• Hjennyy

Graviditetspenning som taxichaufför? När fick ni grav.penning?

Jobbar som taxichaufför 100%. Ganska många tunga lyft förekommer (senast idag tvingades jag lyfta in en rullstol i bilen). Kunders bagage, rollatorer, matkassar, you name it. Ibland får man till och med lyfta in ungarna i bilen för hand.

Dessutom sitter jag i bilen på centralen eller är ute och rullar på vägarna hela arbetsdagen, vilket betyder att man inte har tillgång till varken toalett eller personalrum.

Under sommarmånaderna blir det varmt i bilen eftersom man exponeras för solljus nästan hela tiden. Och man har ingen chans att komma undan.

Så vad tror ni?!

Borde detta vara skäl nog för att få beviljat graviditetspenning?

Till saken hör ju egentligen inte att jag är så jävla GRISLESS på både själva yrket och företaget jag kör åt att jag snart DÖR. Seriöst.

• Svar på tråden Graviditetspenning som taxichaufför? När fick ni grav.penning?
  • Eleonor01

Jag har också kört heltid på taxi/färdtjänst förut. Jag ser ingen anledning till grav. Penning. De arbetsuppgifter man ej kan utföra såsom ex tunga lyft kan man delegera.

• Hjennyy
    Eleonor01 skrev 2012-03-09 11:33:17 följande:
    Jag har också kört heltid på taxi/färdtjänst förut. Jag ser ingen anledning till grav. Penning. De arbetsuppgifter man ej kan utföra såsom ex tunga lyft kan man delegera.
    delegera till vem? agda andersson, 73, som vart och storhandlat på ica maxi? det skulle ju inte kännas bra.....
  • Eleonor01

Om det är färdtjänst du hämtar henne med så får de inte ta med så mycket så då e det lugnt. Är det i vanlig taxitrafik du gör det sp får man upplysningen vid bokningen å då kan man delegera den körningen till någon annan chaufför. Om man kör bårbil å man ej kan byta till liten bil sista veckorna så kan jag förstå det annars ser jag inget problem i att fortsätta jobba. Tror faktiskt inte försäkringskassan gör det hellre men det e möjligt jag har fel

• Sinne12