• fröken01

Lärare - finns det någon som fått havandeskapspenning godkänd av FK?

Jag är en stolt fröken till fjorton elever i en förskoleklass. Gravid i vecka 29. Känner att det börjar bli tungt att jobba! Det är ju en hel del lyft, omsorg och annat.

Har funderat på att ansöka om havandeskapspenning 50 %, men alla kollegor säger att det inte är värt besväret - lärare får aldrig igenom beslut om havandeskapspenning.

Vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden Lärare - finns det någon som fått havandeskapspenning godkänd av FK?
  • Kajee

Jag är klasslärare (1-7), vilket egentigen borde vara ett jobb med mindre lyft etc än ditt. Jag fick havandeskapspenning, men det var förstå senast 11 år sen nu.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    fröken01 skrev 2012-03-17 18:52:27 följande:
    Tack! Tror dock de blivit hårdare de senaste åren...

Tyvärr, vilket är intressant eftersom arbetsvillkoren också har blivit tuffare.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • fröken01

Det har du alldeles rätt i! Ångrar dessutom att jag önskade en förskoleklass detta läsår. Förra årets årskurs 4 var inte alls lika tufft fysiskt.

• Att dansa är att leva

Jag är danslärare och fick havandeskapspenning pga foglossning.
    Då väntade jag mitt första barn i 2009 och undervisade dans 60%. Det var inga konstigheter.

Nu väntar jag mitt andra barn med Bf i juli och har fått bita i ett surt äpple då de nekade min ansökan.
    Jag undervisar i klassisk balett, jazz dans, barndans och är utbildad Zumbainstruktör i vecka 28...

• natalie72

Vi var flera på min förra arbetsplats (högstadiet) som ansökte - hade bla problem med foglossning (bytte klassrum varje lektion, upp och ner i trappor) samt en ganska stökig och orolig miljö med risk för att åka på knuffar osv... Ingen av oss fick godkänt förutom idrottsläraren.... Tror generellt det är svårt som lärare....

• Lillsnufflan

Jag fick havandeskapspenning när jag arbetade som högstadielärare i matte-NO, och går det där bör det ju gå i förskoleklass!  Det var i och för sig några år sedan. Dessutom har jag väldigt kraftig foglossning. Men även om det är svårt skadar det ju inte att söka.

• Att dansa är att leva

Tror också det spelar en liten roll på vem handläggaren är. Tycker surtanten att jag är i god stånd att undervisa i dans BAAM neka direkt. dansskador stoppar inte en dansare så varför skulle en bebis stoppa mim förmåga att arbeta!
    Eller så får du en handläggare som har empati för människor och älskar sitt jobb med att hjälpa andra, BAAM beviljad!

Nu i vecka 38+1 med dubbelsidig ljumskbråck, ryggbesvär och ischias och förstårs en bebis som troligtvis väger 3,2 kg on the way out!

• Alis

Jobbar som gymnasielärare och blev på grund av arbetsbelastningen sjukskriven för stress och utmattning i mitten av graviditeten. Blev rekommenderad av barnmorskan att söka graviditetspenning för att undvika ytterligare sjukskrivning. Blev nekad. Ringde och ifrågasatte och handläggaren sa att jag var tvungen att vänta på att bli sjukskriven eftersom jag inte hade grund för att få graviditetspenning. De tar inte hänsyn till hur tungt arbetet är både psykiskt och fysiskt utan det är rena fakta som gäller. Hur tungt du lyfter, hur många gånger, hur långt du går o.s.v. Nu blev jag ändå sjukskriven av en helt annan anledning i slutet av graviditeten så det spelade ingen roll i slutändan men det är verkligen jättesvårt att få beviljad graviditetspenning. 

Svar på tråden Lärare - finns det någon som fått havandeskapspenning godkänd av FK?