• Amanda 902

Hur klarar man sig som ensamstående?

hej, jag är en väldigt ung mamma på snart 19 år. jag och min sambo som jag är förlovad med har bråkat länge och även har det gått överstyr ibland. jag mår psykiskt dåligt hela tiden och hatar min kropp pga. mitt läga självfötroende.. men till saken: hur klarar man sig som ensamstående mamma? jag pluggar just nu på iv för att få grundskolebetyg och kunna gå gymnasieutbildning, och senare då få jobb. sökt massa jobb men inte ett enda svar. jag undrar över bostadsbidrag, underhållsstöd osv .. orkar nämligen inte leva såhär mer. har gått 2 år nu med detta helvetet. snälla hjälp gärna. vill ej ha massa frågor om relationen eftersom de inte är relevant.

mvh. blivande ensamstående. 

ensamstående mamma, snart
  • Svar på tråden Hur klarar man sig som ensamstående?
  • Malva85

Man får barnbidrag på 1050, underhållsstöd på 1273 och bostadsbidrag, hur mycket beror på lägenhetens yta och hyra samt din inkomst, jag får nästan en tredjedel av min hyra.  Studerar du borde du även ha rätt till CSN. Bara bidragsdelen om du har barn och studerar på heltid är ca 4000 kr. Jag har lite högre inkomst än detta nu när jag är föräldraledig men prioriterar man rätt och är bra på att få ihop billiga, bra måltiden så fungerar det fint. Lycka till.

• MHM

CSN-lån får du from höstterminen du fyller 20, så du kommer få 1050 från dom tills dess.
    SOC kan man väl få, men inte om man studerar  _tror_ jag, man måste söka jobb då.

• Eisa

Det går alldeles utmärkt att vara ensamstående.

Ser att andra svarat på dina frågor ang bidrag men vill bara peppa dig och säga att det kommer gå bra. Det finns absolut ingenting att vara rädd för.

Jag har varit ensamstående med min snart 4-åring ända sedan han föddes.

• Mandy1981
    Eisa skrev 2012-03-12 18:52:12 följande:
    Det går alldeles utmärkt att vara ensamstående.