• aussibaby

Kortare amningstid (3 veckors bebis)

Hej,
    Jag undrar om någon mer erfaren kan dela med sig av erfarenheter av hur lång tid det tar för bebisen att äta sig mätt?
    Min lilla tjej är tre veckor på onsdag och jag har helammat henne sen hon föddes. Ända sedan mjölken kom på fredagen för 2.5 vecka sen så har hon ammat i ca 25-30 minuter per tillfälle och då varit nöjd/somnat och sovit gott. Har ammat ett bröst i taget och det verkar ha fungerat bra.

De senaste två dagarna har hon börjat amma mycket kortare perioder, ca. 10-20 minuter, oftast runt 15 och sen verkat nöjd. Är det vanligt att de ammar kortare perioder vid den här åldern? Har hon börjat äta mindre eller bara blivit mer effektiv tror ni?

Hon är nöjd när hon är vaken och sover gott, ibland 5-6 timmar i sträck så jag antar att det innebär att jag inte behöver oroa mig, men som lätt nojjig förstagångsmamma vore det ändå skönt att höra från nån med mer erfarenhet. Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Kortare amningstid (3 veckors bebis)
  • skogsvitter

Det är normalt att de blir mer effektiva när de blir lite äldre, det är väl snarast ett förväntat beteende. Våra har blivit snabb-ammare och ena ammade oftast på 5-10 minuter (ibland bara någon minut!) och andra på 10-15 minuter ungefär.

• skogsvitter

Tillägger att de då oftast ammade från båda brösten under denna tid...
    Men vi ammade fritt, så detta styrdes helt av bebisen själv.

• skogsvitter
    many87 skrev 2012-03-19 09:28:33 följande:
    Ja de var de jag hade fått uppfattning med innan vi kom till BB (första barnet) men sen säger dom såhär.. skumt.. 
    De verkar vara väldigt gammaldags, för det låter helt klart som förlegade råd. Man behöver absolut inte amma så länge på varje bröst, däremot kanske man behövde göra det förr när man hade schemalagd amning var fjärde timme. Men nu har man ju inte schemalagd amning längre så...
  • Sade

Dumt att de säger på bb hur länge man ska amma för det kan ju bli ett stressmoment om bebisen inte vill amma så länge. Jag kan ju inte tvinga min bebis att äta längre tid än h*n vill själv! Jag fick också höra att en måltid ska ta ungefär så lång tid och kände mig faktiskt stressad över det ända tills jag insåg att bebben faktiskt går upp i vikt och att det är ju det som är viktigast och inte hur länge hon äter. Nu ser jag bara fördela rmed att bebben är en snabbätare, är ju skönt att slippa vara en levande napp.

• Tealhawk

Min bebis ammade typ 5 minuter medan vi var på bb och någon vecka efteråt. Sedan ökade han till 10-15 min och nu är han 3 mån och vill helst ligga 20> min^^

• Hoppfull84

min tös har alltid ammat max 10minuter. hon har också alltid varit en en-tutts-ätare. vilket jag tycker är rätt smidigt då tuttarna får vila lite längre mellan gångerna. i början blev hon mätt snabbbt och höll på att somna redan efter 5 minuter så då fick jag nypa henne under fötterna för att hon skulle fortsätta iaf till 10 minuter innan jag lät henne somna. men eg hade jag nog inte behövt det.
    sover hon gott och växer som hon ska så får hon ju i sig det hon vill ha.

• aussibaby

Tack för era delade erfarenheter.
    Jag borde väl som sagt inte oroa mig så länge hon är nöjd. Jag har också haft spruckna bröstvårtor och använt amningsnapp som jag försöker att sluta med nu, så kanske att hon helt enkelt äter mer effektivt utan amningsnappen. 

Intressant att höra hur olika alla bebisar är. Jag antar att jag blir lite orolig eftersom hon aldrig slutar självmant utan alltid somnar vid bröstet och jag tar bort henne då hon inte sugit aktivt på ett tag. Hon har aldrig hittils tappat intresset för att äta, även om hon ibland vaknar igen snart efter att jag tagit henne från bröstet.

Tack igen för era råd. 

• Hoppfull84

kan tillägga att min tjej heller aldrig släppt bröstet själv. hon somnar alltid med bröstvårtan i munnen så jag får koppla loss henne. i alla böcker står det att man ska amma tills de släpper så jag trodde att hon aldrig blev nöjd i början och frågade på amningsrådgivningen men de sade att vissa ungar inte  släpper utan kan ligga med tutten som napp i timmar utan att äta, att det isåfall är bättre att avsluta amningen när de ätit klart och det märker man ju.

nu är hon snart 10 mån, går själv och växer och mår prima men jag får fortfarande koppla loss henne med fingret.

• Daeminimon
    Hoppfull84 skrev 2012-03-19 12:39:10 följande:
    kan tillägga att min tjej heller aldrig släppt bröstet själv. hon somnar alltid med bröstvårtan i munnen så jag får koppla loss henne. i alla böcker står det att man ska amma tills de släpper så jag trodde att hon aldrig blev nöjd i början och frågade på amningsrådgivningen men de sade att vissa ungar inte  släpper utan kan ligga med tutten som napp i timmar utan att äta, att det isåfall är bättre att avsluta amningen när de ätit klart och det märker man ju.

nu är hon snart 10 mån, går själv och växer och mår prima men jag får fortfarande koppla loss henne med fingret.

Samma här, 9 gånger av 10 fick jag koppla ur honom! Skrattande

TS, det låter som att hon helt enkelt blivit mer effektiv! Om ett par veckor kommer du säkert också uppleve att brösten helt plötsligt känns "tomma" och inte så där sprägfyllda längre. Det betyder INTE att du sinar, utan att du och dottern har synkat bättre!
  • Snubbelfot

Gå till bvc och ta en vikt.
    Är vikten bra är det ok att sova 5-6 timmar i sträck. 
    Vaknar hon av sig själv för att äta, eller måste ni väcka henne?

• aussibaby

Ja, hon vaknar alltid för att äta. Ibland är det efter ett par timmar och som längst runt 6 timmar.
    Hon klusteräter ibland en gång i timmen för att sen sova bort timmar.
    Kanske ska gå och väga henne för att kolla att hon går upp som hon ska. Hon var 40g från födselvikt efter en vecka, så bm var väldigt nöjd med viktuppgången i början i alla fall. 

• Daeminimon
    aussibaby skrev 2012-03-19 14:26:18 följande:
    Ja, hon vaknar alltid för att äta. Ibland är det efter ett par timmar och som längst runt 6 timmar.
    Hon klusteräter ibland en gång i timmen för att sen sova bort timmar.
    Kanske ska gå och väga henne för att kolla att hon går upp som hon ska. Hon var 40g från födselvikt efter en vecka, så bm var väldigt nöjd med viktuppgången i början i alla fall. 

Om hon verkar nöjd, och kissar flera gånger om dagen (bajs är inte lika viktigt, det kan hända var 10:nde dag), så stirra dig inte blind på vikten! Så många verkar tro de måste ge tillägg för att deras bebis inte går upp som de "ska". Kurvan är en guide, inget annat! Solig
  • FruEmma2011

Min lilla tös på tre veckor somnar också vid bröstet. Sen sover hon 1-2 timmar vaknar och vill ha mat igen. Är lite orolig att hon inte får i sig tillräckligt utan somnar av trötthet innan hon är mätt. Någon som har idéer?

• Juni 06

Jag har också en liten på 3 veckor han blir det på lördag. Han äter typ 5 min ibland längre på båda sidorna. Ibland äter han bara från en sida. Men han går upp jätte bra i vikt.

• aussibaby

Hej. Detta är ju ett rätt gammalt inlägg så min lilla är numera 7 månader gammal och väger 9 kg. Tiden går fort och det är intressant att gå tillbaka och läsa detta som jag helt glömt.
    Jag har förstått att det är väldigt individuellt hur länge de äter och min lilla tjej höll sig runt 15 minuter tills hon var ca 3 månader och sen dess tar hon bara ca 5 min på sig. Jag brukade hålla hennes hand och "nypa" den försiktigt för att hålla henne vaken minns jag. Lycka till med era små.

Svar på tråden Kortare amningstid (3 veckors bebis)