omföderskor: har era förlossningar börjat på liknande sätt?
Berätta?
Berätta?
ja, dem började exakt likadant, värkar. vid samma tidpunkt på dygnet ;)
Bägge började med vattenavgång dock lite olika.
1an gick allt vatten med ett stort plask på morgonen, värkarna började ca 30 min senade och efter ytterligare 3 1/2 timme föddes han i v 41+5.
2:an läckte jag fostervatten hela dagen bara ngn droppe då och då. På kvällen kom det mer och vid 22 började värkarna, därefter gick det på 2 timmar innan hon föddes i v 39+4
1a började på natten med värkar (tog 34h) de fick ta hål på hinnorna eftersom förlossningen inte kom igång/gick för sakta.
2a fick värkar på natten men det gick över efter nån timme så jag kunde somna om. Sen hade jag värkar oregelbundet hela dagen efter och framåt 17 blev de regelbundna... åkte in runt 01 och 04.32 föddes hon.
Ja, alla tre har börjat med svaga värkar när jag sov. Dock har det tagit olika lång innan det har varit klart, 16, 8 och 5 timmar.
Japp båda mina förlossningar såg exakt lika dana ut..
Ettan kom i vecka 33+2 och tvåan i 33+5. Allt började med regelbundna sammandragningar som inte gjorde ont. 1 satte förlossningen igång i vecka 31+5 och med tvåan i vecka 26+1. Efter förlossningarna startade så blev jag inlagd med strängt sängläge ända tills de föddes, blev stoppas utav bricanyl sprutor och dropp.
När förlossningen inte längre gick stoppa så hade jag regelbundna sammandragningar som inte gjorde så jätte ont så jag klarade mig enbart på lustgas, själva förlossningen höll igång ca 8 timmar med båda. Efter jag hade öppnat mig 10cm så hade vattnet fortfarande inte gått, så de tog hål på hinnan och kort där efter fick jag krystverka och 6 minuter senare så vad barnen ute. Så mina förlossningar har sett exakt lika dana ut.
Nej. Första började med vattenavgång och det tog länge innan värkarna kom.Gick dock fort när det satte igång. 3 timmar.
Nummer 2 började med värkar som kom väldigt plötsligt och hann bara ha 5 värkar innan jag fick krystvärkar och fick åka ambulans. :P Hann vara 7 minuter på förlossningen.
Spännande! Slutsatsen jag kan dra låter som om det kan gå precis hursomhelst vissa har "turen" att ha liknande och andra inte alls....
Tack för svar skulle jag också skriva
Både ja och nej.
Första började med värkar, andra med vattenavgång. Men båda gångerna har jag känt av vad jag kallat för "småvärkar", sammandragningar som liksom nyps till, några respektive ett par timmar innan värkarbetet har dragit igång med värkar som har topp och dal.
Första barnet gick vattnet. Fem min senare kom värkarna och 6 Tim senare var hon här!
Andra barnet startade med värkar. Vattnet gick tre min innan hon kom och fl tog fem Tim.
Första startade med vattenavgång klockan 2 på natten, värker 10 minuter senare.
Andra startade med värkar 8.30 på morgonen och vattnet tog dom när jag kom in.
Får jag fler barn vill jag inte att vattnet går först för när vattnet gått går det fort för mig (första barnet låg högt upp så då tog det tid men med andra barnet visst kroppen vad den höll på med och krystvärkarna kom några minuter efter vattnet gått).
Ja, båda började med oregelbundna värkar. Fast med 2: an blev de regelbundna mkt snabbare, 18-20 timmar första gången och ca 4 timmar andra gången.
Alla 6 förlossningarna har startat med värkar, klock-slagen är ungefärliga.
1:an kl 07, ca 15 timmar senare föddes barnet
2:an kl 03, född 11 timmar senare
3:an kl 05, 32 timmar senare föddes den lilla
4:an kl 17, född 9 timmar senare
5:an kl 13, född 6 timmar senare på så när en minut
6:an kl 21, född ca 5,5 timmar senare
nej mina två var totalt olika.
Första igångsättning 15 dagar över tiden, som blev otroligt seg och "tog" dåligt. Det tog två dygn, slutade med kejsarsnitt
andra gången blev det som det "skulle". Värkar hemma osv. Åkte in när det började bli tätt emellan, inga komplikationer med nåt.
Nej, första började med vattenavgång, andra med värkar. Andra var betydligt bättre.
De startade på helt olika sätt.
Första (bf -5) startade med vattenavgång mitt på dagen och barnet föddes 3:20 h senare.
Andra (bf -6) startade på natten med väldigt svaga värkar. Barnet föddes 5:30 h efter första svaga värk.
Första började med regelbundna täta värkar medan andra började med milda oregelbundna så de var lite olika. Första började på natten och den andra på förmiddagen.
Första blev jag igångsatt i v 40+3 genom att de tog hål på hinnorna. Tog totalt 10 timmar och 8 timmar från första värk.
Andra gick vattnet hemma i v 38+1. Tog 4,5 tim från vattenavgång och 2 timmar från första värk.
Har bra upplevelse av båda förlossningarna. Den första var en bra förstagångsförlossning, jag hann med och det tog "lagom" lång tid. Andra gången gick det ju betydligt snabbare, men jag kände igen de olika faserna och jag hängde med ändå. Hade jag haft den snabba förlossningen första gången hade jag nog varit mer chockad tror jag.
Alla 3 har startat på exakt samma sätt, vattenavgång utan minsta lilla förvarning om att det är på G.
Nu har äntligen min lilla tös kommit till världen och jag kan meddela att förlossningen startade på samma sätt som med sonen:) Med att slemproppen gick....
1:an slemproppen gick och 28 timmar senar kom han men hjälp av sugklocka.
2:an slemproppen gick och 30 timmar senare kom dottern. Denna gång fick jag däremot uppehåll under latensfasen i några timmar i omgångar. När jag kom in till förlossningen så räknades det som om förlossningen började vid midnatt och hon kom ca12 timmar senare. Detta innebar att jag bara upplevde de sista sex timmarna som jobbiga.