• kraasen

Snart 14 år tjej med kille på distans och vill träffas

Hej alla :)
    Tränger hjälp här med övertyga min dotter att hon inte helt har fattat att man inte kan åka 100mil för träffa en killa man bara har snackat med på internet  och aldrig träffat.

Och så här det, min dotter snart 14åra om 1 månad är i hop med en kille som bor i Stockholm i veckorna hos sin syrra,  och i helgerna åker han hem till Gävle och bor med sin pappa och bror.
    Min dotter och jag bor i Skåne utanför Helsingborg så det är lång bit att åka upp,
    Min dotter har nu varit ihop med denna killen några månader och dom träffades på internet för  ca 1 år
    sedan dom har aldrig träffas i verkliga livet bara på internet. Jag har noll koll på vem han är och vem hans pappa och bror som denna kilen bor med i helgerna och på loven.
    Så nu nu i helgen så kom min dotter och villa vara oss dom i påsk semestern alltså hela påsk. Jag sa blank nej, för  jag känner dom inte och det är allt för lång bort om något skulle hända.
    och på köpet ville inte min dotter jag skulle ringa eller något till hans pappa för det var skämmigt....
    jag har provat förklara för min dotter att nej det finns ingen som skickar i väg sin dotter med flyg / tåg till Stockholm där dom ska mötas och sen tåg upp till Gävle och därefter vara där i en vecka och sen ner till Skåne igen , helt sjukt tycker jag att hon inte fattar att detta inte kommer funka eller jag kommer låta henne göra detta.

Men hon fattar inte detta inte kommer funka hon tycker jag är svår osv osv
    men vad tycker ni . för mig er det solklart att man inte skickar i väg sin dotter till någon man inte känner
    hade jo varit annat om man hade känt dom länge föräldrarna och sånt.

Tränger feedback på vad ni tycker

• Svar på tråden Snart 14 år tjej med kille på distans och vill träffas
  • Emeliie89

Riktigt svårt läge. Du måste vara bestämd och säga att såhär är det. Punkt. Hon förstår inte nu, men förr eller senare förstår hon varför du gjorde så. Annars kan ni ju kompromissa, säga att dom får träffas men då får han komma till er.

• RedRoses

Jag har inga egna barn eller så men de var inte många år sen jag själv var 14, men jag förstår din oro att skicka henne till sthlm. Det finns så mycket faror med att träffa någon via internet men finns faktiskt positiva saker med. Men som 14 åring åka själv dit en vecka är faktiskt för mycket om man inte som föräldrar känner hans föräldrar. Så jag tycker inte du gör fel i att inte låta din dotter åka för de betyder verkligen att du älskar henne och inte vill att något ska hända henne som är hemskt. Ni kanske kan åka på semster hela familjen eller och ni träffas allihopa, visst att din dotter tycker de är pinsamt och att ni kanske enligt henne är överbeskyddande men en vacker dag inser hon att ni gjorde vissa saker för att ni var rädda om henne. 

Lycka till , massa kramar.

p.s hoppas jag hjälpte dej lite :) 

• lykantrophona

Det väl framför allt hennes ålder jag tänker på här ... Jag blev ihop med en kille via internet när jag var 16, och hans föräldrar körde hit honom ett sommarlov och vi umgicks i en vecka. Visst, min mamma var först emot det också, men jag tror det hjälpte att han åkte till mig och inte tvärtom.

Vore det kanske ett alternativ för er?

Förresten, vad är era planer för påsklov eller sommarlov? Kanske hela familjen kan åka upp till Stockholm och spendera några dagar där, och så kan tonåringarna umgås, men familjen är ändå i närheten...

Du har rätt att säga nej, men du får henne lättare att acceptera om du erbjuder något form av alternativ, till exempel att de får träffas när de blir lite äldre, de får träffas om han kommer till Helsingborg, de får träffas om du först lär känna hans föräldrar... något sådant. Hon är bara 14 och då kan du behöva styra henne lite. Men var inte helt oresonlig, sätt upp alternativ istället.

Hur det gick med mig och min internetromans under tonåren? Vi var tillsammans i ett år, men träffades bara ca 3 veckor fysiskt. Han var en schysst kille, men jag gjorde slut pga avståndet och för att vi inte hade lika mycket gemensamt som jag först trodde... Var trist att lyssna när han ville prata om bilar. :P

• kraasen

Hej
    Tack för svar.
    ja jag har erbjudit mig att åka upp med min dotter,  och sen träffas en helg eller så
    men tycker liksom en hel vecka är för lång tid att träffas första gången.
    och för mig så er liksom första steget jag blir känt med hans pappa  och sånt så man liksom vet lit mer, , dom är inte svenska heller inte för jag har något mot ej svenskar , vi själv är från annat nordisk land, men det är jo en annan kultur och sånt och då  vill man jo  veta hur det funkar och hur dom ser på saken också.

• Shiny

Hej! Jag var själv lite sådär i den åldern att man inte insåg farorna. Men jag tycker som flera andra här att det vore bättre om han kom till er. :) då kan ni köra hem honom ifall det blir konstigt. Som tjej så generellt vågar hon kanske inte säga om något känns fel.. O är det så så är en vecka väldigt lång tid! Jag har själv som sagt träffat killar på nätet i den åldern,jag skulle vara vaksam på hur gammal han är som hon ska träffa. Tyvärr är internet ett lätt ställe o utge sig att vara någon annan. Jag skulle absolut prata med hans pappa. Något som jag ser är positivt och väldigt bra, Är att hon berättar, det gjorde inte jag.. Lycka till /Helena!

• Skogsstjärna

När jag var 15 år träffade jag en kille via internet som var 5 år äldre och bodde 50 mil bort. Mina föräldrar gick med på att han kom hem till oss och hälsade på. När han varit uppe tre gånger fick jag åka ner till honom och hälsa på också. Vi var tillsammans i drygt 1,5 år. Såhär i efterhand var det väl inte världens mest seriösa förhållande, men vi var glada och tog hand om varandra så det var inget som var negativt.

Dock vet jag av erfarenhet att föräldrar inte alltid ser om "förhållandet" är dåligt/negativt, eftersom man som tonåring inte alltid förstår det själv och därför döljer det  bra. Man kan ha överseende med det mesta för att att få lite uppmärksamhet när man är 14 år gammal, särskilt från en äldre kille.

Det är alltid en avvägning, för risken om man inte tillåter ett förhållande är ju att tonåringen börjar träffa killar i smyg istället, och inte ens berättar om det händer värre saker av rädsla för att förlora sin frihet. Man får kompromissa lite.

• Ayyla

Kan han inte komma ner till er över en helg först istället? Jag förstår att du inte vill skicka iväg henne och det tycker jag inte du ska göra heller. Vem vet vad det är för någon i verkligheten?

• LouiseLarsson

Hej!
    Min dotter var också sådära. Hon hade träffat en kille på nätet när hon var runt 16 år, vi sa åt henne att hon inte fick åka till han för det var alldeles för långt ifrån. Men det gjorde så henne så ledsen och deppig, det påverkade hennes arbete i skolan och hemma. Så efter ett tag bestämde vi oss för att ge hennes en chans. Vi lät henne åka till hennes kille men vi var på ett hotell i samma stad som hennes kille för att vara i närheten i tillfället om något hände!

Eftersom det gick bra när hon träffade han och inget hände, litade vi på henne och lät henne träffa han flera gånger!
    Tycker du borde ge henne en chans att visa att hon verkligen kan vara ensam utan sina föräldrar hos sin kille.

• Mys mymla

jag har levt på distans..jag träffade min kille via min kompis kille. eller ja vi träffade i ett msn samtal med 5 olika personer :P när vi var 16 år. han kom upp 1 vecka över påsk första gången. det klickade direkt för oss. vi har i dag varit ihop 7 år.

min mamma litade på mig och sa att jag hade kunnat åkt ner till malmö där min kille är i från om jag ville, men hon såg helst han kom hit, vilket han gjorde, hans mamma var lika öppen för det.
    vi hade pratar länge (och dyra mobil/telefonräkningar) innan han kom upp. men det gick

så känner du inte för att släppa i väg henne, be honom komma ner över en helg. 
    Ring och prata med hans pappa och hör vad han tycker..du kan ju kontakta dem med.

Eller åk ni all ihop som en weekend till sthlm och låt dem träffas. jag menar de kan ju faktiskt utvecklas och bli något speciellt. men som sagt vågar du inte släppa i väg henne  be honom komma ner till er en helg då kan ni ju se vad han är för person också

• Mys mymla
    Mys mymla skrev 2012-03-16 15:17:58 följande:
    jag har levt på distans..jag träffade min kille via min kompis kille. eller ja vi träffade i ett msn samtal med 5 olika personer :P när vi var 16 år. han kom upp 1 vecka över påsk första gången. det klickade direkt för oss. vi har i dag varit ihop 7 år.

min mamma litade på mig och sa att jag hade kunnat åkt ner till malmö där min kille är i från om jag ville, men hon såg helst han kom hit, vilket han gjorde, hans mamma var lika öppen för det.
    vi hade pratar länge (och dyra mobil/telefonräkningar) innan han kom upp. men det gick

så känner du inte för att släppa i väg henne, be honom komma ner över en helg. 
    Ring och prata med hans pappa och hör vad han tycker..du kan ju kontakta dem med.

Eller åk ni all ihop som en weekend till sthlm och låt dem träffas. jag menar de kan ju faktiskt utvecklas och bli något speciellt. men som sagt vågar du inte släppa i väg henne  be honom komma ner till er en helg då kan ni ju se vad han är för person också
    glömde säga att det var 64 mil mellan oss han bodde i malmö och jag i sthlm vi pendlade sen dessa mil varje lov i tre år innan vi nu flyttade ihop efter studenten.
  • kraasen

Tack för alla svar

Det som jag tycker er det största problemet är  min dotter nekar
    ge mig killens pappa nummer och sånt

tycker det är konstigt att jag inte får det

• Phlippan87

när jag var 14 var jag tillsammans med en killa via internet, tror vi var tillsammans ca 7 månader innan vi väl fick till stånd att träffas, då kom han och hans pappa hem till oss över en helg, det tog slut strax efter det mellan oss. Jag var inte alls redo för det och att vi träffades berodde enbart på att vi båda hade föräldrar som ställde upp. Känns dock lite svårt i erat läge och hela påskveckan känns alldeles för länge. Ska de träffas så SKA du ha kontakt med hans pappa innan och under tiden.

När jag var 19 träffade jag min nuvarande fästman via internet och han kom hem till mig och mina föräldrar ca 2-3 veckor senare. nu har vi snart varit tillsammans i 5 år så det KAN gå jättebra men det är hennes ålder som får mig att känna att ni föräldrar måste ha kontakt också.

♥ Therese 091228 ♥ Ellinor 110608 | phlippans.blogg.se
  • förvirradtonåring

Jag är 15 och har haft ett distansförhållande med min pojkvän i danmark i ca 7 månader.
    Jag tycker absolut att du ska välkomna detta om du tycker att pojken är trevlig och får TRÄFFA honom innan din dotter åker till honom.
    Kravet är förstås att du ska ha regelbunden kontakt med hans föräldrar när dom träffas. att ingen alkohol osv finns med i bilden.
    Nekar hon att du har kontakt med killens föräldrar, vilket är en normal och barnslig reaktion från en 14-årig, så tycker jag att du ska säga nej. Ångrar hon sig så tar ni upp det igen! Lycka till. 

Svar på tråden Snart 14 år tjej med kille på distans och vill träffas