• bubbelbubbelbubbel

Vad kunde/kan era ca18mån?

Prata (hur många ord, hur tydligt?), gå (hur "stadigt"), peka ut näsan (el mer?), äta själv, leka själv (måla? stapla klossar?), mata docka/dig, etc.?

• Svar på tråden Vad kunde/kan era ca18mån?
  • skogsvitter

Varför undrar du?
    Det är ju jättesvårt att definiera "hur tydligt" och "hur stadigt" när det gäller barnets utveckling, dessutom utvecklas alla barn otroligt olika och det kan göra väldigt stor skillnad bara på en enda vecka. Tycker du att det är något fel på ditt barn för att h*n inte kan allt detta, eller vad är grejen?

• bubbelbubbelbubbel

Njae, inte jag men min kompis är orolig för sitt barn. Hakar upp sig helt på utv.guider på internet, de varierar mkt men då går de (föräldrarna) på de som visar på att barnet ska kunna som mest sas. Tänkte att man kunde få en sannare bild här av hur det ser ur på riktigt, även om guiderna så klart bottnar i stor kunskap om barn.

• skogsvitter

Här brukar ju folk mest bara skryta om sina barn så det tvivlar jag starkt på. Barn har olika intresseområden och brukar fokusera på att utveckla vissa saker, då hamnar andra efter och det är inget onormalt eller fel med det. Vår äldsta dotter gick inte förrän hon var 17 månader tex. Det är absolut senare än medel men inte "för" sent eller onormalt på något sätt utan helt i normalspannet som är upp till 18 månader. Om barnet är över 18 månader och fortfarande inte går eller tar sig fram på andra sätt så bör man vara vaksam på om även andra delar i utvecklingen är försenade. Då är det såklart bra att få det bevakat av bvc och kolla upp om det finns några särskilda orsaker till sen utveckling.

Vår andra dotter sa inga ord förrän hon blev 17 månader, då sa hon otydligt mamma och pappa och inget mer. Vid 18 månader tillkom en hel del ord, och nu när hon snart är 19 månader så kommer det nya ord precis varje dag. Den språkliga spurten brukar vara kring 18 månader, för vissa lite senare och för andra lite tidigare naturligtvis. Det finns också barn som inte säger något alls förrän närmare 2 år och då kan de plötsligt massor av ord som ingen hört. Det viktiga är att de förstår. Inte om de kan säga ord. Så kolla med din vän om barnet förstår enkla uppmaningar och anvisningar. Vissa börjar göra tecken med sina barn eftersom barn generellt har mycket lättare att kommunicera via tecken än via ord och språk när de är så här små.

Äta själv tror jag nog att alla kan vid det här läget men inte med sked och långt ifrån alla vill äta själv. Då kan det ju vara bra att uppmuntra matglädjen. Så alla de övriga punkterna är helt oväsentliga och handlar uteslutande om intresse och fokus hos just detta barn och är inga milstolpar öht när det gäller utveckling. Man kan inte bedöma barnets utveckling genom sådana punkter.

• bubbelbubbelbubbel

Vilket bra svar! Ja, jag hittade en sådan tråd här som förefaller helt galen, typ en 6mån som sa tack för maten...visst finns ett spann men det låter ju vansinnigt tidigt. Andra vänner har barn som knappt sa ett ord innan3år men då bara lossade det, de där guiderna i all ära men är man orolig tolkar man nog gärna fel, som att de ska kunna xxx...

Svar på tråden Vad kunde/kan era ca18mån?