• 840116

hur gör man om pappan vill ha pappa ledigt ??

en fråga ..
    jag och mitt x ska ha barn är nu i 7 månaden ..
    vi har börjat diskutera frågan om föräldrarledighet ..
    hur gör man första året ???
    om pappan vill vara pappa ledig och vill att barnet ska bo hos han på heltid under den tiden ??
    vilket innebär att när barnet är 7-8 månader så ska den flytta från mamma till pappa på heltid o ja kommer kunna se barnet varanan helg ..
    efter som mina mamma ledig dagar tar slut måste ta ut 7 dagar i veckan
    råd o tips snälla

((vill punktera skulle aldrig neka han o träffa sin son ))

• Svar på tråden hur gör man om pappan vill ha pappa ledigt ??
  • pussgurkan86

det är väldigt viktigt att pappan också ska få träffa sitt barn och bygga upp en kontakt med honom men barnet bör vara mest hos mamman iaf första året. han kan väl ha barnet 1 dag i veckan till en början och sen utöka det. jag hade aldrig gått med på att ett sånt litet barn skulle bo hos pappan 7 dagar i veckan. sen kan han ju komma hem till dig och ta hand om barnet eller ha barnet några h ifall du ska göra något.

• 89Mamma10o12

Är det inte så att om man är i eran sitaution så kan inte pappan kräva att barnet ska vara hos honom deltid fören barnet är 1 år, vet inte om det gäller bara om du ammar eller hur det ligger till. Fast beror nog också på hur ni vill ha det, vill ni ha det så att ni tar hälften hälften så är ju det en helt annan femma, i såfall se till att barnet känner sin pappa först innan barnet bor där

• Clear1

Först och främst. om ni inte bor tillsammans eller är gifta när barnet föds, så får du automatiskt ensam vårdnad när barnet föds, OM ni inte skriver några andra papper. Han kan vara skriven som fadern, utan att ha delad vårdnad. OM det är så, att du har ensam vårdnad, så har du automatiskt alla föräldraledighetsdagar.
    Men pappan har rätt till att vara ledig 10dagar med "sjukpenningnivå"  när barnet är fött, som han kan ta ut någongång under de 6 första månaderna.

Ett barn som är under 1år, ska enligt de flesta psykologer och barnläkare inte vara borta från sin mamma mer än 1dygn. Sedan är det olika hur man är från person till person..
    Rådfråga på MVC, de kan rekommendera någon du kan prata med! Det är bättre än att spekulera!

• skogsvitter

Som sagt, du får ensam vårdnad och då är det du som har rätt att ha all föräldraledighet med barnet om du inte aktivt väljer att skriva på papper för delad vårdnad.

Dessutom måste man självklart se till barnets behov i första hand, och att rycka upp ett spädbarn från sin mamma och överlåta vårdnaden till pappan helt plötsligt det händer helt enkelt inte. Då ska du ha mycket grava brister i vårdnaden för att något dylikt ska kunna ske.

Självklart har pappan rätt att träffa sitt barn, men det bör ske med dig närvarande och/eller väldigt korta stunder.

Svar på tråden hur gör man om pappan vill ha pappa ledigt ??