• Dolly120

Syfte med Provera?

Jag har slutat med p-piller och fick ÄL- stegring på stickan, och nu, ca.20 dagar senare är jag inte gravid eller fått mens så jag fick Provera utskriven.

Jag undrar lite över syftet med dessa tabletter? OK, man ska få en blödning, men varför ska man få det om den ändå inte hjälper till med ÄL?
    Det blir ingen utdelning liksom?
    Och när man fått den här konsgjorda blödningen, måste man fortsätta med Provera?
    Jag vill bara få ÄL ocv bli gravid!

Hjälp!
    Varför har ni fått provera utskrivet och hur hjälpte den er?

• Svar på tråden Syfte med Provera?
  • curry

Jag fick provera utskrivet för att min mens var så sen och oregelbunden, vilket i sin tur leder till att man har färre cyklar per år och då också färre chanser att bli gravid :)

Man tar provera för att kicka igång kroppen att ha regelbunden mens och ÄL. Får du ingen mens kan du heller inte få nya ÄL.

Men nej det hjälper inte till att stimulera ÄL men det hjälper ändå kroppen att komma igång att få det "naturligt".

Det är olika om man får "fortsätta" med provera efter en kur men det beror väl på hur lång cykeln blir därefter. Om kroppen fattat galoppen eller ej. Hoppas du fick lite svar :)

• Dolly120

Tack! Det fick jag! :) När ska man "förvänta" sig att få ägglossning eller ens mens efter provera mensen??

• Laugh

Jag fick pimolut utskrivet den 20:e feb. Skulle äta dom i tio dagar sen skulle min mens komma igång. Jag fick det utskrivet då jag inte fått mens på några månader. Två dagar efter att jag slutat med dom så fick jag min mens. Så  jag fick alltså min mens den 3:e mars. Och den slutade runt den 8:e. Så nu inväntar jag ägglossning. Får se om den vill komma igång av sig själv. Samt mensen sen. Vill det inte det så skulle vi ta en till kur av Primolut och sen eventuellt Pergotime (som hjälper ägglossningen att komma igång)

Just nu har jag värk samt stickningar i livmodern samt äggstockarna. Så vi får se om det är äl på g. Jag fick hem mina äl-tester idag. Så jag testade idag och det visade ett jätte svagt streck bara. Men ska ta nu varje dag för att se om jag lyckas ägglossa av mig själv.  

Svar på tråden Syfte med Provera?