• Anonym (Äpple)

PCOs och sjukt hårig =(

Är en tjej på 28 år som har PCOS och håller på att bli tokig på allt hår. Jag är hårig som en man och jag skäms något otroligt över det =( Armar, rumpa, navel, ansikte m.m. Det kommer bara mer och mer oxå =(

Hur gör ni andra med pcos för att stå ut med allt hår?? jag isolerar mig bara mer och mer nu och det känns inte hälsosamt =( 

• Svar på tråden PCOs och sjukt hårig =(
  • Anonym

Du har inte funderat på att knalla iväg till farbror doktorn och få hjälp?!

• Primmeling

Jag har pco men det syns inte alls eftersom jag länge ätit diane och yasmine. Är p-piller alternativ? De kan ju dämpa testosteronet som gör dig hårig? Annars, rakning?

• Anonym (Äpple)

Vi försöker få barn via IVF så p-piller är tyvärr inget alternativ. Till nr 1; vad för hjälp syftar du på?

• Anonym
    Anonym (Äpple) skrev 2012-03-18 22:38:05 följande:
    Vi försöker få barn via IVF så p-piller är tyvärr inget alternativ. Till nr 1; vad för hjälp syftar du på?

Medicinsk behandling mot PCO.
  • Anonym (Äpple)

Exempelvis vad då? Det enda jag hört om är p-piller som inte är ett alternativ.

• Anonym (oxå drabbad)

Tyvärr finns det inte hjälp som fungerar för alla. Jag ser också ut som en apa och mådde under många år mkt dåligt av det- så pass att jag knappt klarade av att duscha utan att släcka lampan för att jag hatade min håriga kropp så mycket. Då var jag 19-24 år gammal. Trodde aldrig jag skulle våga ha en kärleksrelation eller sex pga min päls.
    Provade då många olika behandlingar men inget fungerade.
    Tålde inte hormonpreparat=p-piller och annat var uteslutet pga högt blodtryck.
    Spironolakton hade ingen effekt.
    Epilering (att bränna ihjäl hårcellerna) fungerade inte heller konstaterade jag när jag lagt ner 20 000:- på det och ännu inte sett minsta resultat..

Nu har jag hunnit bli 35. Vant mig en aning. Rakar mig dagligen i ansiktet och hoppas att ingen förstår varför jag har så mörka skuggor på hakan och delar av kinderna.
    Magen rakar jag vid behov (när nån kan komma att se den).
    Låren ser hemska ut men dem och resten av benen rakar jag inte så ofta numera.
    På brösten plockar jag med pinsett.
    Röven och ryggen är svårt att göra något åt själv eftersom man inte ser.

Men jag har lärt mig leva trots pälsen. Har tillslut haft ett aktivt sexliv och kärleksrelationer trots detta "handikapp". Något jag tidigare trott var en omöjlighet.

Ville med allt detta egentligen bara säga att du inte är ensam. Vi är flera i samma båt. Barnlöshet vet jag tyvärr också ungefär allt om. Gjort 7 ivf/fet och många inseminationer med hormonstimulering utan resultat...

• Anonym

Jag har inte PCO men misstänkte tidigare det då jag också har bekymmer med generande hårväxt. 

Jag rakade länge men orkar helt enkelt inte med det längre. Jag rakar magen, innanlåren och bikinilinjen, och underbenen förstås. Håret på låren bleker jag. Visserligen finns ju då håret kvar men det är ljusare och syns inte lika mycket. Bleka behöver jag bara göra en gång i månaden så där spar jag lite tid. 

• Anonym

Veet hårborttagnings spray andvänder jag på låren,rumpa och armar tycker det funkar bra. jag har också väldigt mycket hår växt och oregelbunden mens så har precis hört talas om PCOS men vet ej så mycket om det..

• Anonym (Håriga damen)

Jag har mycket hår på hakan (dem plockar jag varje dag) överläppen och halsen vaxar jag, benen orkar jag helt enkelt inte raka varje dag, så ibland låter jag lurvet växa fritt ^^

Armarna gör jag inte så mycket åt, då det inte stör mig så mycket längre, dock brukade jag raka dem förut också.

De nedre regionerna brukar jag köra med braziliansk vaxning (det kan jag varmt rekomendera =) )

Jag vet inte om det är ren inbillning, men jag läste någonstans att om man har PCO så kan symtomen bli bättre om man äter enligt GI och styrketränar tungt (det hade något med hormonerna att göra typ). Jag har gjort enligt det nu ett tag och ja, kanske är det inbillning men jag tycker själv att min kroppsbehåring har blivit lite mindre ^^

Svar på tråden PCOs och sjukt hårig =(