• MrsLondon

Tips för tågresa med spädbarn

Hallå på er alla där ute.

Om en månad ska jag bege mig till min syster som fyller 40. Det blir en tågresa själv med min då tvåmånaders dotter. Sambon har arbete så han kan inte följa med tyvärr.   Så nu undrar jag om ni har nå tips på hur man själv klarar en 8timmars tågresa med en tvåmånaders?   Ska man ha sittplats eller liggvagn?  Jag ammar inte utan jag pumpar ut bröstmjölk som hon får i flaska, plus ersättning ibland.  Nå tips på hur man klarar det? Finns det skötbord på tåg?

Jag åker alltså ALDRIG tåg så därför alla knäppa frågor =)   På hemvägen blir det dock flyg, men jag ska möta upp familjen och åka de sista 30 milen med dem. Därför tåg först och flyg hem.

Kram på er!

• Svar på tråden Tips för tågresa med spädbarn
  • Lena

tåg brukar ha skötbord på toaletterna.

Liggvagn finns bara om tågen går över natten.

• MrsLondon
    Lena skrev 2012-03-06 12:40:15 följande:
    tåg brukar ha skötbord på toaletterna.

Liggvagn finns bara om tågen går över natten.
    Tackar  =O)
  • hoppitossan

Jag har precis kommit hem efter en relativt lång tågresa med två barn, 3 år och 2 månader. Jag bokade bara två platser och hade minstingen i knät. Om jag åkt själv med den lilla hade jag absolut bokat ett säte till honom med!
    Något skötbord såg jag inte till. Jag bytte på min plats ( hade med ett litet täcke som han låg på) hade platser längst bak i vagnen så jag tror inte nån stördes av bytet ;)

• Mrs Firren

Jag brukar också boka ett extra säte till barnet, kostar typ 5 spänn. Det är väldigt bra att kunna breda ut sig lite extra på två säten bredvid varandra. Sen brukar jag välja plats som är nära en handikapplats för då kan jag oftast parkera vagnen där och då kan barnet sova där under resan. Jag brukar inte välja den vagnen som är speciellt för barn, för jag tänker att det kan vara sånt liv där, hellre då att det är lugnt.

Över lag brukar jag packa i så få väskor som möjligt och låta ev väskor vara kvar under vagnen. Hellre ryggsäck än väska att bära i handen. Jag brukar ladda med matsäck och vatten och se till att ha allt nära.

Det kommer säkert gå jättebra! Be medresenärerna om hjälp om du behöver. Resa med en liten tyckte jag var en behaglig upplevelse.     

• MrsLondon
    hoppitossan skrev 2012-03-06 14:08:38 följande:
    Jag har precis kommit hem efter en relativt lång tågresa med två barn, 3 år och 2 månader. Jag bokade bara två platser och hade minstingen i knät. Om jag åkt själv med den lilla hade jag absolut bokat ett säte till honom med!
    Något skötbord såg jag inte till. Jag bytte på min plats ( hade med ett litet täcke som han låg på) hade platser längst bak i vagnen så jag tror inte nån stördes av bytet ;)
    Tackar, då blir det nog att boka ett till säte kanske.  Även om hon sitter i mitt knä kan man ju använda det andra sätet ochså, som avlastning, eller extra utrymme för benen
  • MrsLondon
    Mrs Firren skrev 2012-03-06 14:27:28 följande:
    Jag brukar också boka ett extra säte till barnet, kostar typ 5 spänn. Det är väldigt bra att kunna breda ut sig lite extra på två säten bredvid varandra. Sen brukar jag välja plats som är nära en handikapplats för då kan jag oftast parkera vagnen där och då kan barnet sova där under resan. Jag brukar inte välja den vagnen som är speciellt för barn, för jag tänker att det kan vara sånt liv där, hellre då att det är lugnt.

Över lag brukar jag packa i så få väskor som möjligt och låta ev väskor vara kvar under vagnen. Hellre ryggsäck än väska att bära i handen. Jag brukar ladda med matsäck och vatten och se till att ha allt nära.

Det kommer säkert gå jättebra! Be medresenärerna om hjälp om du behöver. Resa med en liten tyckte jag var en behaglig upplevelse.     
    Tusen tack för tipsen  =)
Svar på tråden Tips för tågresa med spädbarn