• moonstar88

Vart köper man folsyra 5 mg?

Hejsan!
    Jag är nu på jakt efter folsyra. Jag och min sambo tänkte nu försöka med att han ska äta zink (66mg)
    och folsyra (5 mg) kombinerat för att öka sperma antalet och kvaliten.
    Zinken hittade jag ganska snabbt i den dosen som behövs men inte folsyra (finns dock på recept)

Hur har ni andra gjort som har provat på denna behandling?
    Vart har ni hittat folsyra i sån stor mängd?
    Har det gett resultat?

Hoppas nu på svarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 09:08
    Obs. Vi har nu försökt att bli gravid i drygt 3 år och har genomgått misslyckade IVF försök. Problemet säger läkarna ligger hos min sambo och hanns spermier, så vi vill gärna prova på denna metod.

Mvh

• Svar på tråden Vart köper man folsyra 5 mg?
  • moonstar88
    moto skrev 2013-03-05 20:20:17 följande:
    Aj då det hade kanske blivit billigare än zinken och folsyran för 200 spänn ;) om det hade samma inverkan! Vad är det då? Tablettform? Är det svag styrka som man kan hitta i c-vitamin brus eller?

Haha jaa billigare är det:). Min man tar lite olika ibland brus och ibland tabletter. Om man tar för mycket c-vitamin kissar man bara ut det så det är ju inte någon riktig fara att ta en stor mängd häller:)
  • moto

Nä men man har ju hört att brus är onödigt just eftersom man inte behöver så mycket och därför kissar ut det! Så det räcker inte med en apelsin om dagen alltså? Det ska vara 1g? :)

• moonstar88
    moto skrev 2013-03-05 21:06:40 följande:
    Nä men man har ju hört att brus är onödigt just eftersom man inte behöver så mycket och därför kissar ut det! Så det räcker inte med en apelsin om dagen alltså? Det ska vara 1g? :)

Jaa det var det de sa till oss:), 1 g om dagen. Men om man tar tabletter utsöndras det under en längre tid så kroppen kan ta upp mer:).
  • amorosa

Undrar hur det gick för er? Märkte ni någon skillnad på antalet spermier med c-vitamin?

Vi provade den här studien 2011, och vi blev faktiskt gravida då. Det var vårt sjunde ivf-försök och mannen hade då ätit 5 mg folsyra och 60 mg zink om dagen i ca två månader. Vi frågade läkaren om de sett någon skillnad i antalet spermier och i en dos där det bör vara ca 1 miljon spermier hade min man innan ca 1000 spermier. Den här gången var det istället ca 20.000 spermier!

Nu ska vi göra syskonförsök efter sommaren, och då får mannen börja med kosttillskott igen. Men nu är min folsyra som jag fick på recept då slut, och har samma fråga som du hade... Vart hittar jag så starka tabletter?

♥Alice föddes 2012-02-08♥ På 7:e ivf-försöket gick det!
  • moto

vi påbörjade ju bara en utredning och nu när vi ville prova att få syskon så gjorde min man ett nytt spermaprov som visade lite bättre resultat än första men ändå inte toppen! Men så åt min man folsyra och zink och vi lyckades på andra försöket den här gången, kan ju inte veta men vill tro att det gjorde inte saken sämre iaf!

• moonstar88

Hej! Eftersom jag inte fick tag på den styrkan som det ska vara så körde vi på med c-vitamin och då vi frågade om de sett någon skillnad så var spermerna något fler men inte märkvärt:(.
    Vi ska också göra ett nytt (fjärde) försök efter sommaren och vi funderar starkt på att prova med zink och folsyra men det är ju svårt som sagt att få tag på så starka doser.
    Kanske kan man beställa från utlandet eller något liknande????

• moto

Ta den starkaste ni hittar och ta flera annars, om ni gör ivf kanske läkaren kan skriva ut?

• amorosa

Ja, jag ska kolla med ivf-läkaren om han vill skriva ut det. Han ser ju vilken skillnad det blev förra gången!!

• moonstar88

Jaa det skulle ju vara bäst om läkaren skrev ut det på recept, men när jag frågade om det förut tyckte ju sköterskan att det var bättre att vi försökte med c-vitamin. Men det skadar ju inte att fråga igen då c-vitamin inte gjorde någon betydlig skillnad.

Någon som vet hur länge manen ska äta det innan vi gör ivf? Är det ca 3 månader?

• moonstar88

Hejsan:)! Har pratat med läkaren nu och med samråd med Falun så ska vi (manen) få zink, folsyra och c-vitamin utskrivet på recept:)!!! Han ska ta det i 10 veckor innan påbörjad behandling. Eftersom det är vårt sista landstigsbekostade försök så var de billiga att prova allt som gick för att förbättra chanserna:D.

• amorosa
    moonstar88 skrev 2013-05-28 13:05:54 följande:
    Hejsan:)! Har pratat med läkaren nu och med samråd med Falun så ska vi (manen) få zink, folsyra och c-vitamin utskrivet på recept:)!!! Han ska ta det i 10 veckor innan påbörjad behandling. Eftersom det är vårt sista landstigsbekostade försök så var de billiga att prova allt som gick för att förbättra chanserna:D.

Toppen ju!! Lycka till!!!
Svar på tråden Vart köper man folsyra 5 mg?