Röd rumpa, daktacort-fråga!
Bakgrundsinfo;
Min kotte har sen ett par veckor tillbaka röd rumpa och som ett stort sår i rumpan, precis runt öppningen.
Det började med att han hade svårt att bajsa/ont i magen (ger bara ersättning) fick tips om att ha i olja i ersättningen så skulle det lösa sig.. han började bajsa, bajsade jättemycket och fick röd rump-grejen och det här såret :(
Sen har vi haft magsjuka/maginfluensa här hemma och i nuläget byter vi blöja ibland var tionde minut typ!
Det kommer lite när han pruttar och jag vill ju få bort det för att det (troligtvis) svider och gör ont. Samtidigt är jag medveten om att det blir en ond cirkel eftersom jag tvättar/sköljer och sen börjar det om igen :/
Jag har skrivit i en annan tråd och fått väldigt många bra tips om vad man ska göra vid röd rumpa men...
(Som någon skrev i den tråden) det verkar som att det kanske kan vara svamp.
Pratade med min BVC-sköterska idag och berättade vad som varit och hur det är och sa att jag tänkte pröva Daktacort, det tyckte hon lät som en bra ide och sen bokade vi en tid till nästa måndag.. (Skulle varit där förra veckan men då var vi sjuka, både kotten, jag och BVC-sköterskan).
Men nu till min fråga..
Man ska smörja med Daktacorten två gånger/dag. Men när han bajsar/pruttar så det kommer bajs så måste jag ju tvätta stjärten, ska jag smörja igen då?
Alltså frågan gäller både om han bajsar direkt efter morgonpåstrykningen av daktacort och om det skulle gå ett tag efter påstrykningen, säg 30-40 min..??
Förstår ni vad jag menar? Och hur ska jag göra???
Hur har ni gjort? Kan man överdosera, vad händer då?
Berätta berätta!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 21:22
Ah, glömde halva inlägget ju :)
Kotten är fem veckor.
Jag har provat allt vad krämer och grejer heter och han ligger naken ofta här hemma.