när ska barnet döpas??
som rubriken lyder, vid vilken ålder brukar man döpa sitt barn?
och hur lång tid tar det att planera ett dop?
som rubriken lyder, vid vilken ålder brukar man döpa sitt barn?
och hur lång tid tar det att planera ett dop?
Det är ju väldigt individuellt. Vi döpte vår son när han var 6 månader och det tog kanske en dag att planera dopet.
Lättast är ju att döpa barnet när den är någon månad.
Döpte mina när dem va ca tre månader.
Allt mellan nyfödd o 18 år typ...
Vanligast är nog runt 4-6 mån.
Hur länge det tar beror ju på hur stort man vill ha det.
Mina barns dop har tagit några dagar att planera. Om ens det.
Av de barn jag döpt har majoriteten varit mellan 4 och 8 månader, men jag har även döpt yngre, småbarn som precis lärt sig gå, syskon i alla åldrar, elvaåringar och konfirmander. Jag hoppas jag snart får döpa en vuxen!
Själva dopgudstjänsten planerar man ihop med prästen under dopsamtalet, och det tar max två timmar.
Det jag tror du menar tar tid att planera är det som vi präster kallar dopeftersitsen. Och hur lång tid det tar, beror på hur stort du gör det, med mat eller kakor, antal gäster m.m.
Lycka till!
/ Skånepräst
Det vanligaste är nog 2-3 månader. Våra barn har varit ca. 2-2,5 månader gamla. Lättast för att de är som mest "medgörliga" då. Har ni en dopklänning som ska användas måste ni tänka på hur stor den är om barnet ska få plats i den.
La Lola: lättast på det sättet att dem är mest "medgörliga" i den åldern plus att det inte är så tungt att bära dem..:)
mina barn har varit 3 mån - kunde inte vänta längre, för då hade de inte fått plats i dopklänningen!
tack för alla svar. känns ändå som man blivit liiite klokare ;) och kan jag planera mitt egna bröllop på 2 veckor när jag samtidigt jobbar heltid så lär jag väl kunna planera in dopet på 1 dag ;) haha
Vi döpte vid 4 månader. Nästa barn vet jag inte, men vill helst inte vänta för länge med dopet så innan 6 månader om det går.