• Anonym (Leila)

Jag vill träffa min bortadopterade dotter :'(

För 17 år sen fick ja min första dotter. Pga av personliga omständigheter beslutades de till att ja inte va kabapel till o ta hand om ett liet barn. Min dotter blev bortadopterad mot min vilja. Ha inte gått en dag att ja inte tänkt på henne. Ja undra nu om ja kan söka upp henne o den familjen hon kom till? Vill bara veta om hon har det bra Ska jag kontakta soc eller hur går det till? Mår så dåligt, ja måste få se hur hon ser ut..  
    Hur går man till väga??? 

• Svar på tråden Jag vill träffa min bortadopterade dotter :'(
  • Anonym

Utan biomamman skulle barnet inte ens existera, så några rättigheter tycker jag faktiskt att biomamman har... 

• Anonym (sök inte upp)
    Litet My skrev 2012-03-14 11:54:41 följande:
    Är också adopterad men tänker precis tvärtemot, jag skulle bli överlycklig om min biologiska mamma ville träffa mig och räta ut lite frågetecken åt mig.

Däremot hade jag velat bli kontaktad av tex soc innan och få frågan, inte att hon bara dök upp. Så gjorde en kompis adoptivpappa (svensk adoption) han bara stod på hennes trapp på 18 årsdagen, dessutom gravt alkoholiserat och för dagen nersupen.

Ja men det är ju typ det jag menar, om du nu så gärna vill träffa dina biologiska föräldrra har du försökt få tag på dem? Jag vet att många adopterade vill träffa sina biologiska föräldrar men det finns också de som absolut inte vill. För mig är det bara fakta, jag är inte född av min mamma, men mina biologiska finns inte med i min känslovärld, det är inget jag förträngt, det bara är så det är. Något som jag tycker att många som inte är adopterade inte förstår är att jag har samma känslor för min mamma och pappa som vem som helst har, adopterad eller ej, det är mamma och pappa, varken mer eller mindre. En del frågar "men din riktiga mamma då?" men vaddå. ja jag har en riktig mamma av kött och blod hon är inte på låtsas liksom, jag har en person som fött mig men jag har bara en mamma.

Ja vilken skräck att bara bli uppsökt, som din kompis, det är ju det som TS riskerar sitt bortadopterade barn. 
  • Houdini
    Anonym skrev 2012-03-14 14:07:17 följande:
    Utan biomamman skulle barnet inte ens existera, så några rättigheter tycker jag faktiskt att biomamman har... 
    Hon gav upp alla rättigheter den dagen hon undertecknade adoptionspapprena.
  • Anonym (förstår)
    Houdini skrev 2012-03-14 17:33:27 följande:
    Hon gav upp alla rättigheter den dagen hon undertecknade adoptionspapprena.
    Det var ju mot hennes egen vilja! 

Kontakta socialen och  se om dom kan hjälpa till med något!
  • kiablo

Vad som är rätt rätt eller fel i din situation är inget som någon i det här forumet kan besvara utan att ha all fakta på bordet.

Naturligtvis så kan du kolla upp dina valmöjligheter till kontakt Får du då veta att du inte har några rättigheter att kontakta henne utan hon måste ta det beslutet. Så har du iaf gjort vad du kunnat och slipper därmed gå och grubbla över om du ska kontakta henne eller inte.

• Anonym
    Anonym (sök inte upp) skrev 2012-03-13 21:54:46 följande:
    Jag är adopterad, mitt råd är att inte söka upp henne, jag hoppas att det inte ens är möjligt. 
    Jag har ingen som helst önskan att träffa mina biologiska föräldrar, jag vet att det finns adopterade som vill det men då måste det ju vara ett eget beslut! Inte en "mamma" som klampar in, det är egoistiskt, du vet inte hur hon känner. 
    nu är du väl lite hård?Du kanske till och med känner agg mot din biologiska mamma, de låter nästan så. Alla bort adopterade barn kanske inte har samma känslor som du, även om många har det.

Ts, jag hoppas du kan hitta din dotter på något sätt, och kanske kan lämna ett brev till föräldrarna som adopterat ditt barn.Sen får dom besluta. Man vet ju inte om barnet vet något ännu eller hur situationen ser ut.

Jag önskar dig lycka till 
  • Eowyn81

Någon här skrev att det inte lämnas ut några uppgifter till föräldrar som adopterar bort sina barn. Vad menar du med det? Det är en svensk adoption vad jag har t och det är bara 17 år sedan. Det bör garanterat finnas uppgifter i folkbokföringen om att TS har ett bortadopterat barn. Det är offentliga uppgifter.

• 1022
    Anonym skrev 2012-03-13 09:14:32 följande:
    Jag tycker först att du ska vänta 1 år tills hon blir myndig. Sedan tycker jag att du ska kontakta socialtjänsten och se om de kan framföra ett meddelande till flickan eller föräldrarna om att du vill träffa henne.

Risken finns att hon inte ens vet att hon är adopterad, och då gör du ju mer skada än nytta. Du får tänka på henne också, och inte enbart på dig själv. Men hon kanske vet och vill träffa dig och då kommer hon säkert att nappa på erbjudandet.

I annat fall får du väl sätta ut annons i tidningen, söka på facebook etc om du har någon ledtråd alls om vart hon har hamnat.
    Inte veta om att man är adopterad? Vad är det för sjuka så kallade föräldrar som gör så mot en annan människa?
    Klart barnet har rätt att veta, och rätt att avstå möte.
  • Anonym
    Anonym (sök inte upp) skrev 2012-03-13 21:54:46 följande:
    Jag är adopterad, mitt råd är att inte söka upp henne, jag hoppas att det inte ens är möjligt. 
    Jag har ingen som helst önskan att träffa mina biologiska föräldrar, jag vet att det finns adopterade som vill det men då måste det ju vara ett eget beslut! Inte en "mamma" som klampar in, det är egoistiskt, du vet inte hur hon känner. 
    Nej, hon vet inte hur hon känner, men sanningen är att det gör inte du heller.
    Du råkar vara adopterad, har du någon slags allvetande kring hur adopterade känner sig och vad de vill?
  • Anonym (sök inte upp)
    Anonym skrev 2012-03-14 18:21:47 följande:
    nu är du väl lite hård?Du kanske till och med känner agg mot din biologiska mamma, de låter nästan så. Alla bort adopterade barn kanske inte har samma känslor som du, även om många har det.

Ts, jag hoppas du kan hitta din dotter på något sätt, och kanske kan lämna ett brev till föräldrarna som adopterat ditt barn.Sen får dom besluta. Man vet ju inte om barnet vet något ännu eller hur situationen ser ut.

Jag önskar dig lycka till 

hehe nej jag känner verkligen inget agg mot mina bio föräldrar, som jag skrev i ett annat inlägg känner jag inget alls för dem, det är mera faktamässigt.
    Men du skriver ju ungefär samma som mig, jag skrev att jag vet att det finns adopterade barn som vill söka upp sina bio föräldrar men att jag inte är en utav dom. Jag vet också att det finns många som känner som mig, för vilka det skulle kunna innebära en livskris om en biologisk förälder dök upp, vad ska den biologiska föräldern göra då, chansa på att det ska gå bra? nej tack, enda chansen till att TS får träffa sitt bortadopterade barn är om hon själv söker upp henne.
    skulle vara intressant att höra från TS om hon har försökt med soc eller nått?  
  • jessamy

Kanske att du kan först hitta henne sen ta kontakt med nya familjen först. Ifall dom ej talat om att hon är adopetad så det inte blir ett konstigt möte?

Alt vänta tills hon blir 18? 

• Anonym (sök inte upp)
    Anonym skrev 2012-03-14 19:23:44 följande:
    Nej, hon vet inte hur hon känner, men sanningen är att det gör inte du heller.
    Du råkar vara adopterad, har du någon slags allvetande kring hur adopterade känner sig och vad de vill?
    det har jag verkligen inte påstått, jag sa bara hur jag upplever det och hur jag vet att många andra upplever det. Men då kan ju TS chansa med tjejen för att hon själv absolut måste få veta, antingen går det bra eller så sabbar hon tjejen, hennes familj osv, hon kan mycket väl inte enns veta om det, även om det är hur fel som helst, men tyvärr inget som TS har att göra med. Så  man får väl bestämma om det är värt att ta den chansen.
  • mammasgullar

Nu har jag ingen insikt i adoption o liknande, men jag hoppas du tänker ta kontakt, och då med föräldrarna först, tycker absolut inte att du ska låta bli, det kan ju vara skönt för flickan att veta att när hon är redo vill du träffa henne.

Just som 17 åring kan det ju vara känsligt, men tar du kontakt med föräldrarna kan ju dom då svara på hur flickan har det, om hon inte är redo för kontakt.

Men att ta kontakt med flickan först tror jag är en dålig idé.

• Anonym (a-mamma)

Som i alla adoptioner är det barnets rättigheter som är viktiga. Som förälder har man inga rättigheter-enbart skyldigheter. Och då menar jag alla föräldrar biologiska eller inte.

Det är ju oerhört tragiskt om du upplever att du tvingats att adoptera bort ditt barn. Det kanske är så att du nu upplever att du blev tvingad, men att det faktiskt var du själv som fattade beslutet. I annat fall har fel begåtts men det är ju tyvärr inget man kan rätta till nu. Nu vet jag inte exakt hur proceduren kring inhemska adoptioner såg ut för 17 år sen men idag tar det ganska lång tid innan adoptionen är helt genomförd ofta upp till 7-8 månader under vilken tid den biologiska förälderna har möjlighet att ångra sig.

Det är snarare tvärtom att det finns oerhört många barn som skulle må mycket bättre av att bli adopterade av fosterföräldrar/styvförälder etc men den biologiska föräldern motsätter sig och det är tyvärr ovanligt att man ser till barnets bästa utan tycker att biologiska band är så viktiga. Nu är ju jag färgad eftersom jag själv är adoptivmamma men många biologiska föräldrar är oerhört själviska och vägrar fatta beslut med tanke på BARNET och jag förstår att det är oerhört svårt att fatta ett sånt beslut som innebär att man ger upp sitt barn.

Så TS. Din dotter har rätt att få veta att hon är adopterad och det hoppas jag naturligtvis att hon vet redan. Hon har också rätt att få veta vem som adopterade bort henne om hon väljer att ta reda på detta. Men hon har också rätt att avstå! Du har däremot inga som helst rättigheter men kanske finns möjligheten att få någon information genom sociala myndigheter UTAN att identiteten röjs. Och det kanske räcker för dig att veta att hon har det bra, har haft en bra uppväxt och är lycklig!

• Anonym (förstår)
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-03-14 20:30:25 följande:
    Som i alla adoptioner är det barnets rättigheter som är viktiga. Som förälder har man inga rättigheter-enbart skyldigheter. Och då menar jag alla föräldrar biologiska eller inte.

Det är ju oerhört tragiskt om du upplever att du tvingats att adoptera bort ditt barn. Det kanske är så att du nu upplever att du blev tvingad, men att det faktiskt var du själv som fattade beslutet. I annat fall har fel begåtts men det är ju tyvärr inget man kan rätta till nu. Nu vet jag inte exakt hur proceduren kring inhemska adoptioner såg ut för 17 år sen men idag tar det ganska lång tid innan adoptionen är helt genomförd ofta upp till 7-8 månader under vilken tid den biologiska förälderna har möjlighet att ångra sig.

Det är snarare tvärtom att det finns oerhört många barn som skulle må mycket bättre av att bli adopterade av fosterföräldrar/styvförälder etc men den biologiska föräldern motsätter sig och det är tyvärr ovanligt att man ser till barnets bästa utan tycker att biologiska band är så viktiga. Nu är ju jag färgad eftersom jag själv är adoptivmamma men många biologiska föräldrar är oerhört själviska och vägrar fatta beslut med tanke på BARNET och jag förstår att det är oerhört svårt att fatta ett sånt beslut som innebär att man ger upp sitt barn.

Så TS. Din dotter har rätt att få veta att hon är adopterad och det hoppas jag naturligtvis att hon vet redan. Hon har också rätt att få veta vem som adopterade bort henne om hon väljer att ta reda på detta. Men hon har också rätt att avstå! Du har däremot inga som helst rättigheter men kanske finns möjligheten att få någon information genom sociala myndigheter UTAN att identiteten röjs. Och det kanske räcker för dig att veta att hon har det bra, har haft en bra uppväxt och är lycklig!
    absolut tycker jag att TS ska ta kontakt med myndigheterna först för att se vilka möjligheter som finns.Sen skrev TS oxå att hon ville veta hur hon har det.Kanska räcker då.
  • Anonym (Vovven)
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-03-14 20:30:25 följande:

Jättebra skrivet
Svar på tråden Jag vill träffa min bortadopterade dotter :'(