• Anonym

Gav honom fel nässpray!!

Min 7 månaders är ORDENTLIGT förkyld! Knappt sovit på över ett dygn, så jag köpte hem havssalt i sprayflaska och nu stod jag inte ut med att han inte får sova, så jag tog nässprayet och gav honom, helt nyvaken. Sen kom jag på att jag aldrig packat upp hans utan gav mitt!!!! Vaknade till och har så grymt ont i magen nu. Har sköljt, men vet inte om det hjälper! Vad kommer hända?! Jag tror jag dör vilken äckligt dålig mamma jag är :'(

• Svar på tråden Gav honom fel nässpray!!
  • Anonym (jag)
    Anonym (TS) skrev 2012-03-07 23:49:39 följande:
    Nej, jag har aldrig fått någon kompetent människa på tråden där iaf, jag hade ett sår som de på akuten fick sy med 21 stygn. De på 1177 sa bara: sätt på ett plåster och gå och lägg dig.. Duktig kompetent idiot..

Nåväl på fass står det: Barn och ungdomar under 18 år: Otrivin Comp rekommenderas inte till barn och ungdomar under 18 år pga att tillräcklig dokumentation saknas.
    Från 2 år används dessa substanser utomlands utan problem.
  • Anonym (lugn)
    Anonym (TS) skrev 2012-03-07 23:52:48 följande:
    (lugn) Jag har gjort tvärtom! Imorgon testar vi på ditt sätt, tack!
    Varsågod!:)
  • Anonym (TS)
    Anonym (jag) skrev 2012-03-07 23:56:11 följande:
    Från 2 år används dessa substanser utomlands utan problem.
    Man tackar :) Då blev jag lugnare, det var mest att det stod 18 ÅR på förpackningen..
  • Anonym (jag)
    Anonym (TS) skrev 2012-03-08 00:00:48 följande:
    Man tackar :) Då blev jag lugnare, det var mest att det stod 18 ÅR på förpackningen..
    Ja bland annat i England används det vid över 2 år. Vi är väl lite extra strikta i Sverige. Men jag tycker du kan sova lugnt. Fast gör inte om det för säkerhets skull :)
    Godnatt!
  • Keeya

Näsprayerna för vuxna är inte bra för barn vid långvarigt bruk. Om man råkar ge det någon gång är det inte hela världen. Ditt barn har nog inte tagit skada. Krya på er!

• Anonym

Nezeril nässpray finns även från 7 månader fast styrkan är ju svagare än för vuxna såklart. Jag använder den alltid när barnen blir förkylda....koksalt är ju inte så effektivt, Nezeril till natten, koksalt på dagen för att inte använda för mycket.

• Anonym (Orolig)

Har gett otrvin menthol till min 1 år och 10 månader. 🤯 Två gånger idag. Borde jag bli orolig? Han verkar må som innan (små febrig och nu ska han sova strax så självklart jättetrött)

• Anonym (Ronja)

Jag gillar inte heller 1177, de gav helt fel information till mig angående min 3åringa dotter. hon hade feber och ont i magen, ringde 1177 och frågade vad jag ska göra. De sa att de ansåg det vara förstoppning enbart pga min dotter har förstoppningsproblematik. Dock ger jag ju medicin för det . Så sa jag, men hon har även feber? Så sa hon ja det kan man ha vid förstoppning . de sa alltså, åk inte in. 

Fick dålig magkänsla om saken och åkte in ändå. Visade sig att hon hade UVI och fick antibiotika

Så vissa där på linjen sitter ju å ger folk helt fel medicinska råd

• Sunflora

Det är ingen fara det ska inte användas ofta då barns slemhinnor inte tål det risken är att slemhinnan i näsan blir irriterad men det är inte farligt. En gång gör ingenting. 

• Anonym (Orolig)

Det är lugnt! Jag gav mitt spädbarn vuxenspray med menthol 😅 Det är ingen fara. Kan svida lite i näsan men det är inget farligt. Jag fick PANIK men pratade med läkare och de var lugna ☺️

Svar på tråden Gav honom fel nässpray!!