Skydda husdjur mot all fara eller ej?
Vår katt gillar att vara på balkongen. Balkongen har skyddsnät men det är inte heltäckande, utan täcker endast upp till det meterhöga räcket. Ibland går katten på räcket. Katten kan alltså teoretiskt sett ramla ner från tredje våningen. Dock känns det som att risken är minimal att den ska göra det. Katter har utmärkt balanssinne och syn och den förstår ju att den är högt ovanför mark.
Jag tycker om katten mycket och jag skulle bli förkrossad om katten verkligen skulle ramla ner. Men det som sker, det sker. Livet är förenat med risk. Jag har valet att aldrig låta katten gå ut på balkongen men den vill så gärna gå ut där. Jag tycker också det är trevlig gemenskap när jag och katten är på balkongen. Jag har inte valet att näta in hela balkongen för det är inte min balkong. Dessutom skulle det kännas som att sitta i en fågelbur, inte samma frihetskänsla.
Tycker ni att det är etiskt fel av mig att låta katten vara på balkongen? Om katten skulle ramla och skada sig, är det mitt fel som lät katten gå ut på balkongen? Är det kattens fel som tappade balansen? Eller är det ingens fel, bara slumpen/ödet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 14:02
Vi bor inte i Sverige så vad svensk lag säger om innätade balkonger behöver inte diskuteras mer. Jag tänkte främst på en mer etisk/moralisk diskussion.