Sinne12 skrev 2012-03-09 20:24:11 följande:
Eh, jag har faktiskt aldrig behövt svara på frågan "har du storhandlat+" eller "har du tunga väskor med dig?" när jag beställt taxi. Så hur ska chaufförerna veta det?
Nu kan jag lyfta in mina grejer själv i bilen, men teoretiskt kan jag ju ha ena armen i gips eller vara nyopererad och räkna med att chauffören hjälper mig.
Sen tror jag inte man beviljas gravpenning som taxichaufför, men det är ju bara prova.
(Toaletter så du kan stanna på mackar mellan körningarna och kissa. Varmt i bilen så finns det ens taxibilar utan AC? Så det enda som kvarstår är i så fall lyften, och där är ju frågan om du kan få körningar utan lyft. Skoltaxi etc t ex?)
Jag vet inte hur det funkar i andra kommuner, men i min kommun så är det Samtrafik som står för alla kommunala körningar, och ska man ha tillgång till de körningar som finns där så är det bara att tacka och ta emot det som skickas. På mitt skolskjutspass t.ex. har jag minst en ihopvikbar rullstol inbokad på mig varje dag. Dem är inte direkt lätta/sidiga att bära. Ofta sitter det tyngdskenor på hjulen som ska göra rullstolen mer stabil, vilket gör det ännu värre. Inte så lätt att lyfta utan att komma åt magen.
Sen det här med toalett.
Just i mitt företag är det dåligt med jobb från växeln, och ska man ha chans att få någon bra körning (arlanda, riksfärdtjänst) överhuvudtaget så är man tvingad att stå i kö på centralen. om jag lämnar centralen så lämnar jag också kön, vilket gör att pengara uteblir. inte bra.
Sen AC..... visst, det finns AC i bilen, det är ju bra när man kör. men står man på centralen mellan kl 11-13 t.ex. så kan man inte stå på tomgång hela den tiden mitt i sommaren. visst KAN man, men det blir ändå varmt när solen ligger på.
dessa arbetsmiljöer skulle nog kunna gå bra fram till graviditetsmånad fem, sex eller sju. men eftersom BF är 31 juli innebär det att både juni och juli innebär höggraviditet..... :/
jag hoppas verkligen de förstår på försäkringskassan..... annars tvingas jag ta av mina semesterdagar helt enkelt..... för det är verkligen inte kul att sitta i en varm bil i två timmar......