• radwanska

Skydda husdjur mot all fara eller ej?

Vår katt gillar att vara på balkongen. Balkongen har skyddsnät men det är inte heltäckande, utan täcker endast upp till det meterhöga räcket. Ibland går katten på räcket. Katten kan alltså teoretiskt sett ramla ner från tredje våningen. Dock känns det som att risken är minimal att den ska göra det. Katter har utmärkt balanssinne och syn och den förstår ju att den är högt ovanför mark. 

Jag tycker om katten mycket och jag skulle bli förkrossad om katten verkligen skulle ramla ner. Men det som sker, det sker. Livet är förenat med risk. Jag har valet att aldrig låta katten gå ut på balkongen men den vill så gärna gå ut där. Jag tycker också det är trevlig gemenskap när jag och katten är på balkongen. Jag har inte valet att näta in hela balkongen för det är inte min balkong. Dessutom skulle det kännas som att sitta i en fågelbur, inte samma frihetskänsla.

Tycker ni att det är etiskt fel av mig att låta katten vara på balkongen? Om katten skulle ramla och skada sig, är det mitt fel som lät katten gå ut på balkongen? Är det kattens fel som tappade balansen? Eller är det ingens fel, bara slumpen/ödet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 14:02
    Vi bor inte i Sverige så vad svensk lag säger om innätade balkonger behöver inte diskuteras mer. Jag tänkte främst på en mer etisk/moralisk diskussion.

• Svar på tråden Skydda husdjur mot all fara eller ej?
  • radwanska
    canmamma skrev 2012-03-13 15:33:10 följande:
    Vi har ju ansvar för våra husdjur. Vi har valt att ha dem i vår människomiljö så vi har därmed ansvar för deras säkerhet och välbefinnande. 

MEN som allting är det en avvägning: livskvalitet och det absolut säkraste valen är inte alltid samma. För att djuren ska må bra mentalt och passa in i våra liv (jo det är faktiskt en viktig faktor: ett husdjur som inte passar in i familjens vardag kommer att må sämre än ett som kan ta del i den) så bör man nog inte alltid låta endast säkerhet styra. Sen får man själv komma fram till var den gränsen går: du känner ju din katt och du följer de lagar som finns där du bor.

Bara som exempel så kan ju ett hundkoppel skada halsen på en hund, men samtidigt hålla den och omgivningen säker. Vad ska man välja?

Tack för inlägget. Precis, det är säkerhet kontra välbefinnande som får mig att fundera på detta. Katten har en stark vilja att gå ut på balkongen och jag vill inte neka den det. Jag upplever den som tillfredsställd och stimulerad i allmänhet, vilket säkert inte är fallet med alla f.d. utekatter som blivit innekatter. Sedan är inte balkongen optimal vad gäller säkerhet men jag har tilltro till kattens förmåga att ta vara på sig själv. Djur har en stark intuition och de skulle t ex aldrig råka trampa på en varm spisplatta. Katten vet att den lever farligt när den balanserar och den är väldigt försiktig.

Men från och med nu tänker jag ändå så gått det går stoppa katten innan den hoppar upp på räcket.
  • Kimona

Vi satte upp kompostgaller över räcket, men vår hane är som en apa och häver sig upp där ändå, så de får bara vara ute när vi är ute

• U never saw me

Jag tycker att det är ditt ansvar att skydda katten från uppenbara faror. En katt har inte sån superbalans som man kan tro. Då hade inte så många dött av fall från balkonger och fönster. Jag har själv en katts liv på mitt samvete. Jag luftade i ett rum och trodde att katten var i ett annat rum så lät fönstret så vidöppet med dörren stängd in till rummet. Efter flera timmar insåg jag katten var borta. Den hade trillat ner från fönstret (bodde på 5e våningen) och dog en långsam död innan jag hittade den. Jag kommer alltid att ha dåligt samvete över det, för det var ju mitt fel. Vem annars skulle skydda den?

• Regnig måndag

Det är etiskt och moraliskt oförsvarbart att du inte nätar in. Sverige fick den lagen tack vare att människor inbillar sig att katter är balanskonstnärer. Sanningen är att det var/är mycket vanligt att katter druttar ner och skadar sig som leder till mycket lidande.

Att medvetet utsätta någon för risken att skada sig på detta sätt är moraliskt och etiskt fel.
    Man kan jämföra med att plocka bort räcket helt och hållet. Risken är inte så stor att människobarn ramlar ner men den finns ändock. Det är därför vi har räcken öht.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Kattdamen

Det är utomjordingarnas fel.

En kopp te, tack.
  • lennartsdotter

Jag tycker det är grovt oansvarigt och fel att utsätta sin katt för den typen av faror med tanke på att ett fall från sådan höjd kan orsaka enormt lidande för katten. Visst har katter bra balans men katter kan tappa fokus, skrämmas eller överraskas av en hastig vind.

Dessutom är det ett brott mot rådande djurskyddslagstiftning. Om man tillåter sin katt att vistas på en balkong som hänger över 5 m från mark ska balkongen vara innätad.

Innätning kan göras på flera olika sätt och man behöver inte alls känna sig inburad. Det finns diskreta nät som man knappt ens uppfattar. Jag har klängväxter upp i nätet också vilket ger en mycket trivsam känsla.

Och ursäkta, vad är det för jävla skitsnack att en katt har så stark "intuition" att den aldrig skulle trampa på en varm spisplatta? Vet du hur vanlig just den typen av skada är? Uppenbarligen inte. Katter är för fasen inga magiska väsen som per automatik vet att spisen är farlig. Både balkongfall och spisbrända kattassar är väldigt vanliga skador. De är katter. Inga magiska feer med trollspön.  

• SHAKAWKAW

Katter må vara intelligenta djur, men jag tycker du glorifierar dem en aning när du pratar om dem på det här sättet. En katt är fortfarande ett djur i slutet av dagen och är inte till hundra procent medveten om sin omgivning och alla dess faror. Ett skyddsnät för din katt är det ultimata, eftersom så mycket kan hända. En liten vindpust kan putta ner katten. En liten flyga som flyger förbi kan få din katt att tappa balansen på bakbenen innan du ens hinner blinka.

Så om din katt skulle (vilket jag innerligt hoppas att den inte gör) ramla och skada sig allvarligt är det ditt fel. Inte kattens, det är bara ett djur. Ett djur som du enligt lag måste skydda och ta väl hand om. Vilket du inte gör. Du avstår från att skydda till katt från en uppenbar fara, vilket torde betyda att det är ditt fel om katten dör.

• Odd Pixie

Jag hade inte låtit min katt balanserat på räcket, nej. Min balkong har inget som helst skydd, och är m.a.o. helt öppen. Trots det tycker jag ändå att katterna ska få vara där, så jag brukar sitta med dem och vara "beredd" hela tiden. Ser jag att en katt sneglar upp eller beter sig som om denne vill hoppa upp på räcket, då ställer jag mig givakt direkt!

Önskar dock att jag kunde ha nät på balkongen, men bor i hyreslägenhet så jag vet inte om man får göra det hursomhelst? 

• Odd Pixie

Det här fick mig att tänka på när jag, vid ett tillfälle, såg en katt balansera på balkongräcket högst upp i ett höghus (!!!). Det måste ha varit säkert 10-12 våningar upp. Snacka om att man fick hjärtat i halsgropen, men inget hände som tur var.

• radwanska
    Regnig måndag skrev 2012-03-14 07:57:09 följande:
    Det är etiskt och moraliskt oförsvarbart att du inte nätar in. Sverige fick den lagen tack vare att människor inbillar sig att katter är balanskonstnärer. Sanningen är att det var/är mycket vanligt att katter druttar ner och skadar sig som leder till mycket lidande.

Att medvetet utsätta någon för risken att skada sig på detta sätt är moraliskt och etiskt fel.
    Man kan jämföra med att plocka bort räcket helt och hållet. Risken är inte så stor att människobarn ramlar ner men den finns ändock. Det är därför vi har räcken öht.
    Men det står i trådstarten att jag inte har valet att näta in för det är inte min balkong. Det valet jag har är att inte tillåta katten att vistas på balkongen.
  • radwanska
    lennartsdotter skrev 2012-03-20 14:48:27 följande:
    Och ursäkta, vad är det för jävla skitsnack att en katt har så stark "intuition" att den aldrig skulle trampa på en varm spisplatta? Vet du hur vanlig just den typen av skada är? Uppenbarligen inte. Katter är för fasen inga magiska väsen som per automatik vet att spisen är farlig. Både balkongfall och spisbrända kattassar är väldigt vanliga skador. De är katter. Inga magiska feer med trollspön.  
    Självklart vet de inte hur en spis fungerar men de känner ju värmen från plattan långt innan de satt ner tassen. Har aldrig hört talas om en katt som bränt sig på spisen! Vår katt skulle aldrig göra nåt så korkat.
  • radwanska
    SHAKAWKAW skrev 2012-03-20 15:02:16 följande:
    Katter må vara intelligenta djur, men jag tycker du glorifierar dem en aning när du pratar om dem på det här sättet. En katt är fortfarande ett djur i slutet av dagen och är inte till hundra procent medveten om sin omgivning och alla dess faror. Ett skyddsnät för din katt är det ultimata, eftersom så mycket kan hända. En liten vindpust kan putta ner katten. En liten flyga som flyger förbi kan få din katt att tappa balansen på bakbenen innan du ens hinner blinka.

Så om din katt skulle (vilket jag innerligt hoppas att den inte gör) ramla och skada sig allvarligt är det ditt fel. Inte kattens, det är bara ett djur. Ett djur som du enligt lag måste skydda och ta väl hand om. Vilket du inte gör. Du avstår från att skydda till katt från en uppenbar fara, vilket torde betyda att det är ditt fel om katten dör.
    Jag kan gå med på att en fågel skulle kunna få katten att tappa balansen men knappast en fluga. Drömmer

Även om du får mig att tänka efter, så tror jag i slutändan att jag inte håller med dig om att det skulle vara mitt fel. Vems fel är det om en katt ramlar utför ett stup när den är ute på en egen promenad då? Är det fortfarande inte kattens fel för att den är "bara ett djur"? Nu är ju inte min katt utekatt längre men den var det förr. Det är ju omöjligt att skydda sin katt mot fara när den gör sin egen grej.
  • lennartsdotter
    radwanska skrev 2012-03-22 17:56:35 följande:
    Självklart vet de inte hur en spis fungerar men de känner ju värmen från plattan långt innan de satt ner tassen. Har aldrig hört talas om en katt som bränt sig på spisen! Vår katt skulle aldrig göra nåt så korkat.
    Nej, katten känner inte värmen från plattan långt innan den sätter ner tassen. Har du någonsin funderat över hur ökendjuret katten kunnat leva i öknen? Eller hur de kan gå i iskalla snön utan att frysa trampdynorna av sig? En katt som hoppar upp på spisen kan inte heller göra annat än att landa och landar de på en varm platta bränner de sig.

Tro mig, jag har en gammal katt som brände alla trampdynor på alla sina fyra tassar. Det handlar inte om att vara korkade eller inte. Hur fasen ska en katt som inte har lärt sig att spisen är off limits kan bränna sönder trampdynorna om den hoppar upp på den? 
    radwanska skrev 2012-03-22 18:08:24 följande:
    Jag kan gå med på att en fågel skulle kunna få katten att tappa balansen men knappast en fluga. Drömmer

Även om du får mig att tänka efter, så tror jag i slutändan att jag inte håller med dig om att det skulle vara mitt fel. Vems fel är det om en katt ramlar utför ett stup när den är ute på en egen promenad då? Är det fortfarande inte kattens fel för att den är "bara ett djur"? Nu är ju inte min katt utekatt längre men den var det förr. Det är ju omöjligt att skydda sin katt mot fara när den gör sin egen grej.
     Självklart är det ditt fel om din katt råkar ut för något när du har den ute utan uppsikt. Katten, dess väl och ve är ditt ansvar. Våra djur ska inte vara ute på egen hand. Du vet inte vad djuret gör mot andras egendom och du vet inte vad ditt djur utsätts för. 
Svar på tråden Skydda husdjur mot all fara eller ej?