Vad göra när man inte kommer överens om umgänget?
Jag har skrivit nån tråd tidigare i ämnet, men problemen kvarstår...
Vi separerade i somras, och har en dotter som nu är 3,5 år. Vi var då till familjerätten för att få råd ang umgänget, och de råd vi fick var att med små barn brukar det vara bra att börja med täta byten.
Så vi började med 2-2-3, så att vi har henne varannan helg.
Till saken hör att min exman jobbar utomlands i 2-veckorsperioder. Han jobbar tyvärr inte efter något fast schema, utan han är hemma allt mellan 2-4 veckor mellan jobben. Att han inte har något regelbundet schema gör ju inte direkt saken lättare... När han jobbar så bor hon givetvis hos mig hela tiden. Så det är alltså tiden han är hemma som vi delar på enligt ovan.
Jag upplever att vår dotter nu har "greppat situationen", men att ha så här korta intervaller blir väldigt hattigt. Hon hinner knappt landa så är det dags att åka igen. Det var kanske bra de första månaderna men inte nu.
Jag har lagt på förslag att vi ska ha varannan vecka när han är hemma, kanske med en "umgängesdag" mitt i veckan för den förälder som hon inte är hos. För en vecka är ju ganska lång tid, men då får hon åtminstone sova på samma ställe i en vecka.
Men nu vill inte min exman det, för om vi ska ha varannan vecka när han är hemma så tycker jag att vi måste ha det efter nån slags schema, vi kan ju inte alltid börja med att det är hans vecka när han kommer hem för då kan ju inte jag planera mitt liv överhuvudtaget.
Och anledningen till att han inte vill ha varannan vecka är att det finns ju risk då för att det kan bli så att det är min vecka när han kommer hem, och att det då kan bli 3 veckor som hon är hos mig.
Men hur sjutton ska vi annars göra? Jag tycker inte att han ser till hennes bästa, utan han sätter sina behov först. Att han jobbar utomlands är ju ett val som han har gjort, inte något han måste! Om han verkligen satte dottern först så borde han se sig om efter ett jobb på hemmaplan. Men för honom är pengar tyvärr viktigast.
Hur som helst, vi kommer liksom ingenstans när vi pratar, vi har liksom strandat i att han vill fortsätta som det är nu. Och jag tycker inte att det är bra, varken för dottern eller för mig.
Jag har tidigare bokat två möten hos familjerätten, det första dök han inte upp på och det andra bokade han av. Så vad i helsike ska jag göra?
Om jag inte tycker att det är bra för henne så som det är nu, så måste jag ju fortsätta försöka, men hur??
Blir jag alltså tvungen att gå via en advokat och dra det till Tingsrätt? Jag vill inte det, både för att det är kostsamt, men framförallt för att hans och min relation kommer sannolikt inte att bli nå bättre av det.
Jag känner mig fruktansvärt frustrerad just nu..