• BFmars2012

Leden/nedstämd, hur länge?

Fick min andra son för en vecka sedan idag. Naturligtvis jätteglad över honom, men de senaste dagarna har jag känt mig nere. Inte hela tiden men känner mig plötsligt väldigt ledsen och kan börja gråta, nu senast imorse när lillen grät och jag försökte klä på mig... Sömnen är det ju si och så med, men amningen har iaf kommit igång ordentligt nu i helgen. Hur länge brukar den "normala" nedstämdheten sitta i efter förlossningen? Kommer inte ihåg hur det var förra gången, 4 år sedan och man glömmer ju det jobbiga så fort...

• Svar på tråden Leden/nedstämd, hur länge?
  • pojkens

de flesta säger att nedstämdheten ska lägga sig efter 2-3 veckor. för är det bara en vecka sedan är du fortfarande ganska hormonell gissningvis. Men det är samtidigt bra om du är observant på det och så fort du börjar känna att du kanske är mer ledsen än vad du "orkar med" så kontakta bvc eller annan mottagning. jag fick en depression med första barnet och ju snabbare man får hjälp desto bättre. 

• Duvethon

Jag grät flera timmar varje dag de första 2 veckorna, sedan allt mindre och mådde bra igen efter en månad ungefär.

• Veritaslux

Ca två veckor fick jag också höra. Jag talade om på hembesöket av bvc-sköterskan och gav mig en lapp med information om förlossningdepression och uppmanade mig ringa "om det inte känns bättre om två veckor" (jag fick såklart ringa innan också, men hon menade att de flesta mår bättre då och om man inte gör det ska man ta det på allvar). 

Jag började gråta dagen efter förlossningen och grät i princip varje dag i nästan två veckor (inte så att jag var ledsen hela tiden, men jag fick riktiga svackor då allt kändes hemskt). Någonstans vid 10-11 dagar ringde jag amningsmottagningen på mitt sjukhus för jag behövde lite råd med amningen (dottern sög i stort sett hela tiden och det gjorde att att jag kände mig bunden vilket gjorde mig extra deppig). Barnmorskan var jättebra och stöttande, gav lite tips och så men sade också "det kommer inte vara så såhär för alltid, du kommer inte sitta och amma hela tiden för alltid". Och hon hade ju rätt.

Efter ganska exakt två veckor började också allt kännas mycket lättare. Då funderade jag på att ringa men så blev det inte av och dagarna gick och sedan mådde jag plötsligt riktigt bra!

TS, ta det lugnt, förhoppningsvis går det över! {#emotions_dlg.flower} 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Blommorna och bina

Jag var väldigt nere de första 3 veckorna..

• BFmars2012

Tack för alla svar! Två veckor sedan förlossningen idag, och mår fortfarande inte bättre. Ska till BVC idag och ska då ta upp det med henne, hoppas att jag får bra hjälp där. Maken åkte bort idag och ska vara borta i två nätter, haft ångest över detta över en vecka. Mén som tur var frågade jag mamma om hjälp, så nu kommer hon hit och bor med mig... Känner mig nästan som ett litet barn själv...

Svar på tråden Leden/nedstämd, hur länge?