• gronsak

Hemtjänstpersonal tvungen hjälpa storrökare?

Vad gör man som hemtjänstpersonal om man är tvungna att besöka en storrökare som röker inomhus och inte vill utsätta sig för passiv rökning?
    Vilka regler gäller? Har vårdtagaren rätt till hjälp ändå? Eller kan kan välja att inte besöka honom alls då han vägrar ändra sitt beteende?

• Svar på tråden Hemtjänstpersonal tvungen hjälpa storrökare?
  • Regnig måndag
    Pussesnufs skrev 2012-03-14 14:59:54 följande:
    Vägrar han sluta röka när ni är där så är chefens skyldighet att fixa skyddsutrustning till er, andningsmasker och sånt. Det hade vi, men gubben klagade så mycket så han slutade röka inne till slut.

Det står INGENSTANS i ditt anställningsbevis att du ska behöva utsätta dig själv för hälsorisker. Såvida du inte arbetar privat för en storrökare och har skrivit på papper.
    Intressant. Det där borde upprepas i de trådar som avhandlar att lustgasten är på väg att fasas ut som smärtlindring på förlossningarna pga att personalen riskerar en hel del sjukdomar.

Herregud vilket jävla liv det är i de trådarna och då handlar det _inte_ om omtanke på personalen utan patienters rätt att få det de vill ha.
    Samma måste gälla här. Antingen accepterar man rökarna eller så förbjuder man från ett arbetsmiljöperspektiv. Det funkar inte att ena gången hävda ditt och andra gången hävda datt beroende på om man "vinner" på det eller inte.

Är det omtanke om personalen undrar jag?
    Jag gissar att det inte är det i tråden utan det är PK-trollet som spökar igen...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Pussesnufs
    Sweet life skrev 2012-03-14 16:11:37 följande:
    Inte ett dugg, inte rökt en cigg sen jag var 13 år!

Men, en kund har rätt till sin tillsyn och eftersom den ska ske i brukarens/kundens hem så är det på dennes villkor. Det är det första man får lära sig när man börjar jobba inom hemtjänsten..
    Men... en arbetare har rätt att se till sin egen hälsa. Dvs, arbetet måste fixa skyddsutrustning till de personer som inte vill vistas i cancermiljö. Det står ingenstans att du måste ta jobbet med din hälsa som insats... eller hur?

Vi fick rätt via facket och det spelar ingen roll hur mycket man än hävdar att personer har rätt att göra vad de vill i sitt eget hem... INTE på bekostnad av andra.
    Regnig måndag skrev 2012-03-14 16:15:58 följande:
    Intressant. Det där borde upprepas i de trådar som avhandlar att lustgasten är på väg att fasas ut som smärtlindring på förlossningarna pga att personalen riskerar en hel del sjukdomar.

Herregud vilket jävla liv det är i de trådarna och då handlar det _inte_ om omtanke på personalen utan patienters rätt att få det de vill ha.
    Samma måste gälla här. Antingen accepterar man rökarna eller så förbjuder man från ett arbetsmiljöperspektiv. Det funkar inte att ena gången hävda ditt och andra gången hävda datt beroende på om man "vinner" på det eller inte.

Är det omtanke om personalen undrar jag?
    Jag gissar att det inte är det i tråden utan det är PK-trollet som spökar igen...
    Men visst är det en moralfråga... Personligen tycker jag att rökning borde förbjudas överallt där det finns en pyttechans att människor i närheten blir påverkade, men med det sagt så lär väl moralpredikningarna hagla... Men likaväl som patienten har rätt till sin åsikt/hjälp så har ju personalen rätt att vägra bli sjuka. Så länge det inte står i kontraktet att man ger sig in i det med hälsan som insats. Men det tvivlar jag på att det står någonstans.

Vad gäller lustgasdebatten så är jag inte direkt insatt (trots att jag själv ska föda inom några veckor) men jag antar att jag har samma ståndpunkt där. Arbetsplatsen SKA se till att aktuell skyddsutrustning finns att använda om så önskas. Annars ska man ha rätten att neka.
    Man ska inte behöva "ta det" bara för att man valt ett visst yrke...

Speciellt chefer inom dessa yrken som t.e.x hemtjänst är så dåligt upplysta och därför är det inte mycket som görs för att förbättra situationen för personal och brukare. När jag arbetade med det så var det inte ovanligt att en del brukare vägrade hjälp från viss personal pga olika orsaker. Det var tydligen helt ok, men när vi vägrade hjälpa storrökare som visade noll respekt så fick vi kämpa oss blodiga för att få rätt! Trots att det var en hälsofråga.

Det är faaaan inte ok!
    Scientia Potentia Nostra
  • Miss Cee

Om det är tillräckligt allvarliga hälso/säkerhetsrisker på en arbetsplats (hemma hos en brukare) så är det i första hand din chefs ansvar att försöka komma till rätta med problemet genom att prata med brukaren, fixa skydds utrustning eller liknande.
    Går inte det, kan skyddsombudet eller chefen välja att stänga den arbetsplatsen. Dvs brukaren får ingen hjälp.

Jag har ännu inte stött på någon hemtjänstgrupp eller skyddsombud inom hemtjänsten som stängt en arbetsplats på grund av en storrökare. Så jag tror inte att vi är "där än".

Om man har specifika skäl tex astma för att inte klara av en sådan brukare så är det ju ett samtal man får ta med sin chef att du får gå till någon annan istället.

Ordet
  • Miss Cee
    Pussesnufs skrev 2012-03-14 20:03:40 följande:
    Men... en arbetare har rätt att se till sin egen hälsa. Dvs, arbetet måste fixa skyddsutrustning till de personer som inte vill vistas i cancermiljö. Det står ingenstans att du måste ta jobbet med din hälsa som insats... eller hur?

Vi fick rätt via facket och det spelar ingen roll hur mycket man än hävdar att personer har rätt att göra vad de vill i sitt eget hem... INTE på bekostnad av andra.

Men visst är det en moralfråga... Personligen tycker jag att rökning borde förbjudas överallt där det finns en pyttechans att människor i närheten blir påverkade, men med det sagt så lär väl moralpredikningarna hagla... Men likaväl som patienten har rätt till sin åsikt/hjälp så har ju personalen rätt att vägra bli sjuka. Så länge det inte står i kontraktet att man ger sig in i det med hälsan som insats. Men det tvivlar jag på att det står någonstans.

Vad gäller lustgasdebatten så är jag inte direkt insatt (trots att jag själv ska föda inom några veckor) men jag antar att jag har samma ståndpunkt där. Arbetsplatsen SKA se till att aktuell skyddsutrustning finns att använda om så önskas. Annars ska man ha rätten att neka.
    Man ska inte behöva "ta det" bara för att man valt ett visst yrke...

Speciellt chefer inom dessa yrken som t.e.x hemtjänst är så dåligt upplysta och därför är det inte mycket som görs för att förbättra situationen för personal och brukare. När jag arbetade med det så var det inte ovanligt att en del brukare vägrade hjälp från viss personal pga olika orsaker. Det var tydligen helt ok, men när vi vägrade hjälpa storrökare som visade noll respekt så fick vi kämpa oss blodiga för att få rätt! Trots att det var en hälsofråga.

Det är faaaan inte ok!
    Trevligt att höra att det uppenbarligen finns enhetschefer inom hemtjänsten som tar den här frågan på större allvar än vad jag erfarit!
    Ordet
  • mikroE

När jag jobbade i hemtjänsten har jag varit hos en del som rökte mycket och inomhus. De har blivit tillsagda att de inte får röka så länge hemtjänsten är inne i lägenheten om inte personen som kommer är OK med det. De jag gick till rökte inte inne medan jag var där. En frågade en gång om jag rökte och jag svarade nej, då sa personen direkt att 'nej, då ska jag inte röka så länge du är här'. Det luktar förstås massor av rök ändå men man måste inte få röken blåst rätt på en i alla fall.

• villhaenliten

Men, en kund har rätt till sin tillsyn och eftersom den ska ske i brukarens/kundens hem så är det på dennes villkor. Det är det första man får lära sig när man börjar jobba inom hemtjänsten..
    Nej, du har fel Numera står det i Arbetsmiljölagen att ingen personal i Sverige får utsättas för passiv rökning på sin arbetsplats. Så ja, de som vägrar sluta röka inne kan i värsta fall bli utan hjälp... Men i första hand försöker man ordna det med att t ex sätta in luftrenare och kanske att personalen får använda skyddsmasker.
  • feelings
    villhaenliten skrev 2012-03-31 21:55:17 följande:
    Nej, du har fel Numera står det i Arbetsmiljölagen att ingen personal i Sverige får utsättas för passiv rökning på sin arbetsplats. Så ja, de som vägrar sluta röka inne kan i värsta fall bli utan hjälp... Men i första hand försöker man ordna det med att t ex sätta in luftrenare och kanske att personalen får använda skyddsmasker.
    Jag tror att vi väntar en flicka till ... Rätt bestämd på den punkten!
  • sahara

Där har du fel faktiskt.Kommunen har som arbetsgivare ett arbetsmiljöansvar.
    Hemtjänstpersonal behöver inte alls stå ut med vad som helst bara för att dom arbetar i någon annans hem.
    Det händer att vårdtagare inte får den vård dom kräver på sina villkor pga arbetsmiljön helt enkelt.Det kan handla om våld mot personal, sexuella trakasserier.Eller att vårdtagaren vägrar vissa hjälpmedel som är nödvändiga.
  • Ebba Caroline

OT, men att dömma av din blogg så har du rökt efter 13 års ålder... Såvida du inte är 14-15 nu...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    villhaenliten skrev 2012-03-31 21:55:17 följande:
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • emcea

jag jobbar själv inom hemtjänsten. Vi har flera som röker inomhus, och vi måste gå dit.

När jag läste vårdprogrammet så ringde min lärare till arbetsmiljöverket för att ta reda på vad som gäller inom hemtjänsten och rökning, Vi fick till svar att det inte finns något vi kan göra. Det är en krock mellan att folk har rätt att röka i sitt hem, och att kommunen inte får neka någon vård. Det svar vi fick var att skicka dit en rökare.

Det verkar vara en gråzon. Vi har börjat ringa till de som röker innan vi kommer, så de kan låta bli att röka. Men alla går inte med på det tyvärr =( 

Dotter- 10
  • Scream2

Samtidigt ska ju inte nästa brukare behöva stå ut med att personalen kommer dit med kläder det stinker rök om! Får man tid till att byta om och duscha efter insatsen hos rökaren?

Personligen ber jag vänligen men bestämt att alla cigaretter släcks när jag kommer in i min yrkesutövning. Fixar man inte det har man inte heller behov av mig...lätt som en plätt! 

Svar på tråden Hemtjänstpersonal tvungen hjälpa storrökare?