• Nadina01

Daniella eller Daniela eller Danijela?

Fick reda på idag att jag väntar en flicka :). Har alltid tyckt om namnet Daniela/Daniella/Danijela, det senaste varianten hade en kompis till mig från gymnasiet.

Vilket är finast? Vilken variant skulle ni välja? Skulle ni märka någon skillnad på de olika varianterna? 

• Svar på tråden Daniella eller Daniela eller Danijela?
  • IsadorasMamma

Jag heter Daniela och anser inte att Daniella & Daniela är olika stavningar utan olika namn.

Sååå det beror väl på vilket du tycker är finast.

Danijela är nog en variant på mitt namn & inte på Daniella, där handlar det om stavning eftersom de brukar uttalas lika.

Om jag inte minns fel så är det vanligare med den stavningen hos juggar medans min stavning

är vanligare i Italien, där jag kommer ifrån.

Men ja... jag tycker nog både att mitt namn & min stavning är snyggast ;)

• Danielina

Isadorasmamma- Jag är också från italien, eller ja, halvitaliensk :)

• Zvartaliljan

Daniella finns också i almanackan. Och det finns nästan exakt lika många Daniella som Daniela i Sverige (svenskanamn.se) så det är nog inget av dom som är "rätt" . Jag känner flest Daniela så därför ser det rätt ut för mig Men handlar ju om uttal också.

Danielina skrev 2012-03-09 00:56:17 följande:
    Fast det där stämmer inte med tanke på att det står Daniela i almanackan. Då lär det ju vara Daniella som är konstruerat? :)

• Danielina
    Zvartaliljan skrev 2012-03-09 06:50:53 följande:
    Daniella finns också i almanackan. Och det finns nästan exakt lika många Daniella som Daniela i Sverige (svenskanamn.se) så det är nog inget av dom som är "rätt" . Jag känner flest Daniela så därför ser det rätt ut för mig Men handlar ju om uttal också.

Vilken dag har Daniella namnsdag? För jag hade en bekant som hette det som sa att hon inte hade någon namnsdag, att hon "firade" när det var Daniela. Fast det var förstås några år sedan...
  • Danielina

Vilken dag har Daniella namnsdag? För jag hade en bekant som hette det som sa att hon inte hade någon namnsdag, att hon "firade" när det var Daniela. Fast det var förstås några år sedan...
  • Danielina

• Danielina

Vilken dag har Daniella namnsdag? För jag hade en bekant som hette det som sa att hon inte hade någon namnsdag, att hon "firade" när det var Daniela. Fast det var några år sedan förstås.
  • Danielina

Vilken dag har Daniella namnsdag? För jag hade en bekant som hette det som sa att hon inte hade någon namnsdag, att hon "firade" när det var Daniela. Fast det var några år sedan förstås.
  • Danielina

Förlåt att jag råkade spamma, skriver från mobilen, blir knas ibland.

• Zvartaliljan
    Danielina skrev 2012-03-09 07:18:01 följande:

14 april tror jag det var, bara o kolla på länken jag skrev ju.
  • Zvartaliljan
    Zvartaliljan skrev 2012-03-09 08:38:06 följande:
    14 april tror jag det var, bara o kolla på länken jag skrev ju.

Nu såg jag att den sidan har sina "egna" namnsdagar så dt stämmer inte alls. Det du säger stämmer, finns bara Daniela i almanackan.
  • Danielina
    Zvartaliljan skrev 2012-03-09 08:40:23 följande:
    Nu såg jag att den sidan har sina "egna" namnsdagar så dt stämmer inte alls. Det du säger stämmer, finns bara Daniela i almanackan.

Okej, tänkte väl, vore ju skumt om min bekant inte hade koll på det när hon heter så :)
  • PojkMamma85
    Daniela

Är ett riktigt fint namn =) Har namnsdag 11 December =)  

Kan tillägga att jag heter Daniela =)
  • Fashionista1

Daniella blir ju "daniellllllla ,
    Daniela = danieeeeela ,

danijela är en typisk är en typisk rysk/balkansk stavning av båda dom tidigare nämnda namnen

Så med andra ord...det är en smaksak, jag hade föredragit "Danielle" =) 

• Neelah

Det beror ju, precis som nån skrev tidigare, på hur du vill uttala namnet.

Daniela = Dani-eela 
    Daniella = Dani-ella
    Danijela = Dani-jeela

Följ dina drömmar var de än leder
  • Jordgubbssmak
    Danielina skrev 2012-03-09 00:56:17 följande:

Fast det där stämmer inte med tanke på att det står Daniela i almanackan. Då lär det ju vara Daniella som är konstruerat? :)

Som jag sa tidigare i tråden, " " står för att det är min personliga uppfattning, inte för att jag säger att det är fakta. Jag uttalar för övrigt namnet Dani-ella, vilket förmodligen är anledningen till att jag tycker det känns mest naturligt med Daniella stavningen för mig.
  • Nadina01

Oj vilka diskussioner det blev ...

Jag drar mig mer till DANIELA i alla fall. Försökt att uttala det flera gånger och tycker det klingar finare än Daniella.

Svar på tråden Daniella eller Daniela eller Danijela?