• Emeliie89

Ska söka jobb.. berätta att jag är gravid?

jag är i vecka 15 och pluggar på heltid hemifrån så har lite tid över som jag skulle kunna jobba på. Bebisen kommer i september så jag behöver ett jobb fram till dess, typ helgjobb eller liknande. Får ju dessutom inget studiemedel från och med juni och måste därför lösa det på något sätt. Men ska jag skriva att jag är gravid i ansökan eller ska jag låta dem märka det när dom träffar mig? Känns som att om jag skriver det så kommer dom inte ens ringa upp mig.. men jag vet inte, vill ju vara ärlig egentligen.

• Svar på tråden Ska söka jobb.. berätta att jag är gravid?
  • Lena

Skriv inte det i ansökan. Det finns ingen anleding

• nollnollelva

Mitt råd: Skriv inte att du är gravid i ansökan, men säg det direkt om du blir kallad på intervju.
    Det är lätt att gallra bort en ansökan, men sitter du där på intervju så har de ju tyckt att du är tillräckligt intressant för att få komma dit.

Alternativt sök specifikt sommarjobb (i butik el. liknande) och säg direkt att du är gravid och bara vill arbeta augusti ut (eller hur länge det nu är).

• Mini 82

Har lite samma dilemma är i v18 och ska på en andra intervju på ett jobb jag verkligen vill ha. Ska jag berätta? På ett sätt vill jag ju inte det eftersom mina chanser minskar men å andra sidan så är det en liten bransch jag är i (alla känner till alla) och jag vill inte att de ska känna sig lurade och kanske sprida dåliga rykten om mig sen. Fan är så himla glad för den här graviditeten (har kämpat i två år och har 3 mf i bagaget) och så fick jag sparken från mitt gamla jobb när jag berättade att jag var gravid. Så vad gör man? Är rädd att jag får vara arbetslös fram till förlossningen...

• krypet2012

Hej tjejer!

Är i samma båt, går in i v18 på tors.  Söker jobb som en galning. Har inte skrivit på cv att jag är gravid. Tror inte att jag hade sagt något första intervjuven, om jag går vidare till en andra intervju så skulle jag berätta då.

• Leli84

Är också i v 15. Arbetslös sedan årsskiftet men med Universitetsexamen. Jag har nyligen vart på intervju och jag har inte heller där sagt något. De får inte enligt lag låta bli att anställa en person om den är gravid. Men säger man att man är gravid hittar de ändå andra anledningar till att anställa någon annan.

Antagligen kommer jag inte få jobbet ändå, då andra har mer erfarenhet, men så länge det inte syns att jag är gravid, tänker jag inte sätta käppar i hjulet för mig och tala om att jag är gravid. Får jag ett jobb snart får jag väl låtsas om att jag inte upptäckt det förrn halva graviditeten gått eller liknande. Sådant förekommer.

• Skoogish

Samma båt! Men jag söker sommarjobb och är i v. 14. När jag har sökt jobb (har gått till platserna) har jag inte sagt något. Tänker inte att jag ska säga något heller - när (om) intervjuerna kommer så syns det nog att jag har något i magen och tänker inte ljuga om de frågar. Om det inte påverkar arbetet känns det som om man inte behöver ta upp det i en diskussion.. Vill jobba sommaren ut och tänker hålla ut så länge jag bara kan.
    Men, det är min åsikt :) 

• mikroE

Jag skulle aldrig säga något om det bara är ett extrajobb. Ett mer långvarigt jobb blir man ju tvungen att säga till förr eller senare.

• Songbird1

Man  har ingen som helst skyldighet att tala om det förrän 60 dagar innan man vill gå på föräldraledighet. Skulle man bli nekad ett jobb p g a att man är gravid klassas det som diskriminering och är direkt olagligt.

• Emeliie89

Hej där! Tack för alla svar :) sökte ju en massa jobb och nu har ett av dem nappat och verkar väldigt intresserade. Så nu sitter jag här lite smått ångestfylld och funderar över hur jag ska förklara att jag inte berättat att jag är gravid. Vet att jag inte har nån skyldighet att göra det ännu, men är lite rädd att dom ska bli förbannade på mig för att jag inte sagt något..

Vilket dilemma! :( Men vill ju så gärna ha det här jobbet för det verkar jättekul! 

• TaSe

Sitter i samma sits, men är bara i vecka sju.. Har precis sökt en tjänst på den arbetsplats där jag redan är anställd som timmare. Gör ju dessutom att det är extra svårt, för att inte säga omöjligt, att inte vara ärlig mot chefen.
    Frågan är ju, hur läger man fram det?

• Emeliie89
    TaSe skrev 2012-04-20 13:35:04 följande:
    Sitter i samma sits, men är bara i vecka sju.. Har precis sökt en tjänst på den arbetsplats där jag redan är anställd som timmare. Gör ju dessutom att det är extra svårt, för att inte säga omöjligt, att inte vara ärlig mot chefen.
    Frågan är ju, hur läger man fram det?
    Vet faktiskt inte.. jag skrev iallafall inte att jag var gravid men det var ju ingen som hörde av sig ändå. Svårt att få jobb, som alla vet.. och det skulle ju inte direkt gått bättre om jag varit helt ärlig i min ansökan :/
  • Emeliie89
    Emeliie89 skrev 2012-04-20 13:38:47 följande:
    Vet faktiskt inte.. jag skrev iallafall inte att jag var gravid men det var ju ingen som hörde av sig ändå. Svårt att få jobb, som alla vet.. och det skulle ju inte direkt gått bättre om jag varit helt ärlig i min ansökan :/
    Eller jo, det var en som hörde av sig. Men sen tog dom nån annan ändå, innan jag ens kommit på intervju.
  • Karolina 83

Att berätta man är gravid finns ingen anledning till eftersom arbetsgivarn vill ha DIG till arbetet. Jag var på en intervju för några månaders sedan och ca 1 v efter intervjun blev jag gravid. Graviditeten va planerad inte intervjun. Jag trodde jag inte skulle få arbetet men intervjutiden drog ut på tiden och tre månader gick och de ringde upp mig och ville ha mig. 

JAg accepterade tjänsten, men sa direkt att jag faktiskt har blivit gravid och kommer att bli mamma i Juli. Rekryteraren sa att det är bra att jag berättar och nu när de erbjudit mig arbetet kan de enligt lag inte dra tillbaka det eftersom det skulle bryta mot jämnställhetslagen. Jag hade också en tre månadersuppsägning på mitt gamla arbete så de var inte så himla glada.

Jag har idag arbetat 1 v på det nya jobbet och trivs jätte bra! Alla är så trevliga och min chef har bara frågar mig när jag kommer tillbaka efter mamma ledigheten. Jag lämnade in en föräldrarledighetsansökan i torsdag och då sa hon bara tack va bra att du gör detta i god tid.  

Skulle ni få arbetet och bli uppsagda bara för de upptäcker att ni är gravida måste ni kontakta facket och informera om detta. Vi kvinnor skall inte diskrimineras pga detta. 

• Alessandra75

Jag har också sökt jobb och är i v 14. Det lutar åt att jag får jobbet. Jag har inte sagt att jag är gravid. Jag tycker inte det har med tjänsten riktigt att göra. Visst skulle jag få frågan så ljuger jag inte men de frågar ju sällan: Är du gravid på en intervju. Det är ju en person med mina kvalifikationer och egenskaper de vill ha. Inte mitt civilstånd eller hur många barn jag har eller vill ha.

• Lisenlotten

Jag ska på en intervju idag och jag är i vecka 6. Vist känns det lite dumt eftersom det här jobbet är för en annan tjej som ska på mammaledighet. Men jag kan verkligen inte tacka nej om jag får jobbet, för det ger mig dels mycker mer i lön än vad jag har idag och så är det ett jobb som jag verkligen vill ha. Jag tänker vänta och berätta tills jag har kommit in lite i jobbet.

• JuliaLy

Ärlighet varar alltid längst!!
    Men skriv inte det i ansökan utan ta upp det på intervju istället.. 

Sen hade jag inte sökt jobb som är tillsvidare anställningar för dem kommer du troligtvis ändå inte få, utan sök sommar/säsongsjobb som är slut i augusti/september!

(jag hade som arbetsgivare inte anställt en person till en tillsvidaretjänst om jag visste att hon skulle få barn om 5-6 månader, för det hade bara gett mig massa merjobb att leta upp en vikarie snart igen.. Kanske hade jag gjort det om den gravida sökande hade en speciell kompetens som var svår att få tag i. Men en sommarvikarie som är gravid hade ju inte varit ett hinder för mig iaf) 

• Kleinar

Grattis till alla jobb och graviditeter!

Det stämmer som många säger här inne - ingen får diskrimineras pga att de ska vara föräldralediga. Det är olagligt och dessutom högst omoraliskt att agera på ett annat sätt än att anställa den med bäst kvalifikationer. Detta gäller vid tillsvidareanställning så väl som anställning på visstid.

Om ni tror att ni blivit diskriminerade ska ni genast anmäla arbetsgivaren! 

Tänk på alla de som har en partner som är eller har varit gravid. Det syns inte på dem att de ska ansöka om föräldraledighet inom kort. Men det är likväl en rättighet man har som anställd. 

Dessutom - Vem hade velat arbeta för en arbetsgivare som diskriminerar? Inte jag i alla fall. 

Svar på tråden Ska söka jobb.. berätta att jag är gravid?