• izzi

Hopplöst att försöka bli av med blöjan

Dottern är tre år och visar inget som helst intresse för att sluta med blöjan. Till saken hör att hon är extremt envis och har hon bestämt sig för något så är det så

I somras när hon var 2,5 gick det ganska bra. Då sprang hon ofta till pottan, (var oftast naken då). Men nu har totalt tappat intresset. 

Det här är det vi har provat:

- potta och toaring, pottan var kul i början precis som ringen, nu är de ointressanta

- sätta klistermärken när hon har suttit, var också kul i början nu känns det passé   

- att "sätta henne" på toaletten direkt på morgonen då hon inet kissat under natten fungerar inte, då hoppar hon ner därifrån.

-trosor - hon får välja, kul i början, och kan ibland vara roligt, men oftast så kommer det i trosorna, bäst är om hon får vara naken, men det går ju inte nu för hon fryser då.

-fråga och påminna henne då hon är utan blöja går inte heller, hon bara säger nej.  

Hon är medveten om när hon bajsar, för då går hon oftast undan, och vill vara ifred.   

Känns som vi aldrig kommer bli av med blöjan!  VET att man inte ska jämföra, men jag kan inte låta bli. Känns som vi är väldigt sena med detta.  Har helt slut på idéer. Vad ska man göra?

På förskolan måste de i princip vara helt torra så det går ju inte att bara sluta för där måste hon ha blöja.  

• Svar på tråden Hopplöst att försöka bli av med blöjan
  • glad i livet

Jag har såklart också fått hem bajsiga kläder. När min flicka tränade innan hon var redo så lämnades hon på dagis utan blöja, sen brukade de sätta på henne blöja under dagen ( eftersom hon vägrade kissa). Bajsiga kläder kan de ju stoppa i en påse bara. .

• Modgun
    izzi skrev 2012-03-06 09:19:50 följande:
    Fast jag tror det bara blir som med klistermärkena, att det är kul i början sen är det heller inget speciellt.

Som jag skrev så är hon extremt envis och det visar sig även i tex ätandet. Häromdagen ville hon ha en smörgås til maten, efter att hon ätit halva ville hon äta efterrätt och vi sa att hon skulle äta upp smörgåsen först, men hon vägrade. Så hon är hellre utan gott för att att hon inte vill ge sig!

TAck ändå för tipset.    

Det kommer väl när hon är redo antar jag, men ibland känns det så hopplöst!  

Klart att hon inte ger sig när hon vet att hon får som hon vill.
  • izzi
    Modgun skrev 2012-03-06 09:16:39 följande:
    Låter som att personalen är extremt jävla lata.
    Klart att tösen aldrig kommer att kunna kissa på toa om förskolan inte vill medverka.
    Ja jag får också hem bajsiga kläder, men kläder som fsk personalen har sköljt av, vilket dom inte tycker är något problem.  

Ja, jag blev lite konfunderad faktiskt.
  • Nordanvinden08

Jag tycker verkligen ni måste prata med fsk!, alt den som har huvudansvar på förskolan. Vadå säga att de inte har tid att ta hand om bajsiga kläder! Det är väl bara att ta av dem och slänga det värsta i toaletten och sen lägga i en påse, det blir ju ni som verkligen tar hand om de bajsiga kläderna på kvällen( inte alltid kul men vad gör man inte!)
    Det är en del av deras arbeta att hjälpa till och stötta, såklart din dotter tyckte det blev jobbigt när det blev en stor grej av det... De borde bara sagt att sånt händer, ingen fara, och avdramatiserat det hela. Ge beröm för att hon hade trosor på sig och allt som går bra! Det där med att inte stressa det förstår jag, men Där var det ju Din dotter som sagt att hon VILLE ha trosor! Helt fel från dem tycker jag. Stå på er!! Prata med dem så att inte samma sak händer nästa gång hon vill ha trosor på sig.
    Lycka till!

• Veritaslux

Har ni testat någon form av Potty training pants. Har en kompis som använt det med sin dotter och det funkade för henne. Poängen är att de suger upp men känns "våta" så de är inte så behagliga att ha på sig. Finns både som tygblöjor och engångs. Googla!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • izzi
    Modgun skrev 2012-03-06 09:21:07 följande:

Klart att hon inte ger sig när hon vet att hon får som hon vill.
    Vad menar du? Hon fick ingen efterrätt om du menar det.
  • izzi
    Veritaslux skrev 2012-03-06 10:40:33 följande:
    Har ni testat någon form av Potty training pants. Har en kompis som använt det med sin dotter och det funkade för henne. Poängen är att de suger upp men känns "våta" så de är inte så behagliga att ha på sig. Finns både som tygblöjor och engångs. Googla!

Det kanske vore något.
  • Modgun
    izzi skrev 2012-03-06 11:02:43 följande:
    Vad menar du? Hon fick ingen efterrätt om du menar det.

Ber om ursäkt, läste lite för snabbt där. Uppfattade det som att ni GAV henne efterrätt.
  • izzi
    Modgun skrev 2012-03-06 11:19:25 följande:

Ber om ursäkt, läste lite för snabbt där. Uppfattade det som att ni GAV henne efterrätt.
    Nej då! Som sagt hon är så envis så hon ger sig inte (och inte vi heller). Eller så kan man ju se det som att hon inte tyckte det var så viktigt med efterrätt ändå =)
  • Modgun
    izzi skrev 2012-03-06 11:22:00 följande:
    Nej då! Som sagt hon är så envis så hon ger sig inte (och inte vi heller). Eller så kan man ju se det som att hon inte tyckte det var så viktigt med efterrätt ändå =)

Tycker fortfarande att ni får trycka på den lata personalen på eran dotters fsk. Det ingår faktiskt att byta kiss och bajskläder i deras jobb också.
  • education

Har en treårig pojk som också tvärvägrar och är totalt ointresserad. Vet hur det är. Men det är väl bäst att försöka vara tyst själv och vänta ut det hela.

• izzi
    education skrev 2012-03-06 11:35:15 följande:
    Har en treårig pojk som också tvärvägrar och är totalt ointresserad. Vet hur det är. Men det är väl bäst att försöka vara tyst själv och vänta ut det hela.

Ja, kanske man ska lugna sig och vänta till sommaren, då blir det ju lite smidigare.
  • Nordanvinden08

Som modgun oxå skriver, ni måste prata med fsk! För även om ni väntar tills hon blir intresserad igen så kommer det ju aldrig gå om inte fsk är med på noterna och hjälper till. Låter verkligen som total lathet av förskollärarna! Tala med föreståndaren och berätta vilket bemötande ni fick sist!

• education

Ja så tänker jag med. Det går säkert lättare då. Och om man ställer in sig på att inte göra några försök eller ha några förväntningar innan dess så kanske det sker plötsligt. Eller så funkar det först i sommar. Tröstar mig med att de ändå är såpass stora då, han kommer vara 3,5 år, han är ju inte sen i utvecklingen och kommer förstå mycket väl att han kissar och bajsar på altanen när han väl gör det

• castafiore
    izzi skrev 2012-03-06 09:19:50 följande:
    Fast jag tror det bara blir som med klistermärkena, att det är kul i början sen är det heller inget speciellt.

Som jag skrev så är hon extremt envis och det visar sig även i tex ätandet. Häromdagen ville hon ha en smörgås til maten, efter att hon ätit halva ville hon äta efterrätt och vi sa att hon skulle äta upp smörgåsen först, men hon vägrade. Så hon är hellre utan gott för att att hon inte vill ge sig!

TAck ändå för tipset.    

Det kommer väl när hon är redo antar jag, men ibland känns det så hopplöst!  
    För vår del var det det enda som funkade. En neverstop efter varje bajs. När det funkade glömdes godiset bort efter en tid.
  • izzi

Jo ska ta upp det med fsk och höra vad det egentligen menar. Nu kommer jag gå hem på mammaledighet i maj så hon kommer ju inte vara där så många timmar.

Hoppas jag får tid och ork (ävenmed en liten) att träna då istället det blir ju som sagt smidigare utan alla kläder.

Men ibland känns det som hon envisas med detta så mycket bara för att det är något som hon kan "bestämma" över.  

• glad i livet

Personalen kanske menade att de inte kan ta hand om de smutsiga kläderna? Dvs att olyckor händer men att kläderna då bara läggs i en påse.

• Nordanvinden08

Lycka till! Vill bara förvarna att om det är en liten bebis på ingång så kan det bli ett bakslag i potträningen. Vet flera vänner där det större barnet gått tillbaka mer mot blöja när en liten kommit... Ska vara ganska vanligt, kan vara bra att komma ihåg ifall ni inte tycker att det går så fort som det ska:)

Svar på tråden Hopplöst att försöka bli av med blöjan