• Jeszicka

Ni som varit gravida med diabetes typ 1

Ni som fått barn som har diabetes typ 1, vill ni hjälpa mig med 100 frågor!?

Vilken vecka plusa ni i?
    När kontaktade ni ert diabetesteam?
    Hur många ultraljud gjorde ni? Hur ofta?
    Hur många läkarbesök?
    När minskade/ökade ni insulindosen och hur mkt?
    Hur var er graviditet? Mådde ni dåligt eller som vanligt?
    Hur gick förlossningen till?
    Fick ni stora barn?
    Hur länge fick ni stanna på BB?
    Blev det några typiska diabeteskomplikationer under förlossningen och hur mådde barnet?
    Hur låg ert hbA1c innan och under graviditeten?

Jag e så nervös nu.
     E på "bm"+5 idag å fortfarande negativa test och ingen mens.
    Förra månaden gick jag fram till bm+4 sen ringde jag min diabetes-ssk för att berätta att mensen va sen.
    Hann lägga på luren så kom mensen.
    Kan levaxin eller insulin göra så att g-testet inte visar hcghormonet förrän sent?
    Baah jag blir tokig :(

• Svar på tråden Ni som varit gravida med diabetes typ 1
  • Grazzy
    Jeszicka skrev 2012-03-15 21:30:23 följande:

Ni som fått barn som har diabetes typ 1, vill ni hjälpa mig med 100 frågor!?

Vilken vecka plusa ni i?
    När kontaktade ni ert diabetesteam?
    Hur många ultraljud gjorde ni? Hur ofta?
    Hur många läkarbesök?
    När minskade/ökade ni insulindosen och hur mkt?
    Hur var er graviditet? Mådde ni dåligt eller som vanligt?
    Hur gick förlossningen till?
    Fick ni stora barn?
    Hur länge fick ni stanna på BB?
    Blev det några typiska diabeteskomplikationer under förlossningen och hur mådde barnet?
    Hur låg ert hbA1c innan och under graviditeten?

Jag e så nervös nu.
     E på "bm"+5 idag å fortfarande negativa test och ingen mens.
    Förra månaden gick jag fram till bm+4 sen ringde jag min diabetes-ssk för att berätta att mensen va sen.
    Hann lägga på luren så kom mensen.
    Kan levaxin eller insulin göra så att g-testet inte visar hcghormonet förrän sent?
    Baah jag blir tokig :(

Jag har haft diabetes sen jag var 6 år (är nu snart 21) har 1 barn som är 2 år nu och ett till påväg (är i V.34) sonen föddes stor, 4032 gram och inte så jätte bra HbA1c under hela grav. pgr. av att vi upptäckte jag var gravid i vecka 24 då! Blev då snittad. Nu har jag haft HbA1c mellan 60 (som högst) och 50 (som lägst) har nu hoppat upp till 56 då jag kräver mer insulin har jag märkt. Hon är viktuppskattad nu till ungefär 2500 gram, alltså plus 21% i avvikelse och kommer födas med planerat snitt hon också. Känns tungt, för man känner man gör sitt bästa och kämpar, men ändå drar kurvan iväg för mycket och det blir snitt igen
    Men sonen fick vi stanna 5 dagar på NEO för han föddes med extra slag på hjärtat (inget som hade med diabetesen att göra dock!) och lågt blodsocker och inte kom igång med amningen ordentligt. Nu behöver jag inte alls lika mycket insulin längre helt plötsligt och ligger jätte bra i sockret trots jag är i v.34 som sakt och ofta då man kräver mera insulin. 

• Millan85

Kul att ni satt igång Jeszicka! :) Hoppas det blir nåt snart då :) Nej är nog verkligen bäst att skippa rökningen :S tänk på alla komplikationer som kan bli så blir du nog avskräckt och kanske inte är så sugen mer :) Jag festsnusade innan och kan bli sugen på det titt som tätt nu men det är absolut inget alternativ!

Grazzy, kul att nån mer är med och delar med sig :) Alltid intressant med andra diabetikers erfarenheter. Då har du haft diabetes ett bra tag, tar du mycket insulin? Fått höja mycket under graviditeten? Jag är i vecka 21 nu och fick börja höja doserna för ca två veckor sen. Äter kolhydratsnålt för att hålla nere sockret så gott det går, och det funkar jättebra hittills, senaste hba1c låg på 34.

• Grazzy
    Millan85 skrev 2012-04-26 14:42:42 följande:
    Kul att ni satt igång Jeszicka! :) Hoppas det blir nåt snart då :) Nej är nog verkligen bäst att skippa rökningen :S tänk på alla komplikationer som kan bli så blir du nog avskräckt och kanske inte är så sugen mer :) Jag festsnusade innan och kan bli sugen på det titt som tätt nu men det är absolut inget alternativ!

Grazzy, kul att nån mer är med och delar med sig :) Alltid intressant med andra diabetikers erfarenheter. Då har du haft diabetes ett bra tag, tar du mycket insulin? Fått höja mycket under graviditeten? Jag är i vecka 21 nu och fick börja höja doserna för ca två veckor sen. Äter kolhydratsnålt för att hålla nere sockret så gott det går, och det funkar jättebra hittills, senaste hba1c låg på 34.
    Just nu tar jag 25 enheter Novorapid till varje måltid. Men har märkt jag kräver mindre nu helt plötsligt när jag igentligen behöver mera nu när jag blir höggravid. Tar 34 till Lantus inför natten. Innan jag blev gravid, så tog jag 9-10 till maten och 18 i Lantus, så jag har fått höja en hel del kan man säga ändå.
    Måste säga du har väldigt fint Hba1c verkligen! Har du gjort någon viktuppskattning ännu? 
  • Skogsnattviol

Hej!

Jag hoppar också in här om det går bra!

Vad roligt att det redan fanns en sån här tråd! Annars hade jag gjort en.

Jag plussade häromdagen så jag är bara i vecka4 men jag har förberett mig länge (sedan i höstas). Jag fick diabetes som 6åring och fyller 27 i år. Jag firar mitt 20års jubileum nu i dagarna så vad passar bättre än en graviditet? =)

Jag känner att jag har skaplig koll men behöver såklart pressa HbA1c mer vart tiden går. Jag är väldigt glad att jag har ett bra diabetesteam och att jag känner mig lugn för det var planerat och jag har gjort så gott jag kunnat.

• Jeszicka

Kul att fler hitta hit :)!
    Vad ligger Ditt hba1c på skogsnattviol?
    Vågar inte skicka in ett nytt hba1c nu! Har iofs legat bra i bs nu den senaste veckan eftersom jag pressar det med massa insulin vilket orsakar en del känningar. Men jag har hellre känning än att sockret ligger för högt! Har även börjat skärpa mig extra med mat och fett för ny j****r e vi igång :)!
    Ska bli så himla mysigt med en syskon till Linnea :)!
    Tycker så synd om henne när hon leker själv.

Tog ett ältest idag som va negativt! Så får testa vidare och se!

Var bor ni andra?

• Millan85
    Grazzy skrev 2012-04-27 13:08:37 följande:
    Just nu tar jag 25 enheter Novorapid till varje måltid. Men har märkt jag kräver mindre nu helt plötsligt när jag igentligen behöver mera nu när jag blir höggravid. Tar 34 till Lantus inför natten. Innan jag blev gravid, så tog jag 9-10 till maten och 18 i Lantus, så jag har fått höja en hel del kan man säga ändå.
    Måste säga du har väldigt fint Hba1c verkligen! Har du gjort någon viktuppskattning ännu? 
    Okej, ja då har du fått höja en del, måste vara skönt att det inte är så långt kvar för dig nu :)

Nej jag har inte fått göra någon viktuppskattning ännu, när brukar man få börja med det?

Är rädd att jag kommer få höja doserna jättemycket nu helt plötsligt, fick åka in till akuten igår pga täta sammandragningar...var två minuter emellan dem ( är i vecka 22) Livmodertappen var inte påverkad, men fick med mig några bricanyltabletter hem om det inte skulle lugna sig. Och det avtog inte så har fått ta tabletterna...och det höjde visst blodsockret nåt otroligt! Spelar knappt någon roll hur mycket insulin jag sprutar in...:( insulinet biter inte alls på blodsockret. Så hoppas verkligen dessa sammandragningarna lugnar sig så jag slipper äta bricanyl framöver för isåfall vet jag inte hur jag ska få ordning på sockret :(
    Någon av er andra som fått äta bricanyl pga för mycket sammandragningar?

Skognattsviol, grattis till graviditeten! :) Kul att fler skriver :) Hur går det för dig med blodsockret? Tyckte det var lite svängigt för mig precis i början men sen stabiliserade det sig :)
  • Jeszicka

Har aldrig hört att bricanyl skulle höja bs. De visste väl om att du har diabetes? Förstår inte varför de ger dig ngt bs-höjande, du kan ju knappast va den första det händer med isf. Fast kan det inte vara för graviditeten som det plötsligt höjs?
    Jobbigt med så tidiga sammandragningar! Kontakta ditt diabetesteam och berätta så kan de säkert hjälpa dig!

Hoppas ni får en trevlig Valborg!

• Skogsnattviol

Jag har legat mellan 50-60 ända tills jag slutade med p-ringen. Jag var ju då inställd på att inte ha några hormoner eller iaf ett jämt flöde hela månaden. När jag slutade gick det upp till 64 men men. Fick svängigt blsk efter jag tog ut den i januari så det var ett fasligt pendlande mellan känning och högt. Synd men nu är det mkt bättre igen. Fast det är klart. Nu är man ju väldigt motiverad.

Jag är pumpbehandlad sedan 10 år och trivs bra med det. Skulle ALDRIG försöka skaffa barn utan den. Vilken frihet! Har fått sänka med 0,1E/h dygnet runt nu, jag provar ett par dagar så jag får se hur det blir. Har en dygnsdos på mellan 70-90E.  Ska förhoppningsvis in till diabetessköterskan så snart som möjligt så jag får lite hjälp med att hitta rätt grunddoser (dvs det insulin som ges utanför måltiderna). Försöker ta bort känningarna för de sabbar, men såklart utan att ligga högt. Har börjat tänka med LCHF nu istället för HCHF (haha). Sen hjälper det att jag har samma rutin alla dagar då jag har mjölkkor. De ska ju mjölkas vid samma tider och därför blir även dagarna ganska inrutade vilket gör det lättare för mig att dosera rätt.

Jag försöker att inte få ångest om jag får ett högt blsk och det är bättre nu än i januari. Då blev jag helt frustrerad, nu har jag släppt det lite. Bara kämpa på.

Jag har inte blivit hög av bricanyl men däremot av kortisonsprayer som inhaleras, fy vale! Bättre med astma. Hade över 20 i blsk i flera dagar (även upp på 30) innan det försvann ur kroppen. Vid det laget var jag nästan självmordsbenägen. Suck....

• Grazzy

Mitt blodsocker ligger jätte bra numera då jag tar 25 enheter till varje måltid. Mellan 3 och 4 ligger jag oftast och hoppas på att lill-tjejen inte drar iväg på kurvan nu för hon låg 3 veckor + sist!
    Jag har blivit beviljad snitt även denna gång så känns skönt få ett planerat sådant, blev akut sist då sonen hade extra slag på hjärtat när mitt vatten gick samma natt och dom skulle göra ett ultraljud när vi kom til förlossningen.  

• Millan85

Var ett tag sen man skrev i den här tråden nu...hur går det för er alla?

Flyter på ganska bra här, blodsockret fortfarande under kontroll, är i vecka 29 nu och senaste hba1c låg på 36.
    Känns som att tiden går ganska fort såhär lite senare i graviditeten :) Har väldigt mycket sammandragningar vilket är lite jobbigt men annars inga komplikationer hittills :)
    Har fortfarande små doser, lantus på morgonen 14 enheter och novorapid mellan 3,5-5 enheter innan måltid.
    Försöker att hålla mig till lågkolhydratkost men äter potatis till middag nu, undviker fortfarande pasta, ris och bröd. Funkar rätt så bra men får ju ta lite mer insulin.

Grazzy, du måste ha fått barn vid det här laget? :) Hoppas allt gått fint.
    Jeszicka, hur går det med försöken?
    Skogsnattviol, vilken vecka är du i nu och hur går det?

• Skogsnattviol
    Millan85 skrev 2012-06-18 10:14:53 följande:
    Var ett tag sen man skrev i den här tråden nu...hur går det för er alla?

Flyter på ganska bra här, blodsockret fortfarande under kontroll, är i vecka 29 nu och senaste hba1c låg på 36.
    Känns som att tiden går ganska fort såhär lite senare i graviditeten :) Har väldigt mycket sammandragningar vilket är lite jobbigt men annars inga komplikationer hittills :)
    Har fortfarande små doser, lantus på morgonen 14 enheter och novorapid mellan 3,5-5 enheter innan måltid.
    Försöker att hålla mig till lågkolhydratkost men äter potatis till middag nu, undviker fortfarande pasta, ris och bröd. Funkar rätt så bra men får ju ta lite mer insulin.

Grazzy, du måste ha fått barn vid det här laget? :) Hoppas allt gått fint.
    Jeszicka, hur går det med försöken?
    Skogsnattviol, vilken vecka är du i nu och hur går det?
    Jo det går bra. Jag är v12 nu och ska göra KUB på måndag. Visste först inte om jag ville men jag tror ju inte att det är någon fara men nog leder det till många etiska ställningstaganden. Mitt landsting erbjuder alla KUB oavsett ålder.

Blev lite illamående i v.8-10 bättre v11 men nu jävlar har helvetet brutit ut. 3dagar med jätteillamående. Har spytt lite idag men det kommer liksom inte upp fast ansiktet skrynklar ihop sig och blir rött och hela mellangärdet krampar. Konstigt. Det som framkallar äcklet är koskit och flugor (kan knappt skriva ner det nu utan att kvälja fy) varav båda sorterna finns i mängder hos mig. suck.

Annars inga komplikationer. Lite molvärk och så men helt överkommligt. Min "övre" bilring har växt medan den nedre har krympt (har lyckats gå ner nästan 4kg med bra kost nu) så jag vet i sjutton vad som hänt. Hur kan det omfördelas så? Skyller på hormonerna. Bara att köpa den nya magringen och förhoppningsvis börjar det snart synas där nere med...haha
  • Jeszicka

Heej!
    Lyckades på första försöket å e nu i v 10 :)!
    Allt Har gått bra hittills och imorgon ska jag på vul :)!
    Var inne en sväng på kk i förra veckan pga liten blödning och vi fick då se den lille och hjärtat som ticka!
    Längtar som en tok tills imorron!

• Millan85

Skogsnattviol; usch då! låter inte kul :( Klarade mig väldigt bra från illamående, hade två-tre veckor då jag mådde lite kasst men spydde aldrig. Hoppas det ger sig snart.
    Jaha, så du bor på bondgård? Vi bor också på en gård men här har inte funnits djur på länge...förutom våra två katter och en hund då :) Jobbar du bara hemma på gården eller med något annat också?
    Gjorde aldrig något KUB test, blev inte erbjuden men kanske hade fått om jag legat på lite, vet inte. Vet inte riktigt hur jag ställer mig till det heller. Hur gammal är du?

Grattis Jeszicka! Kul att det gick så fort :) Hur funkar det med blodsockret? Varit på diabetesmottagningen nån gång än sedan du blev gravid? Jag var också inne pga blödning i början, tror det var i vecka 9, man blir så orolig! :S Skönt att det gick bra, är ju väldigt vanligt med blödningar i början.

Nån av er som vill ta reda på könet senare? :) Vi fick reda på det i vecka 17, blir en pojke :) Kanske skrivit det tidigare, kommer inte riktigt ihåg :)

• Jeszicka

Tack :)
    Blodsockret hoppar som 17 nu!
    Fick höja min lantus (som jag nu delat upp på morgon och kväll) för förra veckan låg det bara högt hela tiden. Läkaren ska ringa mig idag, skicka iväg bs Igårkväll! Sjukt vilka bra saker det finns idag!
    Fick också min blödning i v 9, antar kroppen trodde det va dax för mens eller också kom det pga min uvi jag tydligen hade :)!
    Ja jag var på inskrivning i måndags förra veckan!
    Ska träffa även henne imorgon!
    Ska vara på spec mödravården hela dagen imorgon, så ska bli spännande :)!

Vi ska ta reda på könet även denna gången! Jag hade klarat mig i ovisshet med sambon vill så gärna ha en son (haha) så han vill veta!

• Skogsnattviol
    Millan85 skrev 2012-06-19 14:25:46 följande:
    Skogsnattviol; usch då! låter inte kul :( Klarade mig väldigt bra från illamående, hade två-tre veckor då jag mådde lite kasst men spydde aldrig. Hoppas det ger sig snart.
    Jaha, så du bor på bondgård? Vi bor också på en gård men här har inte funnits djur på länge...förutom våra två katter och en hund då :) Jobbar du bara hemma på gården eller med något annat också?
    Gjorde aldrig något KUB test, blev inte erbjuden men kanske hade fått om jag legat på lite, vet inte. Vet inte riktigt hur jag ställer mig till det heller. Hur gammal är du?

Grattis Jeszicka! Kul att det gick så fort :) Hur funkar det med blodsockret? Varit på diabetesmottagningen nån gång än sedan du blev gravid? Jag var också inne pga blödning i början, tror det var i vecka 9, man blir så orolig! :S Skönt att det gick bra, är ju väldigt vanligt med blödningar i början.

Nån av er som vill ta reda på könet senare? :) Vi fick reda på det i vecka 17, blir en pojke :) Kanske skrivit det tidigare, kommer inte riktigt ihåg :)
    Jag hoppas det blir bättre nu, trodde det gick över där ett tag och sen kom det tillbaka med buller och bång. Jag har både mjölkkor och köttkossor med kalv. Min sambo kör traktor och ensilagepress på entreprenad också. Vi har närmare 200nötdjur totalt och försöker försörja oss på detta vansinne =P Vi sparar alla handjur och föder upp dom till slakt också (både kastrerade och okastrerade). Så jag har en del att pyssla med. Idag har jag slagit gräs till köttkossorna så nu blir vi helt klara med första grässkörden. Mjölkkossornas gräs kördes för 3 veckor sedan. Ska bli skönt när gödningen körts ut sen när gräset är pressat för då är det lugnt i ca6veckor. Vi har 20tal bisamhällen också fast jag håller bara på med honungen för bina är så elaka vid mig de sticks...

Jag visste inte heller om jag ville göra KUB. Jag menar vad skulle jag göra med resultatet, spelar det någon roll om man vet innan. Jag vet inte om jag skulle göra abort för det känns inte bra bara för en sån sak som morbus down. Vad är liv? Vad är livskvalitet? Puh... men kanske bättre att veta ifall så kan man förbereda sig på det.  Jag är inte mer än 26 (fyller 27 tills barnet föds). KUB är nog lite onödigt på så vis kan tänkas.

Jag (vi) vill gärna veta kön. Jag kommer inte på några pojknamn så hoppas på flickaFlört haha
  • linda oleg

Gud välsigne doktor Arthur månen för att hjälpa mig att bota min diabetes typ 2. Bröder, jag har lidit diabetes under en lång tid, jag har försökt så många botemedel, men känt verkar fungera. Men jag hade kontakt med en växtbaserad läkare som jag såg så många människor som berättade hur de var botade med deras olika sjukdomar och virus av denna läkare. Så jag förklarade hela mitt problem för honom, och han lovade att bota mig. Så jag gav honom alla fördelar med tvivel, och se, han förberedde växtblandningen, och han skickade den till mig i mitt land. Idag är jag stolt över att jag är diabetesfri och min sockernivå har återställts till normal. Så om du är ute och lider av diabetes och andra sjukdomar eller virus, vill jag berätta för dig att du snabbt ska kontakta: Arthur Moon för din bot och få din hälsa tillbaka. E-post: arthurmoon01@gmail.com

• linda oleg
    Jag är här för att vittna om det stora arbetet som Dr Moon gjorde för mig. Jag har lider av diabetes under de senaste 1 åren och haft konstant smärta, särskilt i min vigina. Under det första året hade jag tro på Gud att jag skulle bli botad en dag. Det här viruset började cirkulera över hela kroppen och jag har tagit behandling från min läkare. För några veckor sedan kom jag över ett vittnesbörd om en kvinna på internet som vitnade Om en man som heter Dr Moon om hur han botade hennes diabetes och hon gav också den här kvinnans e-postadress och rådde någon att kontakta honom för hjälp till någon form av sjukdom som han skulle vara till hjälp, så jag mailade honom att berätta om diabetes , Berättade han för mig att jag inte skulle oroa mig för att jag skulle bli botad. Jo, jag trodde aldrig det. Bra efter alla procedurer och botemedel som jag fick av denna man några veckor senare började jag uppleva förändringar över hela mitt kroppssystem som Dr Moon försäkrade Mig att jag kommer att botas, efter en tid gick jag till min doktor för att bekräfta om jag har botats slutligen, det var sant, så vänner min rådgivning är om du har sådan sjukdom eller någon annan alls kan du kontakta Dr Moon via e-post : Arthurmoon01@gmail.com
    Micheal Brown
Svar på tråden Ni som varit gravida med diabetes typ 1