• kiddi

Namnpanik!

Hej!

Efter fem veckor är min dotter fortfarande namnlös och jag börjar tröttna på att kalla henne "bebisen".

Vårt förstaval på namn - Lo - funkar inte särskilt bra på finska (förhoppningsvis blir dottern tvåspråkig),
    men andra namn som Lova, Lovisa och Louise kanske skulle kanske funka så att Lo kan bli "kortnamn".

Andra idéer är Elina, Emmeline, Linn, Tove, Emmi (Emmi Lo?).

Söker pepp, idéer och hjälp att hitta något som passar den lilla sötisen där hemma. Någon?

• Svar på tråden Namnpanik!
  • kiddi

Gillar Anni,
    dessvärre heter en av mostrarna det.

• kiddi

Emmilo ihopskrivet?

Kanske det... får fundera :) 

• Moi Mokulat

Vi valde namn som inte är finska för det räckte med vårt jätte finska efternamn. Kan hon inte få heta Lo i andra namn? Emma Lo, Eira Ina Joanna Liisa (älskar det namnet. Heter finska farmor) Nadja är finskt och betyder hopp. Ella Juni Meja Toini är finskt Tyra Wilma Thea Vilda Lo Novalie Mira sirrka Några förslag. Vi tog också god tid på oss. Blev mellan Olle och Pelle.

• HansenPersson

Ett annat kort fint tjej namn är Li . Min Kusin fick namnet Nova-Li som betyder månvakt.

• kiddi

Fina förslag, gillar flera av dem. Dessvärre är släkten full av kvinnor med vackra namn, jag tror snart att de flesta har tagits upp härGlad

Ett alternativ som vi nu funderar på är att strunta i att Lo betyder ben på finska (och blir toalett på engelska) och köra på ändå. Å nej, det är svårt.

Ge gärna fler förslag, tips och råd... allt medan jag lusläser namnsajterna och blir ännu mer obeslutsam.

• Moi Mokulat

Gör som ni känner passar er bäst. Sen kommer alla har åsikter om ert val. Jag hade nog inte valt Lo som tilltals namn.

• SannaM

Lia kanske, eller Li som någon ovan föreslog? Lova är ju jättefint, och Lovisa också, om ni ändå vill ha Lo- som "prefix". Luna, Leia, Lea, Levi, Lina, Lilly (fortsätter på L-namnen...)

eller...

Ellen, Elvira, Tova, Tora, Elsa, Ines (ett av våra favvonamn till ev. framtida dotter), Olivia

Men ser hon ut som en liten Lo så måste ni nog ta det

• candyfloss

VA? Jag är tvåspråkig och trodde att jag talade flytande finska men jag har aldrig hört att lo skulle betyda ben (däremot jalka) eller att nadja skulle betyda hopp (däremot toivo)? vad har jag missat??Glad

Däremot tycker jag Lo är ett jättefint namn! Min systerdotter heter det.

• Aprilia77

Ååå, jag älskar namnet Lo! Båda mina barn heter det i mellannamn (en pojke, en flicka). Tycker absolut er dotter ska heta det. Eller kanske Loa?

Svar på tråden Namnpanik!