Gustav eller Gustaf?
Vår son ska heta Gustav. Eller Gustaf. Vilken stavning tycker ni är bäst/finast?
Vår son ska heta Gustav. Eller Gustaf. Vilken stavning tycker ni är bäst/finast?
Gustav... annars kommer han hela sitt liv få säga "Gustaf med F" när han ska säga sitt namn..
Det blir ju olika uttal - jag tycker Gustav låter finare är Gustaf då det låter mjukare.
Olika uttal??
Jepsis: ja? /f/ och /v/ uttalas olika varav namnen också uttalas olika...
Gustav
Både /f/ och/v/ är labiodentala frikativor så de är lika varandra, dock är /v/ tonad medan /f/ är tonlös. Gustav uttalas alltså så att /a/-ljudets ton fortsätter medan munnen ställer om sig att uttala /v/ medan man med /f/ stänger av tonen för att enbart väsa, vilket låter fulare enligt mig.
Den uttalsskillnaden finns inte längre i modern svenska. Känner många Gustav och Gustaf och namnen uttalas lika!
Och jag känner flera Gustaf som uttalar med /f/, jag får upplysa dem om att de säger fel
sv.m.wikipedia.org/wiki/Gammalstavning
f uttalas v i slutet av ord (och namn). / mamma till Gustaf
Vet inte riktigt hur jag hamnade här men måste bara kommentera de totalt felaktiga inläggen av
Kaffegalningen.
Gustaf är ett kunganamn som funnits länge i vårt land. Levande kungar och tidigare kungar denna har träffat stavar sitt namn Gustaf. Död tidigare kungar denna ej har träffats stavas historiskt Gustav. Om Kaffegalningen skulle ändra uttalet efter stavning blir detta lite lustigt.
Gustaf eller Gustav är därav endast en fråga hur du känner och ger exakt samma uttal.
Tycker att Gustaf är snyggare.
Gustav
Gustav med V är lite bonnigt. Gustaf är finare.
Gustav