• Hjennyy

Graviditetspenning som taxichaufför? När fick ni grav.penning?

Jobbar som taxichaufför 100%. Ganska många tunga lyft förekommer (senast idag tvingades jag lyfta in en rullstol i bilen). Kunders bagage, rollatorer, matkassar, you name it. Ibland får man till och med lyfta in ungarna i bilen för hand.

Dessutom sitter jag i bilen på centralen eller är ute och rullar på vägarna hela arbetsdagen, vilket betyder att man inte har tillgång till varken toalett eller personalrum.

Under sommarmånaderna blir det varmt i bilen eftersom man exponeras för solljus nästan hela tiden. Och man har ingen chans att komma undan.

Så vad tror ni?!

Borde detta vara skäl nog för att få beviljat graviditetspenning?

Till saken hör ju egentligen inte att jag är så jävla GRISLESS på både själva yrket och företaget jag kör åt att jag snart DÖR. Seriöst.

• Svar på tråden Graviditetspenning som taxichaufför? När fick ni grav.penning?
  • Eleonor01

Jag har också kört heltid på taxi/färdtjänst förut. Jag ser ingen anledning till grav. Penning. De arbetsuppgifter man ej kan utföra såsom ex tunga lyft kan man delegera.

• Hjennyy
    Eleonor01 skrev 2012-03-09 11:33:17 följande:
    Jag har också kört heltid på taxi/färdtjänst förut. Jag ser ingen anledning till grav. Penning. De arbetsuppgifter man ej kan utföra såsom ex tunga lyft kan man delegera.
    delegera till vem? agda andersson, 73, som vart och storhandlat på ica maxi? det skulle ju inte kännas bra.....
  • Eleonor01

Om det är färdtjänst du hämtar henne med så får de inte ta med så mycket så då e det lugnt. Är det i vanlig taxitrafik du gör det sp får man upplysningen vid bokningen å då kan man delegera den körningen till någon annan chaufför. Om man kör bårbil å man ej kan byta till liten bil sista veckorna så kan jag förstå det annars ser jag inget problem i att fortsätta jobba. Tror faktiskt inte försäkringskassan gör det hellre men det e möjligt jag har fel

• Sinne12

Eh, jag har faktiskt aldrig behövt svara på frågan "har du storhandlat+" eller "har du tunga väskor med dig?" när jag beställt taxi. Så hur ska chaufförerna veta det?

Nu kan jag lyfta in mina grejer själv i bilen, men teoretiskt kan jag ju ha ena armen i gips eller vara nyopererad och räkna med att chauffören hjälper mig.

Sen tror jag inte man beviljas gravpenning som taxichaufför, men det är ju bara prova.

(Toaletter så du kan stanna på mackar mellan körningarna och kissa. Varmt i bilen så finns det ens taxibilar utan AC? Så det enda som kvarstår är i så fall lyften, och där är ju frågan om du kan få körningar utan lyft. Skoltaxi etc t ex?)

• Hjennyy
    Sinne12 skrev 2012-03-09 20:24:11 följande:
    Eh, jag har faktiskt aldrig behövt svara på frågan "har du storhandlat+" eller "har du tunga väskor med dig?" när jag beställt taxi. Så hur ska chaufförerna veta det?

Nu kan jag lyfta in mina grejer själv i bilen, men teoretiskt kan jag ju ha ena armen i gips eller vara nyopererad och räkna med att chauffören hjälper mig.

Sen tror jag inte man beviljas gravpenning som taxichaufför, men det är ju bara prova.

(Toaletter så du kan stanna på mackar mellan körningarna och kissa. Varmt i bilen så finns det ens taxibilar utan AC? Så det enda som kvarstår är i så fall lyften, och där är ju frågan om du kan få körningar utan lyft. Skoltaxi etc t ex?)

Jag vet inte hur det funkar i andra kommuner, men i min kommun så är det Samtrafik som står för alla kommunala körningar, och ska man ha tillgång till de körningar som finns där så är det bara att tacka och ta emot det som skickas. På mitt skolskjutspass t.ex. har jag minst en ihopvikbar rullstol inbokad på mig varje dag. Dem är inte direkt lätta/sidiga att bära. Ofta sitter det tyngdskenor på hjulen som ska göra rullstolen mer stabil, vilket gör det ännu värre. Inte så lätt att lyfta utan att komma åt magen.

Sen det här med toalett. 
    Just i mitt företag är det dåligt med jobb från växeln, och ska man ha chans att få någon bra körning (arlanda, riksfärdtjänst) överhuvudtaget så är man tvingad att stå i kö på centralen. om jag lämnar centralen så lämnar jag också kön, vilket gör att pengara uteblir. inte bra.

Sen AC..... visst, det finns AC i bilen, det är ju bra när man kör. men står man på centralen mellan kl 11-13 t.ex. så kan man inte stå på tomgång hela den tiden mitt i sommaren. visst KAN man, men det blir ändå varmt när solen ligger på.

dessa arbetsmiljöer skulle nog kunna gå bra fram till graviditetsmånad fem, sex eller sju. men eftersom BF är 31 juli innebär det att både juni och juli innebär höggraviditet..... :/

jag hoppas verkligen de förstår på försäkringskassan..... annars tvingas jag ta av mina semesterdagar helt enkelt..... för det är verkligen inte kul att sitta i en varm bil i två timmar......  
  • Hjennyy

Uppdatering: hel graviditetspenning beviljad. ;) efter att ha skrivit en hel uppsats argument till fk.

• MoonFlight

Jag kör oxå taxi på heltid och fick beviljat (efter mycket om och men då min ARB giv skrev så jädrans dåligt). Körde mest färdtjänst men även en del vanligt men fick beviljat helt.

Skönt att det gick igenom, det är ett tyngre jobb än många tror.

• Caspersmama

Jag kör buss och hoppas att min ansökan går igenom när jag så småningom skickar in den, misstänker att det rent fysiskt kan bli trångt bakom ratten och då jag är ganska kort så kan jag ju inte sitta hur långt bort från pedaler och ratt som helst.. Är också ett stressigt arbete och kräver en del lyft av gods och bagage.. Får offra semesterdagarna vi får vid nyår annars!

• Jululla

Vet att denna tråden inte gäller längre men jag kör taxi på 100 % oxå och fick 2012 beviljad HP, var aldrig några problem! Det är väldigt riskfyllt att sitta i trafiken 8-10 timmar pm dagen. Inte alls så glamoröst som många verkar tro. Lägg då till ex trötthet , stillasittande , foglossning, TUNGA lyft osv även risker med ex misshandel o rån vilket är tyvärr väldigt vanligt iallafall där jag bor. Den som inte beviljar HP från fsk i sånt läge begår tjänstefel

Svar på tråden Graviditetspenning som taxichaufför? När fick ni grav.penning?