• Choko

Shit Pommes-frittes!

Får era barn säga "shit" eller "shit-pommesfrittes"?  

• Svar på tråden Shit Pommes-frittes!
  • Frontline

Det beror väl lite på vilken ålder på barnet.
    Äldsta är snart 5 och hans värsta ord är bajsunge som han har sagt ett par gånger.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • aud

Nu kan inte min prata än men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så farligt att säga shit eller shit pommes frites.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • älskarminfamilj

Min dotter får gärna säga shit eller shit pommes frites för oss. Hon är 6 år och har sagt det iaf sen hon var 5.
    Hon kan värre ord men VET att man säger inte sånt.

• älskarminfamilj
    Choko skrev 2012-03-11 17:51:49 följande:
    Får era barn säga "shit" eller "shit-pommesfrittes"?  
    vad tycker du själv ts ?
  • Choko
    älskarminfamilj skrev 2012-03-11 18:12:26 följande:
    vad tycker du själv ts ?

Vi vuxna i vår familj kan säga shit-pommesfrittes ibland. Vi har aldrig tänkt på det som en svordom. Men mellansonen 4,5 år kom hem från dagis och sa att hans kompis säger att man inte får säga shit-pommesfrittes. Ojdå tänkte jag, shit-pommesfrittes! :)
  • Choko
    älskarminfamilj skrev 2012-03-11 18:11:27 följande:
    Min dotter får gärna säga shit eller shit pommes frites för oss. Hon är 6 år och har sagt det iaf sen hon var 5.
    Hon kan värre ord men VET att man säger inte sånt.

Samma här!
  • Sinne12

Bonusarna får inte säga shit i alla fall. Vet inte om de provat med shit pommes frites eller hur det skulle räknas.

Men jag har fått bannor (eller förtjusta "Pappa, Sinne sa SVÄRORD, nu måste hon BÖTA!") för jag sagt "shit" samt "No shit Sherlock!" inför barnen ;P

Personligen anser jag shit som ett av de mer ofarliga orden. Men det är inte mina barn så jag skulle aldrig lägga mig i pappans och biomammans uppfostran. JAG reagerar dock mer när de säger "idiot" än om de skulle säga "shit". Men det är jag det...

Spinoff så istället för att svära, säger barnens pappa "fy-te-sjutton". Haken är att det i alla fall i mina öron låter som "fitt-i-sjutton" och jag har hoppat till både en och två gånger och tänk "men vad säger han!?!" innan jag insett vad han egentligen säger ;) Barnen har dock än inte lärt sig ordet fitta, men jag väntar lite på vad som händer den dan - eller så hör de det som fy-te-sjutton då de är vana att höra det.

Jag kan till viss del förstå att man väljer att förbjuda även shit dock, iaf mina bonusar är hopplösa på att upprepa och brutalt överanvända nya ord de lärt sig. På gott och ont... Så skulle de få säga shit skulle det nog bli ett evigt shit-ande. (Shit vad bra, shit vad coolt, shit vad tråkigt, shit vad orättvist, shit vad du är dum osv osv osv).

Å andra sidan fick jag inte heller säga ett enda svärord som barn, men kan alla fula ord och hade i alla fall innan jag blev bonusmamma ett tämligen "kryddat" språk ;) Så jag är nog mer för ge dem ett par tillåtna "svordomar" där shit känns som ett okej, än totalförbud. Men, inte mina barn som sagt..

• Flickan och kråkan
    Frontline skrev 2012-03-11 18:01:52 följande:
    Det beror väl lite på vilken ålder på barnet.
    Äldsta är snart 5 och hans värsta ord är bajsunge som han har sagt ett par gånger.
    Lite OT, men blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg. Min äldsta är 4 år. När han för ett par veckor sedan var väldigt arg på sin pappa så drog han hela artilleriet och sa till sin pappa att han var "En superapa....(tystnad)....med bajs på!" .
  • Norrskenet

Jag tycker inte det är ok ord att använda o säger till barnen om de gör det. 

• Choko
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-11 21:56:45 följande:
    Lite OT, men blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg. Min äldsta är 4 år. När han för ett par veckor sedan var väldigt arg på sin pappa så drog han hela artilleriet och sa till sin pappa att han var "En superapa....(tystnad)....med bajs på!" .

• 3tjejer

Mina barn gör det inte och inte jag heller. Vi bor i UK och det känns mycket värre att säga shit här än i Sverige så det är inget jag använder. Barnen vet med sig att det är fula ord.

• karet

Allting beror på situationen.

Svordomar är inte automatisk fula ord anser jag. Skulle dottern säga "Shit vilken stor bil" så skulle det vara helt okej, eller "jävlar vad rädd jag blev!!" så är det också okej, men skulle hon därimot säga "jävla skitmamma!!!" så är INTE det okej.
    Allt handlar ju om situation och vad hon menar.

Svar på tråden Shit Pommes-frittes!