• WickedyWitch

Snabb fråga ang ersättning!

Ska ha amningsstopp över helgen och ska ge lillen ersättning under tiden. 

Alltså, det verkar ju jädrans omständigt att koka vatten, vänta på att det ska svalna för att sedan kunna blanda och ge varje gång han ska äta. Så hur förvarade ni ert uppkokta vatten? Jag har ingen termos hemma tyvärr, så tänkte - kan man koka upp vatten och förvara det i nappflaskorna? Ska det (sterila och uppkokta) vattnet sedan ställas i kylen?
    För isåfall kan man ju bara ta en nappflaska, in i mikron sedan blanda i pulvret, kan man göra så? 

• Svar på tråden Snabb fråga ang ersättning!
  • Mynta

Koka mycket åt gången och sätt i en tillbringare i kylen, eller direkt i flaskorna som du skriver. Har du kommunalt vatten är det inte heller helt nödvändigt att koka.

• Coyote

Har du kommunalt vatten så behöver du inte koka, bara blanda och micra.

• Fru HH

Nu har ju inte jag barn själv än, men min svägerska är ju inne på barn nr 2.
    Hon sköljer vatten ur kranen länge innan hon häller upp vatten i flaskan, sedan tar hon ett par sekunder bara i micron. Det ska ju inte vara alls varmt utan bara liiite.

Sedan blandar hon i pulver. Hon har gjort det med båda sina barn och det funkar fint.
    Hon har aldrig kokat vatten och sedan låtit det svalna.

Så jag svara JA på din fråga, du kan värma i Micron.
    Jag kommer också göra det sen.

• MrsB

vi brukar koka upp vatten i en kanna o ha i kylen..
    tar vatten mäter upp ersättningen blandar värmer i mikro eller i kastrull till ÄT temperatur...

Färdig ersättning i kokt kallt vatten får stå MAX 8 timmar..i kylen (enligt neo som sa det till mig)
    så gör inte ordning för många flaskor..

Tänk på att bebisen KAN få ONT i magen om den inte fått ersättning tidigare och bli hård i magen..

Kan du inte pumpa ut så det räcker till helgen..??

• xMariax

Vi har kommunalt vatten och brukar koka upp ca 1 liter i vattenkokaren, låta det svalna till rumstemperatur och låta det stå kvar i kokaren. När man ska ha häller vi rätt mängd i flaskorna och värmer i micron och tillsätter pulvret. Funkar utmärkt för oss.
    Sen kan man ju ta vatten direkt från kran om man har kommunalt vatten, se bara till att det är kallt!

• La Lola
    Coyote skrev 2012-03-16 13:32:28 följande:
    Har du kommunalt vatten så behöver du inte koka, bara blanda och micra.
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • WickedyWitch
    MrsB skrev 2012-03-16 13:35:23 följande:
    vi brukar koka upp vatten i en kanna o ha i kylen..
    tar vatten mäter upp ersättningen blandar värmer i mikro eller i kastrull till ÄT temperatur...

Färdig ersättning i kokt kallt vatten får stå MAX 8 timmar..i kylen (enligt neo som sa det till mig)
    så gör inte ordning för många flaskor..

Tänk på att bebisen KAN få ONT i magen om den inte fått ersättning tidigare och bli hård i magen..

Kan du inte pumpa ut så det räcker till helgen..??
    Jo men jag måste ha amningsstopp. Lillen har gulsot och förmodligen är det min bröstmjölk som hindrar honom att bryta ner det, därav amningsstopp över helgen.. 
  • Dohgon

hur gammal är barnet? vi fick höra att fram till ca 3 månader så skulle vi koka iaf.
    men vi hade i termosar och tillbringare i kylen. värmde på vid behov och blandade i ordning.nu är de 13 mpnader och nu kokar vi inte vatten längre. och vi värmer inte heller hela tiden, de gillar den kall med, men det är inte alla som accepterar det.
    våra killar har dock fått enbart ersättning sen de var 1 månad ungefär.

• La Lola
    Dohgon skrev 2012-03-16 13:53:04 följande:
    hur gammal är barnet? vi fick höra att fram till ca 3 månader så skulle vi koka iaf.
    men vi hade i termosar och tillbringare i kylen. värmde på vid behov och blandade i ordning.nu är de 13 mpnader och nu kokar vi inte vatten längre. och vi värmer inte heller hela tiden, de gillar den kall med, men det är inte alla som accepterar det.
    våra killar har dock fått enbart ersättning sen de var 1 månad ungefär.
    Varför koka?
  • Dohgon
    La Lola skrev 2012-03-16 14:10:10 följande:
    Varför koka?
    BVC gav oss rådet att göra det fram till den åldern. även fast kommunalt vatten är rent så är deras magar väldigt känsliga när de är så små och då tyckte de att man skulle va noga att koka vattnet så de inte blev dåliga. minsta lilla bakterie kan ju göra dem dåliga när de e små
  • La Lola
    Dohgon skrev 2012-03-16 14:15:51 följande:
    BVC gav oss rådet att göra det fram till den åldern. även fast kommunalt vatten är rent så är deras magar väldigt känsliga när de är så små och då tyckte de att man skulle va noga att koka vattnet så de inte blev dåliga. minsta lilla bakterie kan ju göra dem dåliga när de e små
    Ok....
  • Sarah84

Har man kommunalt vatten behöver man inte koka..

Vi har aldrig kokat vatten till våra barn. 

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • MrsB
    WickedyWitch skrev 2012-03-16 13:53:02 följande:
    Jo men jag måste ha amningsstopp. Lillen har gulsot och förmodligen är det min bröstmjölk som hindrar honom att bryta ner det, därav amningsstopp över helgen.. 
    Men du ska väl pumpa så du håller igång mjölken..??

För om det är Bröstmjölksutlöst gulsot och bilirubinet då sjunkit tydligt efter uppehållet är diagnosen klar: bröstmjölksutlöst gulsot: - barnet är friskt och att bröstmjölken inte är ”skadlig” 
Svar på tråden Snabb fråga ang ersättning!