Var hitta informatipon om statliga skolpengen?
Vet någon var man kan hitta information om hur mycket i statlig skolpeng som varje kommun får per elev och år, samt hur kommunen använt skolpengen?
Vet någon var man kan hitta information om hur mycket i statlig skolpeng som varje kommun får per elev och år, samt hur kommunen använt skolpengen?
Det finns inte någon statlig "skolpeng", sådant styrs helt och hållet på kommunal nivå. Från staten får kommunerna bidrag till en mängd olika riktade insatser i skolan, men oftast inte per automatik till varje kommun och per elev.
Statistik över kommunernas kostnader per elev totalt sett finns här:
www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp&xu=C9233001&omradekod=OE&huvudtabell=FskolKlass&omradetext=Offentlig+ekonomi&tabelltext=Nyckeltal+f%F6r+kommunernas+f%F6rskoleklass%2C+grundskola+och+obl%2E+s%E4rskola+efter+kommun%2E+%C5r&preskat=O&prodid=OE0107&deltabell=&deltabellnamn=Nyckeltal+f%F6r+kommunernas+f%F6rskoleklass%2C+grundskola+och+obl%2E+s%E4rskola+efter+kommun%2E+%C5r&innehall=FinNyckeltalKnProc&starttid=2000&stopptid=2010&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1
Ok, så varje kommun avgör själv hur mycket skolgången per elev FÅR kosta i just deras kommun?
Jag försöker förstå varför det finns så enorma skillnader mellan olika kommunala skolor inom samma kommun.
Det skiljer sig i allt från skolmaten till att eleverna i vissa skolor har ljusa, fräscha lokaler och egna datorer medans eleverna i annan skola inom samma kommun inte ens kan utföra de mest grundläggande experimenten i kemi för att det saknas distillerat vatten och att lamporna i mikroskopen gått sönder utan att ersättas, skola där eleverna serveras buljong med vitkål och en HALV mjuk smörgås till lunch.
Om kommunen bestämt att varje elev får kosta en viss peng, gäller då detta inte alla elever inom kommunens skolor (bortsett elever med särskilda behov förstås)?
Vad gäller om jag vill sätta mitt barn i en skola utanför kommungränsen?
Ja, alla skolor inom kommunen ska ha samma skolpeng per elev. Att standarden varierar mellan olika skolor kan ju bero på att de har väldigt olika förutsättningar i form av lokalhyra, skadegörelse, personaltäthet, materialåtgång, etc. Sen kan ju friskolor ha ganska annorlunda förutsättningar mot kommunala skolor eftersom de kan backas upp av ett företag (ofta nationellt med skolor i flera kommuner) som kan omfördela eller skjuta till kapital.
Jag vet tyvärr inte vad som gäller för val av skola utanför den egna kommunen, det varierar mellan olika orter.
Ring din kommun. Det är offentlig information.
Men är det inte precis det alla kommuner gör, "omfördelar" skolpengen och kommunen har ju också möjlighet att göra förändringar i lokaler, personaltäthet mm för att pengarna ska räcka bättre.
Finns elever med behov av särskilt stöd i skolan så får väl kommunen extra medel från staten för att kompensera högre kostnader.
Hur gör man för att hitta en BRA skola??
Men är det inte precis det alla kommuner gör, "omfördelar" skolpengen och kommunen har ju också möjlighet att göra förändringar i lokaler, personaltäthet mm för att pengarna ska räcka bättre.
Finns elever med behov av särskilt stöd i skolan så får väl kommunen extra medel från staten för att kompensera högre kostnader.
Hur gör man för att hitta en BRA skola??
"Kvalitén på en skola beror inte på hur stor skolpeng skolan har utan på vilka pedagoger och vilken rektor som arbetar på skolan."
Självklart beror mycket på en skolas framgång på skolledningen och lärarna.
Men att det är det enda som betyder något är rent struntprat. Beslutsfattare på olika nivåer har på senare år gjort allt de kunnat för att lägga skulden för den misslyckade skolan på lärarna. Struntsamma om man krymper budgeten, minskar personaltätheten, ökar gruppstorleken, spar in på läromedel, struntar i att underhålla skolor med trasiga toaletter och mögelproblem, har en rektor som är anställd på 100% men är närvarande en dag i veckan, har elever med så bristfälliga kunskaper i svenska att de ej kan ta de enklaste instruktioner, har elever med psykosociala problem som inte får det stöd de enligt lage har rätt till.osv i all oändlighet..
En "duktig" pedagog står ju över allt sådant och klarar allt ändå. OBS! ironi
De forskningsresultat och studier, de föreläsare som anlitas runt om i kommunerna nuförtiden hävdar alla detta, att det enda som har betydelse för elevens resultat är läraren. Mycket bekvämt för beslutsfattarna i kommunerna som på så sätt vill svära sig fria från allt ansvar för skolans brister.
Jag kan möjligen hålla med om att den exakta storleken på skolpengen inte är avgörande utan hur den används.
Det talas mycket om friskolor som utnyttjar systemet för att ta ut vinster ur skattemedel, men kommunerna då, de "försnillar" ju också skolans pengar, ger med ena handen och tar med den andra genom höga lokalhyror tex.
Synd att de satt stopp för hemundervisningen.
Nej, vi tittar verkligen inte på skolpengen endast.
Valet av dotterns skola i höstas grundade sig till stor del på mötet med rektorn och det mycket positiva intryck vi fick av henne som chef för skolan.
Tyvärr tvivlar vi nu starkt på att lärarna (förskoleklass och 1-3 årsk) klarar av att möta eleverna som individer.
Återfår vi inte förtroendet efter de möten vi ska ha de kommande veckorna kommer vi att söka ny skola till hösten.