• live84

    Paroxysmal supraventrikulär takykardi (hjärtrytmrubbning)

    Jag är nybliven förstagångs förälder som nyligen fick reda på att mitt barn har medfödd paroxysmal supraventrikulär takykardi, dvs mitt barns hjärta slår stundtals mycket fort, men regelbundet. Han medicineras nu och förhoppningsvis "växer felet bort", vilket det tydligen gör i de allra flesta fall. Det har varit rätt omtumlande och söker därför andra föräldrar med barn som har hjärtfel att prata med. Det behöver ej just vara precis detta fel men gärna liknande, tydligen finns det ett stort antal olika former av hjärtrytmrubbning. Även du som vuxen som har detta fel får gärna dela med dig av dina erfarenheter.

  • Svar på tråden Paroxysmal supraventrikulär takykardi (hjärtrytmrubbning)
  • Pedalen

    Hej!

    Jag är iofs vuxen, men har haft liknande problem. Mina symptom började när jag var cirka 9 år, men felet var medfött. Precis som hos din son så slog mitt hjärta stundtals mycket fort, men regelbundet. När det var som värst hade jag puls på 220 slag i minuten. Till en början kom "attackerna" ett par gånger per år, men slutade av sig självt. När jag var 16 år fick jag för första gången en attack som inte gick över, utan jag fick åka till akuten och fick medicin för att lugna hjärtat. Detta upprepades nga gånger och jag fick även lite förmaksflimmer vid ett tillfälle (hävdes med elkonvertering). Jag medicinerades med betablockerare, men de hade liten eller ingen effekt.
    Efter lite undersökningar kom man fram till att det var en nervbana i hjärtat som strulade, och jag fick göra ett ingrepp där man med laser brände nervbanan och satte den ur funktion. Sen dess är jag helt problemfri och medicinerar inte. Har fått veta att detta fel kunde ha vuxit bort utan att jag nånsin märkt av det.

  • live84

    Skönt att höra att ablationen funkade och att du är problemfri! Sonen medicineras nu med betablockerare och har genomgått en 24 timmars EKG inspelning för att se om han har rätt medicinering. Men din historia bekräftar mina misstankar, att arytmin kan uppträda med långa mellanrum så 24 timmar känns som en kort observeringstid. I värsta fall så kanske medicinen inte funkar och anfallen fortsätter med dagars mellanrum så då kanske det inte kom något anfall under just de 24 timmarna. Känns jobbigt då han är för liten för att själv säga till om hjärtat rusar. Antar att det bara är till att lita på läkarens omdöme och den egna intuationen, samt att själv ta pulsen på honom när något verkar galet.

  • Pedalen

    Precis, mina anfall kunde komma varannan dag, eller vartannat år. Lite svårt att pricka dem med 24-timmars EKG då. När mitt hjärta rusade blev jag väldigt blek runt munnen, som en vit ring. På så sätt såg mina föräldrar vad som var på gång, för själv tyckte jag det var otäckt och berättade inte för dem alla gånger... Jag hade anfall trots betablockerare, men vad jag minns så gjordes aldrig någon undersökning för att se till att jag hade rätt dos eller sort. En liten tröst är väl att ett ungt hjärta i större utsträckning klarar av påfrestningen som arytmin innebär, så det är ovanligt att arytmin orsakar bestående skador på hjärtat.
    Hoppas det löser sig för din lille bebbe, och att han får den hjälp han behöver. 

  • Danniii

    Hej! :) googlade runt lite för o leta onformation om supra ventrikulär takycardi. så hittade jag denna tråde. min dotter som är 3 månader har detta, STV. när hon låg i magen hade hon en hjärtfrekvens på 240 slag/ minut så hon kom ut med akutkejsarsnitt pga det. så låg hon på hjärtavdelning i dn vecka för observation. det var hela tiden bra och det blev inga nya takycardier. hon medicineras nu med betablockerare, propranolol. hon skall göra de tills hon blir ett halvår och sen får man se hur hon klarar sig utan medicin. hon har också gjort ett 24-timmars EKG som har vart bra. och även alla andra EKG och ultraljud har vart bra. läkarna sa att detta är nått som inte behöver komma tillbaka men det kan hända! de pratar om nån extra bana på hjärtat fattar inte så mycket. hur har det gått med din son? hur gammal är han nu? medicineras han fortfarande?

  • Tibell

    Pedalen : Just det ingreppet ska jag också göra snart...

    Gör det ont ? Eller obehagligt ? Måste man stanna kvar över natten eller får man lov att åka hem samma dag ?

  • Pedalen

    Tibell; Jag tyckte inte ingreppet gjorde ont, men det kändes lite när de la bedövningen före. Jag kände lite obehag när katetern fördes in i hjärtat, som lite andnöd, men det gick snabbt över. Sen kände jag mig lite illamående av de lugnande medlet man får innan, men fick lite syrgas och då släppte det. Tror att det är känslan av att man inte kan flytta sig som gör att det känns mest jobbigt faktiskt. 
    Jag fick stanna över natten, och eftersom mitt hjärta spökade lite under natten så ville de behålla mig ytterligare en natt, vilket jag avböjde på grund av att min skjuts redan kommit och att vi hade 16 mil att åka. Fick lova att åka in till "mitt" sjukhus vid minsta problem och sen kunde jag åka hem.
    Att vara problemfri uppväger allt eventuellt obehag, jag lovar! 

  • Helley

    Hej! Min dotter är 8 år och har denna diagnosen Psvt och äter medicin. Det börjar med att hon hoppar upp och bli skitskraj för ingenting och springer till mig och märkte att hennes hjärta slog väldigt fort och hårt. Hon var då runt 10-11 månader. Tänkte inte mycket och hon började sova mer än normalt och blev blek och blekare hela kroppen. Trots jag hade påpekat med hennes läkare grund av annan sjukdom och talade om hjärtan..... Det blev värre och sämre så åkte vi in och visade att hon hade hjärtrubbningar/russningar. Hon fick medicin, en flygande och det har hjärta mycket, hon blev en helt ny människa efter en dygn, fick sin rosa färg tillbaka och mer piggare. Det är sällan hon får rubbningar, en gång per år. // H

  • Lunaymar

    Hej! 


    hur går det för er alla? 


    min dotter, som nu är 9 månader gammal, föddes med psvt. Hon tar Flecainide 3ggr/dag och rusningarna är under kontroll enligt ett flertal 24h-EKG. Nu ska vi dock börja reducera medicinen och jag är väldigt nojig. Hoppas av hela mitt hjärta att hennes lilla hjärta mår bra nu ??

Svar på tråden Paroxysmal supraventrikulär takykardi (hjärtrytmrubbning)