• moontrip

Dagis eller förskola? Föris kanske? Vad kallar ni det?

Vad säger ni, och vad säger era barn?

Det känns som att ordet förskola är lite för krångligt, så man håller fast vid dagis?

Är det inte dags att införa ordet Föris? Eller finns det vissa som redan säger så?

Hur tror ni det blir i framtiden, kommer dagis leva kvar!? 

• Svar på tråden Dagis eller förskola? Föris kanske? Vad kallar ni det?
  • Maisie

Jag har bestämt för mig att "lekis" inte hette förskola utan att det hette deltidsförskola. Naturligtvis är inte förskoleklass och "lekis" identiska men de har/hade samma syfte: att vara skolförberedande. Jag gick på lekis precis som i princip alla mina klasskamrater (jag är inte hundra på att precis alla gick för vi var uppdelade i förmiddags/eftermiddagsgrupper) och jag kände inte en enda som gick på daghem utan vi gick hos dagmamma eller var hemma, så där jag bodde gick nog 90% på lekis.

• neelliee

Säger dagis i informella sammanhang, förskola i formella sammanhang. Jobbar som grundskollärare och på möten med föräldrar och i liknande sammanhang säger jag alltid förskola. Mina egna barn hämtar jag på dagis. Ungefär så.

• Flygfotogen

Förskola. Det heter förskola och man behöver inte förenkla en massa vettiga ord för att barnen ska förstå eller lära sig att prata. Mellanmål behöver absolut inte heta "mellis" heller. Jag gillar inte när man försöker att "gulla" till riktiga ord.

• Catti41

Förskola för det mesta. Oftast namnet på förskolan/avdelningen.

Dock så tror jag att jag ska börja säga att jag ska åka till "jobbis". ;)

• Jumji
    Marsch skrev 2012-04-22 18:24:12 följande:
    Förskola. Det heter förskola och man behöver inte förenkla en massa vettiga ord för att barnen ska förstå eller lära sig att prata. Mellanmål behöver absolut inte heta "mellis" heller. Jag gillar inte när man försöker att "gulla" till riktiga ord.
    Handlar inte om at gulla till det som jag ser det. Små barn har svårt at uttala långa ord som mellanmål eller många konsonanter i rad som i föRSKola. Tvåstavigt ska det helst vara typ mamma, titta. Det är också därför man säger vovve och pippi istället för fågel och hund till små barn. Att envist hålla fast vid "vuxenversioner" av orden är knappast till någon hjälp för barnen.

Däremot tycker jag att föris låter skumt, får mig att tänka på förhud
    Har inget bra alternativ heller.
  • Sommarlöv

Vi säger förskola och det gör även vår son som är 2,5 år (han har sagt det sedan han var 1,5). Jag kräks av "is-ord" och tycker det låter urlöjligt. Dagis låter ok, med det heter inte så. Dagis är en förkortning på daghem, och daghem finns inte.  Föris låter ju nästan perverst! 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • FruFarfalle

Jag säger förskolan eller bara skolan ibland när jag pratar med barnen. Min man säger dagis. Barnen säger olika.
    Säger personalens namn eller lärare/personal om de som jobbar där.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)
    FruFarfalle skrev 2024-12-14 22:07:34 följande:

Jag säger förskolan eller bara skolan ibland när jag pratar med barnen. Min man säger dagis. Barnen säger olika.
    Säger personalens namn eller lärare/personal om de som jobbar där.

Säger också personalens namn.
Svar på tråden Dagis eller förskola? Föris kanske? Vad kallar ni det?