• 3mamsen

Minst farlig T-bana en fredagkväll med barn?

Maken ska till Globen ikväll med vår son och tänkte parkera runt Hässelby-Åkeshovsområdet, sedan ta T-banan.

Han kör från Västerås, kommer in via Järfälla osv.

Kan någon föreslå en bra T-banestation vid västra delarna av gröna linjen där det både är säkert i T-banan och säkert att parkera bilen?

Jag funderar på följande som verkar ha parkering:
    Råcksta
    Johannelund
    Vällingby
    Åkeshov

Är någon av dessa mindre bra en fredagkväll???

Andra tips?

• Svar på tråden Minst farlig T-bana en fredagkväll med barn?
  • Jättekul

Jag skulle snarare parkera i Alvik eller Kristineberg och sen ta gröna linjen direkt till Gullmars.

• Stella 78

Eller så kör han hela vägen till Globen området och parkerar runt skärmarbrink och parkerar där. Tar 5-10 min att gå till Globen om man går över bron därifrån..

• 3mamsen
    Jättekul skrev 2012-03-16 15:40:54 följande:
    Jag skulle snarare parkera i Alvik eller Kristineberg och sen ta gröna linjen direkt till Gullmars.
    OK, tack för supersnabbt svar.

Är dessa lite säkrare områden?

Finns det parkering nära både Alvik och Kristinebergs T-banestation eller vilken är enklast?
  • Jättekul
    3mamsen skrev 2012-03-16 15:44:56 följande:
    OK, tack för supersnabbt svar.

Är dessa lite säkrare områden?

Finns det parkering nära både Alvik och Kristinebergs T-banestation eller vilken är enklast?
    Detta anses vara säkra områden och det finns parkering på t ex gatan.
  • 3mamsen
    Stella 78 skrev 2012-03-16 15:43:41 följande:
    Eller så kör han hela vägen till Globen området och parkerar runt skärmarbrink och parkerar där. Tar 5-10 min att gå till Globen om man går över bron därifrån..
    Jo,  jag tyckte också parkera vid Globen, men tydligen avrådde arrangörerna från detta pga av 3 stora arrangemang samtidigt ikväll i Globen-ont om parkering.

Skärmarbrink är väl en liten bit ifrån, så kanske ändå går bra?
  • 3mamsen

Alvik verkar ju vara ett bra alternativ eftersom både T-banan grön linje och tvärbanan går därifrån och till globen.

• Ekot

Annars kan man parkera vid vägen i tex Ängbyplan. Där är det lugnt och på kvällstid gott om plats på den sidan man får stå på vintern. Där skulle jag stå. Tar 8-9 minuter eller så till Alvik från den stationen. En station längre bort än Åkeshov. 
    Men annars närmare stan. Stora mossen ligger ju nära Alvik och stå på en gata där borde vara lugnt det med även om det inte är stora parkeringar. 
    Jag skulle liksom satsa på lugna bostadsområden, känns som låg risk.

• 3mamsen
    Ekot skrev 2012-03-16 16:20:52 följande:
    Annars kan man parkera vid vägen i tex Ängbyplan. Där är det lugnt och på kvällstid gott om plats på den sidan man får stå på vintern. Där skulle jag stå. Tar 8-9 minuter eller så till Alvik från den stationen. En station längre bort än Åkeshov. 
    Men annars närmare stan. Stora mossen ligger ju nära Alvik och stå på en gata där borde vara lugnt det med även om det inte är stora parkeringar. 
    Jag skulle liksom satsa på lugna bostadsområden, känns som låg risk.
    tack för nytt tips.

var ligger själva parkeringen vid ängbyplan, är det gatan som heter ängbyplan?

på kartan ser det ut som T-bana är på ena sidan om den stora vägen (bergslgsvägen) och på den andra sidan ligger en gata som heter ängbyplan.
  • mrsStatham

Det är ju ganska drygt att åka tunnelbana en fredagskväll.
    Tänker då på hemresan.

Mitt tips är att parkera så nära Globen som möjligt. Typ parkeringen vid gymnasiet vid Gullmarsplan eller på vägarna vid bostadsområdena intill Globen.

Bara två saker är oändliga
  • Ekot

Gatan ängbyplan men den heter något annat. Men ligger precis vid tbanan och där får man stå.

Men ett bostadsområde nära globen kan funka men vet inte om man får stå där. Vintertid är det ju fler förbud pga snöröjningen. Kan tänka mig att boende nära inte vill ha massa bilar stående där varje helg

• Ekot

Eftersom ni kommer från västra sidan skulle jag säga så här, nu efter lite funderingar...

Om de ska stå nära globen så skulle jag försöka stå på rätt sida om globen för att fort komma därifrån. Lär bli mycket trafik samtidigt. Men har ingen koll på om man kan stå där, eftersom det är närmare stan till.

Alternativet är tbana/tvärbanan och det kommer vara mycket folk där med vilket är jobbigt med barn. Kanske skönare sitta i en bil även om man är i bilkö?

Annars så försöker man gå till stationen före globen, går alltså åt fel håll en station, och går på innan folksamlingen. Får antagligen då sittplats även om det blir trångt sedan. Då gör det mindre att åka lite längre på tbana/tvärbana och kommer då förbi bilköerna. Sedan hoppar man in i bilen och kör iväg utan bilköer.
    Men svårt veta vilken taktik som är effektivast.

Berätta gärna vad de valde  

• mrsStatham

JAA! Nu har jag det!
    Parkera på den stora infartsparkeringen på Lövholmsvägen vid Liljeholmen och åk tvärbanan direkt till Globen därifrån. 

• Ekot
    mrsStatham skrev 2012-03-16 17:21:39 följande:
    JAA! Nu har jag det!
    Parkera på den stora infartsparkeringen på Lövholmsvägen vid Liljeholmen och åk tvärbanan direkt till Globen därifrån. 
    Ja men det är nog ett väldigt bra förslag. Då lär man ju missa de värsta köerna, få parkering och slipper åka långt på tvärbanan. 
  • mrsStatham
    Ekot skrev 2012-03-16 17:33:08 följande:
    Ja men det är nog ett väldigt bra förslag. Då lär man ju missa de värsta köerna, få parkering och slipper åka långt på tvärbanan. 
    Och bäst av allt: Man slipper åka tunnelbana genom stan en fredagnatt Flört

Tycker att jag fick till det rätt bra där Cool
  • Ekot
    mrsStatham skrev 2012-03-16 17:34:35 följande:
    Och bäst av allt: Man slipper åka tunnelbana genom stan en fredagnatt Flört

Tycker att jag fick till det rätt bra där Cool
    Exakt, faktiskt skönt. Fått för mig att färre går till tvärbanan också från globen, trots att de ligger bredvid varandra. Tyckte iaf det såg ut så senast jag var där på evenemang. 

• mrsStatham

Är det Top Gear Live de ska på?

• mrsStatham
    Ekot skrev 2012-03-16 17:37:50 följande:
    Exakt, faktiskt skönt. Fått för mig att färre går till tvärbanan också från globen, trots att de ligger bredvid varandra. Tyckte iaf det såg ut så senast jag var där på evenemang. 
    Ja, det är väl typ 50% som går till Globens station, 40% som går till Gullmars och 10% som går till tvärbanan.
    En ytters ovetanskaplig iakttagelse jag gjort..
  • 3mamsen
    mrsStatham skrev 2012-03-16 17:42:18 följande:
    Är det Top Gear Live de ska på?
    Japp.
    Det blev parkering i Alvik och Tvärbanan, fungerade bra.
  • mrsStatham
    3mamsen skrev 2012-03-18 20:21:53 följande:
    Japp.
    Det blev parkering i Alvik och Tvärbanan, fungerade bra.
    Hade det varit roligt?
    Var ganska sugen på att gå, men bestämde mig till slut för annat i helgen.

Svar på tråden Minst farlig T-bana en fredagkväll med barn?