• bebis maj 12

Autistiska barn som äter DÅLIGT (ensidig kost)..tips och råd tack!!

Jag har en son på 2 år och 10 mån som slutade äta när han fyllde 2 år...vi har vart hos dietist,psykolog,logoped och läkare smat bvc. Han pratar inga ord än och han stimmar...vi är ganska säker på att han har någon grad av autism.

Innan han fyllde 2 år så åt han allt och bra..men över en dag förändrades allt.Han slutade äta,eller det enda han åt va fisk på barnmatsburk samt hårdmackor...sen slutades den maten att tillverkas och vi lyckades få i honom pannkaka ist...Så nu äter han bara pannkaka,hårdbröd med smör samt godis och chips och fikabröd.
    Detta börjar bli såå jobbigt..vi va till läkaren igår och tog prover för järn,b 12,folsyra,ämnesomsättning och gluten (läkaren sa att han va inte glutenallergiker eftersom han lever på pannkaka och går upp i vikt)

Skulle vilja veta hur ni har det med era barn..hur har ni fått dom att våga äta annan mat ...

Min son ska dessutom matas framför tv:n,annars äter han inte...
    De är väl en sak när dom börjar förstå att han kanske kan få ngt gott om han bara provar någon mat först,men min kille är för liten för det och han skulle inte förstå en sån uppmaning. 

Ibland vägrar han även pannkaka..tycker det känns jobbigt att han ska leva på mackor...       

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Svar på tråden Autistiska barn som äter DÅLIGT (ensidig kost)..tips och råd tack!!
  • bebis maj 12
    Ållebålle skrev 2012-03-13 16:51:19 följande:
    Tråkigt att han inte gillar näringsdryckerna. Elliot har provat massor av olika, men har nu fastnat för Adderas klara drycker. Dricker han dem vet man att han får i sig det han behöver. Vi får även i honom Eskimå Kids, som är Omega 3 och lite andra nyttigheter. Håller tummarna för er och att det ska lösa sig på något sätt, för det är inte roligt att gå och oroa sig.

Våran kille gillade endast en klar dryck i äppelsmak,men varje gång vi vart å hämtat dryck så va det alltid slut på den..går det att köpa receptfritt eller måste dietist skriva ut dom?
  • canmamma
    bebis maj 12 skrev 2012-03-13 16:15:34 följande:
    Vi har gått hos dietist och lämnat matschema.....han får i sig och går upp i vikt,,är mer orolig för att han får vitaminbrist...näringsdryckerna går absolut inte att få i honom..
    Det låter som om ni har det väldigt tufft, men så länge sonen går upp i vikt och växer som han ska kan ni ha liiiite is i magen.

Har ni testat att låta honom leka med mat? Utanför måltiderna alltså. itsnotaboutnutrition.squarespace.com/home/2011/8/30/why-some-kids-should-play-with-their-food.html

Tittportioner kör vi med här hemma. De är små, små bitar av mat, som vår treåring inte kan tänka sig att äta, men som får ligga på hans tallrik så att han kan titta på dem. Det finns inte någon som helst press att smaka, men han får inte kasta bort dem heller. Vi får vara noga med att de inte rör någon acceptabel mat. 

Baka eller laga mat, är det något han skulle tycka vara kul? För vår kille har det inte direkt lett till att han faktiskt äter maten. Ännu i alla fall.

Om han nu äter mackor - kan ni bygga på det? Mackor som ser lite annorlunda ut till att börja med: stora, små, trekantiga, dubbelmackor, rostade, varma, kalla.... För att senare ta det lite längre med att variera vad som serveras på mackorna. Det går ju i teorin att servera en helt vanlig, balanserad kost ovanpå en brödbit och kalla det för macka. 
  • bebis maj 12
    canmamma skrev 2012-03-13 18:58:35 följande:
    Det låter som om ni har det väldigt tufft, men så länge sonen går upp i vikt och växer som han ska kan ni ha liiiite is i magen.

Har ni testat att låta honom leka med mat? Utanför måltiderna alltså. itsnotaboutnutrition.squarespace.com/home/201...

Tittportioner kör vi med här hemma. De är små, små bitar av mat, som vår treåring inte kan tänka sig att äta, men som får ligga på hans tallrik så att han kan titta på dem. Det finns inte någon som helst press att smaka, men han får inte kasta bort dem heller. Vi får vara noga med att de inte rör någon acceptabel mat. 

Baka eller laga mat, är det något han skulle tycka vara kul? För vår kille har det inte direkt lett till att han faktiskt äter maten. Ännu i alla fall.

Om han nu äter mackor - kan ni bygga på det? Mackor som ser lite annorlunda ut till att börja med: stora, små, trekantiga, dubbelmackor, rostade, varma, kalla.... För att senare ta det lite längre med att variera vad som serveras på mackorna. Det går ju i teorin att servera en helt vanlig, balanserad kost ovanpå en brödbit och kalla det för macka. 
    Vi har provat att ta fram annan mat,ex bönor fick vi tips av dietist,men han skriker rätt ut om det är annan mat än den han inte äter...vi har provat att ha mjukost,messmör på mackan,men han känner direkt om det är annat än smör och då äter han inte alls
  • canmamma
    bebis maj 12 skrev 2012-03-13 20:46:04 följande:
    Vi har provat att ta fram annan mat,ex bönor fick vi tips av dietist,men han skriker rätt ut om det är annan mat än den han inte äter...vi har provat att ha mjukost,messmör på mackan,men han känner direkt om det är annat än smör och då äter han inte alls
    Det verkar som om ni behöver mer hjälp än vad mitt spånande kan erbjuda. Det låter som om ni har det tufft och jag ville hjälpa... Hoppas att ni hittar en lösning som fungerar för er snart!
  • Boel1

Äter han all sorts fikabröd? Muffins med blåbär i så får han i sig lite vitaminer! Ibland vill de ju bara ha en sorts fikabröd också, men om han äter lite allt möjligt så kan man ju kanske smyga i lite vitaminer där - glasyr med florsocker och pressad apelsinjuice kanske. Det kanske finns någon sorts flytande vitaminer som man kan blanda i saften!? Min pojke äter i alla fall frukt, det är jag glad för eftersom jag slipper oroa mig så mycket för vitaminbrist. Han äter inte någon sorts kött, så jag är istället orolig för järnbrist. Dricker din son mjölk?

• Boel1

Har du hittat till autismtråden här på familjeliv? Försökte länka men det gick inte, sök på "Autismtråd 10" om du vill kolla den!

• bebis maj 12
    Boel1 skrev 2012-03-14 08:24:11 följande:
     Äter han all sorts fikabröd? Muffins med blåbär i så får han i sig lite vitaminer! Ibland vill de ju bara ha en sorts fikabröd också, men om han äter lite allt möjligt så kan man ju kanske smyga i lite vitaminer där - glasyr med florsocker och pressad apelsinjuice kanske. Det kanske finns någon sorts flytande vitaminer som man kan blanda i saften!? Min pojke äter i alla fall frukt, det är jag glad för eftersom jag slipper oroa mig så mycket för vitaminbrist. Han äter inte någon sorts kött, så jag är istället orolig för järnbrist. Dricker din son mjölk?

Han äter typ en halv banan i veckan...ingen mjölk,bara saft och vatten...Vi väntar svar denna vecka på blodprover vi tagit..det finns en näringsdryck han gillar..kanske ska ringa dietist och be att få sådana...Ska prova blåbär i muffins..är med i autismtråden också,men när jag ställde frågan om ngn har matproblem med sina barn fick jag inga svar,därför startade jag denna tråd...
  • Boel1

Hoppas att du blir lugnad av provsvaren - och om det finns en näringsdryck som han gillar så kan man ju komplettera med den.
     Min pojke har varit väldigt ojämn i utvecklingen, periodvis äter han som sagt väldigt dåligt och väldigt olika saker, sen rätt som det är så smakar han t.ex spaghetti i skolan.
     Tråkigt att du inte fick svar i autismtråden, ibland orkar folk inte svara har jag märkt, man har väl fullt upp med sitt. Men som jag förstår har nästan alla barn med autism någon sorts problem med maten.

• kaffemamma

Hej! Jag kopierar mitt svar från Autismtråden ifall det drunknade där och lägger till lite:

Det är väldigt vanligt dessvärre. Min son är inte i samma liga så jag kan inte komma med några direkta råd, men googla "picky eater autism" - jag vet att jag gjort det och fått upp listor med tips osv.

Jag har för mig att det bland annat  handlar om att belöna minsta lilla steg i rätt riktning: med början att acceptera att ha något nytt på bordet, på tallriken, lukta på, slicka på osv.  Bestämma sig för en ny sak att införa: försök ta reda på vad barnet gillar i det den äter: smak, konsistens, lukt, temperatur osv, och så försöka komma på något som ligger så nära som möjligt och börja med det, i små små steg. Eller något att ha på knäckemackan, blanda i pannkakorna osv. Jag kör mycket på att blanda i olika saker i det sonen redan äter: köttfärssås kan gömma mycket. Lite finriven, zucchini skulle jag tro du kan få i pannkakorna: ta bort skalet (grönt är misstänkt...) riv ner i smeten och kör gärna för säkerhetsskull med stavmixer. Kanske kan du få i lite kokosflingor, linfrön eller nötkross i en annan pannkaka (obs - en sak i taget och lite i början!). Muffins är också bra: du kanske kan testa att byta ut sockret mot björksocker (xylitol, finns i välsorterade hälsokostbutiker) och ha i något litet nyttigt: krossade nötter och banan blir tex gott.
     Fast det är ju det att det kräver energi och tålamod att få igenom förändringar, kanske svårt i dagsläget... Kan dagis eller andra hjälpa till och ha en plan?

Sen finns ju teorin om att gluten och mjölk inte kan tas omhand  som det ska hos många av dessa barn och att ämnena omvandlas till morfinliknande ämnen: barnen blir beroende av gluten & mjölk.Många berättar att deras barn dels börjat äta mycket ner varierat dels gjort andra framsteg när de fått bort den maten som varit problem. Läs broschyren på www.behandlaautism.nu om du vill veta mer om det. Det finns också ett forum där: under recept hittar du bla många muffins.

• Skumboll

Jag tror att många gånger försvinner frågorna i mängden i autismtråden, periodvis skrivs det ju väldigt mycket där. 

I alla fall, sonen har mycket svåra matsvårigheter men kanske på ett annat plan eftersom han sondmatas helt. 
    Vi har en väldigt bra läkare som berättat diverse historier om autistiska barn med matsvårigheter. Barn är fantastiska på det sättet att de klarar sig långa långa perioder (flera år alltså) på att äta samma sak... även om det så är chips eller godis. Jag tror att vi föräldrar många gånger fokuserar alldeles för mycket på vad de äter och att det ska vara så varierat, det är ju det vi blir matade med från omvärlden hela tiden. Gör inte maten till en kamp, låt han äta det han vill ha. Om han nu får upp i vikt och annars mår rätt bra rent fysiskt tror jag definitivt inte att du behöver oroa dig för intaget och att det är för ensidigt. Eller finns det någon speciell anledning till att du vill att han ska äta andra saker?
    Näringsdrycker är bra och om det nu finns någon han gillar så be läkare eller dietist skriva ut en livsmedelsanvisning.  

♥ Simon ♥
  • kaffemamma

det finns ju en del riktigt goda multivitamin- tuggtabletter för barn. Hur bar de nu är är nog ganska olika, men tex Solray Childrens chewables tror jag är bra och de här med djurmotiv som finns i Life-kedjans butiker. Om du inte får i näringsdryckerna tänker jag.

• Equal

Har en son på 9 år som har adhd och autism. Han har alltid haft prolem med maten, det är inte många olika maträtter han äter, det han äter är pannkaka, blodpudding, stekt hamburgare, ris och kyckling i stort sätt. Sedan äter han otroligt lite mat. Vi träffar dietist och han blir vägd o mätt i skolan varje månad. Han äter 4 näringsdrycker per dag för att gå upp i vikt.

Det här med maten är inte lätt, det jag har lärt mig är att inte försöka stressa utan vara glad över det han äter.
    Kontakta en dietist för hjälp!

Lycka till!

• mamma till 2 frön

Min son gjorde precis som din vid ca 3 års ålder fram till dess var han en gapande fågelunge. Idag har han diagnos selektiv ätare dvs han är periodare och äter bara vissa saker. Vi har kontakt med dietist och får näringsdeycker utskrivna av en läkare på livsmedelsrecept. Min son är idag 10 år och kan sätta ord på vad han känner. Han kan säga att mat gör ont och därför väljer han bort viss mat. Vi kör med det han äter och annat till resterande av familjen och inget tjat. Jag brukar tänka som så att för honom är det att äta det han har svårt för som för mig att gå till tandläkaren. Man vänjer sig aldrig vid en rotfyllning lika så känner han för merparten av mat. Han är alltid välkommen att smaka men vi tvingar aldrig. I perioder när han valt bort att äta har vi haft belöningssystem på de rätter han äter. Se till att ni får komma till en dietist och en läkare så ni kan få den näringsdryck han äter på recept då är det lättare att få apoteket att ha sorten hemma på rutin . Vi har nu kämpat i ett antal veckor med att byta näringsdryck på sonen genom att dela två sorter och succesivt öka till den nya sorten men det får ta den tiden det tar. Har du läst orkidemammans blogg annars tycker jag du ska göra det, hon har massa kloka tankar bl.a runt mat som hon tar upp och hur de arbetar med sina barn runt det. Kram och lycka till. Ps min son har adhd och autistiska drag dock inte så framträdande att de finns i hans diagnos ännu men vi har fått en hint om att han troligen kommer få det längre fram.

• zenmamman

Min son med lindrig autism åt bara samma sak i ett år mellan 2-3. Han gick ner i vikt så det var jätte jobbigt. en läkare sa i alla fall "vet du hur många människor i världen som lever på bara ris" och det kändes lugnande tycker jag, för man blir ju så stressad själv. Jag brukade lämna tallrikar med bröd, mat etc framför tv:n och lämna honom i fred. Att posta bilder av den mat han smakat på hjälpte också. Bordsskick etc e ju också att glömma när man har sådana här problem (fortfarande omöjligt). Plötsligt började han smaka på nya saker-det skulle jag aldrig ha vågat hoppas på-ingen succé med mat ännu men iallafall betydligt bättre...

• bebis maj 12
    zenmamman skrev 2012-03-17 13:26:35 följande:
    Min son med lindrig autism åt bara samma sak i ett år mellan 2-3. Han gick ner i vikt så det var jätte jobbigt. en läkare sa i alla fall "vet du hur många människor i världen som lever på bara ris" och det kändes lugnande tycker jag, för man blir ju så stressad själv. Jag brukade lämna tallrikar med bröd, mat etc framför tv:n och lämna honom i fred. Att posta bilder av den mat han smakat på hjälpte också. Bordsskick etc e ju också att glömma när man har sådana här problem (fortfarande omöjligt). Plötsligt började han smaka på nya saker-det skulle jag aldrig ha vågat hoppas på-ingen succé med mat ännu men iallafall betydligt bättre...

Min grabb började ju vid 2 års ålder och fyller 3 år i maj...vi har vart till dietist men det gav absolut inget..hon gav inte ens förslag på att han kunde ha autism,vilet vi tycker är konstigt eftersom han har ett sånt beteende.Nu har vi inte fått diagnos ännu,men ska på HAB för utredning...
    Jag hoppas hela tiden på att det ska vända,på samma sätt som han helt plötsligt över en dag slutade att äta...Han är för liten för att förstå sig på ett belöningssystem när det kommer till maten ,men det kanske kommer med åren... 
  • zenmamman

Bebis, jag tror det vänder, kanske inte genast men i något skede. Jag kom också gråtande från dietisten då hon föreslog "mat-spel" (alla smakar i tur och ordning på någonting) samt visade kostcirkeln för vad man borde äta. Jag bara -haloooo jag VET ju vad han BORDE äta men han ÄTER inte!!! Och något matspel skulle han ALDRIG förstå! Läkarna har varit bättre tycker jag. En sa: det finns de här killarna (oftast killar) med sådan här fixering, antingen går det över eller så inte och de överlever iallafall. Hon tipsade också om att ge en bit choklad en halv timme före maten för att få upp insulinet och berättade att hennes egen son ibland åt kyckling till frukost. Vår son förstod sej plötsligt på belöning då han fyllde 3, då började det funka med; 2 skedar mat-sen glass-mutor. Men ibland funkar det inte ännu heller. Och jo jag vet att det emot alla jävla traditionella hur får man barn att äta metoder, men när man prövat allt i 1 års tid blir metoderna som de blir....

Svar på tråden Autistiska barn som äter DÅLIGT (ensidig kost)..tips och råd tack!!