• fröken01

Lärare - finns det någon som fått havandeskapspenning godkänd av FK?

Jag är en stolt fröken till fjorton elever i en förskoleklass. Gravid i vecka 29. Känner att det börjar bli tungt att jobba! Det är ju en hel del lyft, omsorg och annat.

Har funderat på att ansöka om havandeskapspenning 50 %, men alla kollegor säger att det inte är värt besväret - lärare får aldrig igenom beslut om havandeskapspenning.

Vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden Lärare - finns det någon som fått havandeskapspenning godkänd av FK?
  • Kajee

Jag är klasslärare (1-7), vilket egentigen borde vara ett jobb med mindre lyft etc än ditt. Jag fick havandeskapspenning, men det var förstå senast 11 år sen nu.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    fröken01 skrev 2012-03-17 18:52:27 följande:
    Tack! Tror dock de blivit hårdare de senaste åren...

Tyvärr, vilket är intressant eftersom arbetsvillkoren också har blivit tuffare.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • fröken01

Det har du alldeles rätt i! Ångrar dessutom att jag önskade en förskoleklass detta läsår. Förra årets årskurs 4 var inte alls lika tufft fysiskt.

• Att dansa är att leva

Jag är danslärare och fick havandeskapspenning pga foglossning.
    Då väntade jag mitt första barn i 2009 och undervisade dans 60%. Det var inga konstigheter.

Nu väntar jag mitt andra barn med Bf i juli och har fått bita i ett surt äpple då de nekade min ansökan.
    Jag undervisar i klassisk balett, jazz dans, barndans och är utbildad Zumbainstruktör i vecka 28...

• natalie72

Vi var flera på min förra arbetsplats (högstadiet) som ansökte - hade bla problem med foglossning (bytte klassrum varje lektion, upp och ner i trappor) samt en ganska stökig och orolig miljö med risk för att åka på knuffar osv... Ingen av oss fick godkänt förutom idrottsläraren.... Tror generellt det är svårt som lärare....

• Lillsnufflan