• Krake

Erfarna flaskföräldrar, ge mig en crash-kurs på detta med ersättning!

Om några veckor måste jag sluta amma och min lille son, som då kommer att vara 3 månader, får gå över till ersättning.

Erfarenhet av flaskmatning har vi då jag pumpade en del till första barnet. Men att ge ersättning och flaska på heltid är ju en annan grej.

Så: hur gör man? Typ, hur många flaskor behöver man, bästa sättet att ta med maten när man går ut, bästa natt-tipsen osv. Era rutiner och knep, kör hårt!

Ska tilläggas att vi inte har mikrovågsugn eller diskmaskin! 

• Svar på tråden Erfarna flaskföräldrar, ge mig en crash-kurs på detta med ersättning!
  • En till mamma
    Jag kan varmt rekomendera att köpa riktiga flaskor, de äter mer, lättare och sväljer ingen luft-. vi körde mam och använde dem sedan till vällingen. mams är väldigt lätta att hålla rena då du plockar isär dem och rengör dem. 

Allt svampp skrev håller jag med om, hade kunnat skriva det själv.
  • Svampp

Alice sov hela nätterna i 2 veckor ungefär när vi började flaskmata. Tyvärr övergick det sedan till helt hopplösa nätter tills hon var ca 10 månader. Sen blev det iaf bara en matning och nån gång mellan 11 och 13 månader slutade hon äta på nätterna och sova hela nätter. Minns konstigt nog vare sig hur det gick till eller exakt när. Hade nån sagt det för ett år sedan när nätterna var som värst hade jag aldrig trott att jag skulle kunna glömma nåt så fantastiskt ;) men det var ju skönt att få sova 2 veckor först iaf! Och hade vi inte åkt bort så snabbt efter att hon börjat sova på nätterna kanske det hade fortsatt. Fast jag tror mest att hon kom in i en ny utvecklingsfas.

• KimPossible

Du har fått jättebra råd ovan, men jag vill ändå tipsa om sidan www.attflaskmata.se . Finns även en bok med samma namn som tar upp allt som rör flaskmatning. På hemsidan finns även länk till en facebookgrupp, "Rätten att välja - flaskmatning eller amning", där man kan diskutera och få råd och tips från andra likasinnade.

Lycka till! 

• Krake

Tack för länken! Usch, läskigt med kvävningsrisk om man matar liggande

Svampp, de brukar ju flippa ur med sömnen kring 4 månader, kanske var det?

Kanske köper jag någon finflaska och testar skillnaden... 

• Svampp
    KimPossible skrev 2012-03-06 22:16:55 följande:
    Du har fått jättebra råd ovan, men jag vill ändå tipsa om sidan www.attflaskmata.se . Finns även en bok med samma namn som tar upp allt som rör flaskmatning. På hemsidan finns även länk till en facebookgrupp, "Rätten att välja - flaskmatning eller amning", där man kan diskutera och få råd och tips från andra likasinnade.

Lycka till! 
    Tack för tipset! Kanon!
  • Krake

Nu har vi kommit igång men jag undrar ett par saker:

Stämmer det där som står på wikin om att de kan dö om man matar liggande!?

Vår son äter ofta extremt långsamt. Det kan ta upp till två timmar att dricka ur flaskan. Inte så kul att mata typ 50% av dygnet! Man kan ju inte göra nåt annat samtidigt heller, händerna är ju upptagna. Ska det vara så? Kan man göra något? 

• Snow Crash
    Krake skrev 2012-03-20 10:56:21 följande:
    Nu har vi kommit igång men jag undrar ett par saker:

Stämmer det där som står på wikin om att de kan dö om man matar liggande!?

Vår son äter ofta extremt långsamt. Det kan ta upp till två timmar att dricka ur flaskan. Inte så kul att mata typ 50% av dygnet! Man kan ju inte göra nåt annat samtidigt heller, händerna är ju upptagna. Ska det vara så? Kan man göra något? 
    Jag har inte heller riktigt fattat det där med att de inte får äta liggande - min knatte vägrar sitta upp och äta! Och de ligger ju ner och ammar, så vad är grejen?

Sen vill jag inte utge mig för att vara flaskexpert, men du kanske kan testa en napp med lite större hål? Vi körde på minsta hålet länge, eftersom jag fortfarande försökte amma en del och inte ville att flaskan skulle vara för mycket enklare än att amma. Men det blev så att han åt småskvättar istället, med väldigt täta mellanrum.

Så runt 5 mån skaffade vi större nappar - han blev lite överraskad först, så se upp så han inte sätter i halsen! Men nu får han i sig mycket mer på samma tid, eller samma mängd fortare, och står sig ibland 2½ timme!
  • Svampp

Aldrig hört att de skulle kunna dö av att ligga ner, varför skulle det vara så? Alice har alltid legat ner, mer eller mindre sovande på nätterna. Och testa en napp med större hål. Vi fick byta vid 4 månader, borde ha bytt tidigare. Tänk bara på att hjälpa till att ta det lugnt första gångerna, annars sätter de ofta i halsen. De bör kunna äta en flaska på iaf 30 min, annars får de ju äta dygnet runt ;)

• Leni82

Var läste ni det där med kvävningsrisk?

• Krake

Kvävningsrisken stod i wikin som var länkad ovan.

Vi köpte en napp med större hål igår men det verkar inte hjälpa, han drack i 2 h igårkväll och fick i sig 50 ml... I morse gick det bättre dock, men säkert 45 minuter för 100 ml. Det känns inget vidare hållbart...

• violatricolor

Nu har jag en mindre tjej, bara 4 veckor, men jag hakar på denna tråd om det går bra? Jag delammar men har inte så mycket mjölk och verkar inte kunna öka mängden så jag ger ersättning också. Vi har hittills haft en flaska (eller två men den ena tycker jag är mindre bra och använder inte längre) samt tetraförpackningar och hållt oss till dessa tillbehör eftersom vi hoppats att min mjölkproduktion ska komma igång. Jag börjar dock tappa hoppet och orkar helt enkelt inte kämpa så mycket...

Nu lite frågor...

1. Hur undvika att hon sätter i halsen? Obs, hon ligger inte och äter och jag lutar flaskan så lite som möjligt, dock så nappen är fylld så att hon inte sväljer onödigt mycket luft.
    2. A. Om man microvärmer - vad värma i? Kopp eller flaskan?B. Ska koppen steriliseras på något annat sätt än att diskas i maskin? Flaskan - kan den avsöndra gifter i micron? C. Hur skaka ersättningen efteråt utan att det blir en massa luftbubblor, vilket det blir i min dr Brown´s-flaska?
    3. Hur undvika att hon blir slemmig i halsen av ersättningen? Vet att inte alla blir det men min tjej blir, kanske någon som vet något om detta?
    4. Hur sterilisera termos?
    5. Var köper man doserare?

Tack!

• Snow Crash
    violatricolor skrev 2012-03-26 18:19:08 följande:
    Nu har jag en mindre tjej, bara 4 veckor, men jag hakar på denna tråd om det går bra? Jag delammar men har inte så mycket mjölk och verkar inte kunna öka mängden så jag ger ersättning också. Vi har hittills haft en flaska (eller två men den ena tycker jag är mindre bra och använder inte längre) samt tetraförpackningar och hållt oss till dessa tillbehör eftersom vi hoppats att min mjölkproduktion ska komma igång. Jag börjar dock tappa hoppet och orkar helt enkelt inte kämpa så mycket...

Nu lite frågor...

1. Hur undvika att hon sätter i halsen? Obs, hon ligger inte och äter och jag lutar flaskan så lite som möjligt, dock så nappen är fylld så att hon inte sväljer onödigt mycket luft.
    2. A. Om man microvärmer - vad värma i? Kopp eller flaskan?B. Ska koppen steriliseras på något annat sätt än att diskas i maskin? Flaskan - kan den avsöndra gifter i micron? C. Hur skaka ersättningen efteråt utan att det blir en massa luftbubblor, vilket det blir i min dr Brown´s-flaska?
    3. Hur undvika att hon blir slemmig i halsen av ersättningen? Vet att inte alla blir det men min tjej blir, kanske någon som vet något om detta?
    4. Hur sterilisera termos?
    5. Var köper man doserare?

Tack!
    Om du har minsta nappen, så vet jag inte riktigt hur du ska undvika att hon sätter i halsen - min knodd gör det om har är "okoncentrerad", har sugit i sig mjölk när han tittat på annat, eller håller på att somna.

Jag har värmt flaskan i micron. Är man orolig för utfällda gifter skulle man nog kunna värma i ett glas, som man kan sterilisera genom att slå i kokande vatten och sen låta torka.

Istället för att skaka flaskan kan man snurra den runt, runt! Då riskerar du heller inte att det läcker, som Dr Brown-flaskan kan göra ibland. Jag tycker även att det får bort luftbubblor om man snurrar flaskan efter att ha skakat.

Termos skulle jag sterilisera genom att hälla i kokande vatten, låta det stå en stund, hälla ut det och lufttorka.

Vällingdoserare köpte jag på Babyproffsen. Lätt en av de smartaste "pryttlar" vi har!
  • violatricolor
    Snow Crash skrev 2012-03-26 18:43:36 följande:
    Om du har minsta nappen, så vet jag inte riktigt hur du ska undvika att hon sätter i halsen - min knodd gör det om har är "okoncentrerad", har sugit i sig mjölk när han tittat på annat, eller håller på att somna.

Jag har värmt flaskan i micron. Är man orolig för utfällda gifter skulle man nog kunna värma i ett glas, som man kan sterilisera genom att slå i kokande vatten och sen låta torka.

Istället för att skaka flaskan kan man snurra den runt, runt! Då riskerar du heller inte att det läcker, som Dr Brown-flaskan kan göra ibland. Jag tycker även att det får bort luftbubblor om man snurrar flaskan efter att ha skakat.

Termos skulle jag sterilisera genom att hälla i kokande vatten, låta det stå en stund, hälla ut det och lufttorka.

Vällingdoserare köpte jag på Babyproffsen. Lätt en av de smartaste "pryttlar" vi har!
    Ja, har minsta hålet och försöker hålla henne vaken och upprätt. Hon sätter dock i halsen allt mer sällan.

Ja, just nu värmer vi i kopp men jag funderade på om det var det smidigaste. Antar det... 

Brukar snurra den runt, runt eller göra det efter skakning, är osäker på om runt, runt räcker för att få bort heta bubblor... men har samma upplevelse som du, dvs att snurrandet kan få bort en del bubblor. Nu läste jag i en annan tråd att det finns speciella lock att köpa till Brown-flaskorna och som är bra att skaka med, ska kolla detta.

Tack!
  • smalles

Vi körde dr browns nappflaskor som är gjorda så att bebisen inte ska svälja någon luft. Finns på barnens hus bl.a.

Bästa sätt att ta med maten/ha hemma: kokat vatten i termos, samt pulver färdigdoserat i doserarburk. Bara att hälla i vatten, i med pulvret och skaka. Smidigt!

• violatricolor
    smalles skrev 2012-04-01 10:20:00 följande:
    Vi körde dr browns nappflaskor som är gjorda så att bebisen inte ska svälja någon luft. Finns på barnens hus bl.a.

Bästa sätt att ta med maten/ha hemma: kokat vatten i termos, samt pulver färdigdoserat i doserarburk. Bara att hälla i vatten, i med pulvret och skaka. Smidigt!
    Men då måste ju bebisen vänta tills vattnet svallnat till lagom temp eller menar du att du har ca 40-gradigt vatten i termosen och att termosen är så pass bra att vattnet inte kallnar? Annars tänkte jag att man blandar varmt (termos) och kallt vatten (kokat i flaska/kanna i kylen/väskan)... Men då kan det kanske vara svårt att få till lagom volym vatten till pulvret?
  • smalles

Ja ibland har jag låtit vattnet svalna lite innan jag hällt i termosen så att det är lite varmare än 40 grader. Men annars har jag blandat med varmt vatten och sen hållt flaskan under rinnande vattenkran med kallvatten så svalnar det fort...

Men som du skriver separat varmt o kallt vatten är också smidigt. Och kanske bättre att vattnet är riktigt varmt också ur bakteriesynpunkt. Du lär dig nog ganska snabbt vilken mängd varmvatten du ska ha och hur mycket kallvatten du ska fylla upp med till rätt mängd och lagom temperatur. Och sen bara ösa i pulvret...

Lycka till :)

Svar på tråden Erfarna flaskföräldrar, ge mig en crash-kurs på detta med ersättning!