. Däremot har jag sagt förlåt till henne när jag sagt eller gjort saker som jag ångrat.

I samband med det har vi också pratat om att man kan säga förlåt om man ångrar sig, hur det känns när man ångrar sig och att man ibland säger saker man ångrar när man blir riktigt arg.

Att tvinga barn eller någon annan att säga förlåt är ju helt vansinnigt!

• LeaveMeAlone

Jag tycker det bästa sättet att lära ut att säga saker som förlåt, tack eller andra saker som verkar passande för situationen är att -visa- hur det ska gå till. Dvs att man själv ber om ursäkt när man gjort något fel. Sen kan man även förklara varför man just säger förlåt, men utan att kräva att det ska sägas just i stunden. 

Med tiden de ser hur de vuxna beter sig och i takt med att empatiförmågan ökar så tror jag det där löser sig. Min son är iaf bra på att säga förlåt och att vara artig och jag har aldrig någonsin tvingat honom att säga orden.

Det jag däremot gjort när han blivit lite äldre är att fråga honom varför han säger förlåt. Just för att jag vill att han ska lära sig att det inte bara är ett ord man säger för att komma undan, och att jag vill att han förstår varför ursäkten är på sin plats!  Bara ett simpelt "förlåt" betyder ganska lite. Däremot "förlåt mamma för att jag var otrevlig" eller "förlåt för att jag inte lyssnade" känns betydligt bättre. Men det är ju för lite äldre barn än 2½ åringar såklart.

• Superhero

när dom är så stora brukar dom kunna lära sig innebörden av förlåt. men så kan svårigheten vara att det sitter riktigt långt inne att ta ansvar och stå för sina handlingar... 

min nyblivna tvååring förstår utan tvekan att man säger förlåt. men så är hon lillasyster och därigenom lärt sig sociala regler gratis. t.ex. om hon kladdar med maten och jag säger sluta annars tar mamma bort den kommer det snabbt som ögat ett "sölåt mamma". eller i affären om dom krånglar och så säger jag tänk på lördagsgodiset så säger båda förlåt och skärper sig (en stund).
    om hon däremot slår sin storasyster oprovocerat går hon och gömmer sig eller ställer sig vid väggen med ansiktet innåt och blundar. och fnittrar och tittar bort när man säger att hon ska be syrran om ursäkt. då kan hon hellre välja att börja störtböla när hon inser att hon var dum än att säga förlåt. sen försöker hon komma undan, men om det finns något som lockar (sen när hon lugnat sig) ex att vi ska gå ut efter att hon sagt förlåt så går det bra att göra det.
    hon förstår också mycket väl när någon ber henne om ursäkt för någonting som hänt. om en kompis är dum och blir tillrättavisad kan hon stå och vänta medan dennes mamma säger åt den att säga förlåt. för hon vet att den ska säga förlåt till henne för den var dum emot henne.

men det var svårare med första att avgöra vad hon förstod och inte. tror vi hade lägre förväntningar på henne och lät henne komma undan med en del som hon faktiskt förstod.

• en glad

Vad är ett av princip framtvingat förlåt värt? Ingenting.....

Alla förlåt kommer spontant då barnet "knäckt koden" och tillräckligt många gånger hört andra (och då särskilt mamma o pappa) säga förlåt!  

Rent utvecklingmässigt händer det i 3-4-årsåldern då barnet börjar utveckla en känsla för empati och samvete ...  

• Alisa

Man kan väl aldrig begära ett förlåt då det innebär att man ångrat sig och vill visa detta. 

• Machapuchare
    ramone1 skrev 2012-03-05 18:36:24 följande:
    Hej. min dotter var olydig idag ett par gånger och jag sa att hon skulle säga förlåt till mig. hon är 2 år och 7 månader. hon ville va välling men jag sa att inte innan du sagt förlåt. jag fick upprepa mig flera gånger ungefär en timme. sen var hon olydig igen och jag tog upp henne på sitt rum. är hon för liten eller kan man begära ett förlåt från en som är lite mer än 2.5 år gammal?
    Hur ofta tvingar du fram ett förlåt från din man? Din mamma? Andra människor du umgås med?
Svar på tråden När kan man begära ett förlåt?