• Amanda 902

Hur klarar man sig som ensamstående?

hej, jag är en väldigt ung mamma på snart 19 år. jag och min sambo som jag är förlovad med har bråkat länge och även har det gått överstyr ibland. jag mår psykiskt dåligt hela tiden och hatar min kropp pga. mitt läga självfötroende.. men till saken: hur klarar man sig som ensamstående mamma? jag pluggar just nu på iv för att få grundskolebetyg och kunna gå gymnasieutbildning, och senare då få jobb. sökt massa jobb men inte ett enda svar. jag undrar över bostadsbidrag, underhållsstöd osv .. orkar nämligen inte leva såhär mer. har gått 2 år nu med detta helvetet. snälla hjälp gärna. vill ej ha massa frågor om relationen eftersom de inte är relevant.

mvh. blivande ensamstående. 

ensamstående mamma, snart
  • Svar på tråden Hur klarar man sig som ensamstående?
  • Malva85

Man får barnbidrag på 1050, underhållsstöd på 1273 och bostadsbidrag, hur mycket beror på lägenhetens yta och hyra samt din inkomst, jag får nästan en tredjedel av min hyra.  Studerar du borde du även ha rätt till CSN. Bara bidragsdelen om du har barn och studerar på heltid är ca 4000 kr. Jag har lite högre inkomst än detta nu när jag är föräldraledig men prioriterar man rätt och är bra på att få ihop billiga, bra måltiden så fungerar det fint. Lycka till.

• MHM

CSN-lån får du from höstterminen du fyller 20, så du kommer få 1050 från dom tills dess.
    SOC kan man väl få, men inte om man studerar  _tror_ jag, man måste söka jobb då.

• Eisa

Det går alldeles utmärkt att vara ensamstående.

Ser att andra svarat på dina frågor ang bidrag men vill bara peppa dig och säga att det kommer gå bra. Det finns absolut ingenting att vara rädd för.

Jag har varit ensamstående med min snart 4-åring ända sedan han föddes.

• Mandy1981
    Eisa skrev 2012-03-12 18:52:12 följande:
    Det går alldeles utmärkt att vara ensamstående.

Ser att andra svarat på dina frågor ang bidrag men vill bara peppa dig och säga att det kommer gå bra. Det finns absolut ingenting att vara rädd för.

Jag har varit ensamstående med min snart 4-åring ända sedan han föddes.

samma här, det är såååå mycket lättare att vara ensamstående istället för att jämt bråka i ett förhållande, för det tär på krafterna, är själv med mina 2 barn och efter allt så börjar nu få krafterna tillbaka, känns som om livet i kroppen återuppstår, som våren i hjärtat, svårt att förklara, men en underbar känsla, bara jag och barnen, inget bråk, inget tjafs, bara vi och lugnet

Du kommer att klara det galant 
  • Eisa
    Mandy1981 skrev 2012-03-12 19:15:38 följande:
    samma här, det är såååå mycket lättare att vara ensamstående istället för att jämt bråka i ett förhållande, för det tär på krafterna, är själv med mina 2 barn och efter allt så börjar nu få krafterna tillbaka, känns som om livet i kroppen återuppstår, som våren i hjärtat, svårt att förklara, men en underbar känsla, bara jag och barnen, inget bråk, inget tjafs, bara vi och lugnet

Du kommer att klara det galant 
    "som våren i hjärtat"
    det var det finaste citat jag nånsin läst
  • Meränmamma

Jag instämmer med de andra här. Om du "bara" har ett barn kommer det gå jättebra. Se bara till att ha någon att ringa om du börjar må dåligt. Har man haft en jobbig eller natt så kan man behöva prata av sig för att orka ta itu med fortsättningen. Kom ihåg också att det blir lättare och lättare ju äldre barnet blir! När man kan kommunicera mer och förklara saker och så!

Ensam KAN vara stark! Fast inte om man är helt ensam!   

• en liten mamma

Det går utmärkt att vara ensamstående! Solig
    Själv har jag barn på 5 år, 3 år och 1 år. Är 26 år och heltidsensamstående och det går bra , även om det inte är solstrålande trevligt varje dag Glad
    När vi har sämre dagar brukar jag tänka på att "tur att de bara är 3 stycken" Solig 
    Det går om man vill och det blir vad man gör det till Glad
    Och när man slipper alla gräl och all stress förhållandet ger/gav så har man mer energi att ge till barnet/barnen Glad

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}    

Son 2oo6 Dotter 2oo8 Dotter 2o1o
  • MissGrimm

Det finns massor av hjälp och stöd att få. Jag är helt ensam och pluggar heltid just nu. Inboxa mig ifall du behöver någon att prata med =)

• Amanda 902

tack alla för hjälpen!, har varit till mycket stor hjälp, kramar till er alla självständiga vackra kvinnor! :)

• Zawina

Hej!
    Jag var i en liknande som dig. Nu har jag och sonen på 18 månader klarat oss helt själva i 1 år. Håller med tidigare om att det är en skönt känsla, ett skönt lugn inombords när man slipper alla bråk och bara har sig själv och barnet att tänka på :) Jag studerar heltid på distans och söker arbeten upptill.

Vill du så får du gärna höra av dig! :)

• Nape

Ansök om extra tillägg på studiebidraget, jag fick det när jag var ung och bodde själv. Tror jag fick typ dubbelt studiebidrag. Var noga med att skriva i ansökan att du har egen ekonomi, annars räknar de på dina föräldrars inkomst.

Studiebidrag 1050:-
    eventuellt extra tillägg 1050:-
    Barnbidrag 1050:-
    eventuellt underhåll om ni inte ska ha växelvist boende.
    Bostadsbidrag

Prata med skolkuratorn, de är skitduktiga på att veta hur man ska göra.

Du borde ju även få försörjningsstöd.

• Amanda 902

tack alla för era bra och värmande svar, ska prata med min kurator imorgon och se hur det hela går! 

KRAAAAAM! :) 

• Amanda 902

nu undrar jag över en sak .. vad gör man om man behöver hitta bostad då? 

• Sussilou

Beroende lite på var du bor, så finns det alltd bostadsköer att ställa sig i. Lycka till : D

• Sussilou

har du långt kvar på utbildningen? Från antagligen terminen du fyller, eller när du är över 20 får du 2500 i studiebidrag.

Svar på tråden Hur klarar man sig som ensamstående?