• Krambjörn

Elak mamma om man reser utan minsta barnen????

Behöver verkligen lite hjälp av er andra föräldrar.
    Är det okej att åka iväg själv eller rättare sagt med sitt största barn själv utomlands en vecka och låta de minsta vara hemma med deras pappa?
    Minsta är bara 4 ån knapt.

Hur man än vänder och vrider arslet till så verkar det ändå vara fel i andras ögon.
    Tex OM jag reser med stora barnet ensam så är man fruktansvärt elak som reser utan HELA familjen och dessutom har mage att lämna en knapt 4 mån ensam med sin pappa (Ammar inte) och OM man tar med hela familjen så är man ändå elak och korkad som bara har mage att utsätta ett sådant litet barn för flyg/resan.

• Svar på tråden Elak mamma om man reser utan minsta barnen????
  • Pickeli

Jag personligen skulle aldrig i mitt liv åka iväg så länge från ett så litet barn frivilligt. Never ever! Mitt hjärta skulle brista!

Mina barn har flugit ända sedan de var typ 2 månader gamla, och det har gått alldeles lysande. Yngsta sonen var med på en charter när han var 6 månader. Han mådde prima!

Det jag tycker man ska tänka på är att inte åka iväg med ett litet barn om de kommer få det jobbigt. Typ om det blir väldigt varmt etc.

Men ja svårt, jag skulle inte åka iväg och lämna min nyfödda en vecka. men jag tänker inte dömma dig om du vill det.

Google it!
  • Krake

Du måste hitta tryggheten i ditt beslut själv. Många kommer att tycka att du är hemsk och gör fel, så är det, och du får helt enkelt stå ut med det. Så länge du är övertygad om att du gör rätt går det bra!

Kan säga att mina barns far varit borta 1-3 veckor i streck då och då sedan födseln, och han har ändå varit en väldigt närvarande far som står sina söner mkt nära.

Jag åkte bort en vecka när äldste sonen var ca ett halvår, och det har han inga synbara men av, vare sig då eller senare. Han var och är glad, välutvecklad och harmonisk.

• belnea721

Gör det som känns bäst för dig sen får andra tycka vad dom vill, jag åker i maj med min familj då e dottern bara 10mån. Så gör det DU vill inte andra

• resemamman

Och jag hade åkt själv med bara den lilla Jätteskönt att resa med en pyttebebis som mest bara sover hela dagarna. Och sen gjort en egen resa med den stora när minsta var lite äldre (och jobbigare att ha med ;)). Men det är jag, och alla har olika erfarenheter och uppfattningar. Följ det du tycker känns rätt. Det är inte skadligt för ett barn att vara ensam med bara en förälder en tid!!

• Dixie

om någon månad kommer sonen (7år) och jag att åka till London 3 dagar, och då stannar pappan hemma med vår 4åring och 8månaders - jag hade nog inte klarat att vara från de andra barnen en hel vecka, men det är mer för min egen del................. 

• mandelblomma

4 månaders, njae jag skulle nog inte resa i från ett så litet barn om jag inte var tvungen ändå.
    men jag tror inte heller barnet kommer fara illa eftersom h*n ju är hemma med sin pappa...men jag skulle inte klara separationen.
    Ett lite äldre barn dock absolut en egen resa med ett annat syskon!
    Sonen var nog 4 år när storasyster o jag var i väg själva en vecka.

• Oneesan

Bara du och pappan är nöjda så.

Ann Söderlund skrev en krönika om det för ett tag sedan, minns dock inte vilken tidning det var i.  

Arigato
  • MammaTillFelicia

självklart ska du göra det som känns rätt! jag och min man var nyss på 2 veckors Thailandssemester utan båda barnen, 3 och 6 år gamla. HUR skönt som helst, men även underbart att komma hem!

• Krambjörn

Ja detta är så svårt och jag tycks inte komma på OM vi ska iväg eller ej.
    Vad jag än kommer välja kommer det kännas fel.
    Stora barnet vill iaf hemskt gärna åka iväg nu iaf på en restresa.

Hade en pappa åkt iväg hade det inte blivit massa stohej men när en mamma ska iväg så verkar det mer som folk reagerar negativt    

• Pickeli
    Krambjörn skrev 2012-03-20 10:05:28 följande:
    Hade en pappa åkt iväg hade det inte blivit massa stohej men när en mamma ska iväg så verkar det mer som folk reagerar negativt    
    Det skiter man väl i?
    Google it!
  • Krambjörn
    Pickeli skrev 2012-03-20 10:10:55 följande:
    Det skiter man väl i?

Ja jo men man har fått höra massa sådant. Liksom ingen har sagt något då barnens pappa varigt iväg massor utan det har då varigt okej men nu när vi talar om dera bara jag och stora barnet DÅ börjas det snackas massa skit, och sen är man ju orolig för hur de andra barnen kommer ta det när jag är borta samtidigt VILL jag hitta på något sådant här kul så jag och stora barnet får egen tid också
  • Höst flickan

var utomlans med min dotter för någon månad sedan, lämnade då ettåringen med sin pappa.
    Dottern o jag o min mamma hade en underbar resa.,
    tycker itne man gör fel alls.
    Sålänge man vet att sitt barn är i goda händer o trivs så njut av livet

sen när ungarna blir större då kan man ju inte lämna ett barn hemma, så man får passa på

• Lori

Jag tycker inte det e något fel alls. Du o det största barnet får ju en fin resa tsm, o lilla barnet e hemma m pappan.

• Krambjörn
    Höst flickan skrev 2012-03-20 10:16:10 följande:
    var utomlans med min dotter för någon månad sedan, lämnade då ettåringen med sin pappa.
    Dottern o jag o min mamma hade en underbar resa.,
    tycker itne man gör fel alls.
    Sålänge man vet att sitt barn är i goda händer o trivs så njut av livet

sen när ungarna blir större då kan man ju inte lämna ett barn hemma, så man får passa på

Men då var ditt minsta barn 1 år kanske känns lite bättre då?!?
    Minsta här är 4 mån 
  • Zenobia

Sambon och jag lämnade bort vår 4månaders, visserligen inte en vecka men från lördag dag till måndag eftermiddag hos en kompis till oss och for med vår2 åriga dotter på en kryssning till Tallinn.
    Man känner best själv om klarar av det och i ditt fall så har bebisen sin pappa så gör det du tycker känns rätt.
    Vi valde att lämna iväg vår 4 månaders för att få egen tid med vår dotter som behövde det, samt att vi behövde få komma iväg och hämta energi.

• mia maria

Klart du ska åka om du vill!!

Själv hade jag dock inte velat åka ifrån en sådan pass liten bebis, men om du känner att det är okej så tycker jag att du ska åka!

Annars gör du o äldsta barnet en kortare tripp, o så åker ni bort en vecka när den minsta är lite större

Det beror ju helt på hur du själv känner, för det lilla barnet tar nog inget större skada skulle jag tro!

• tahira

Om det känns jobbigt för dig så skall du ju inte åka. Men jag tror att det äldsta barnet kommer att uppskatta det otroligt, att få vara själv med sin mamma!

Det yngsta barnet skulle jag inte oroa mig för, jag antar att anknytningen fungerat väl till pappan och en så liten bebis minns ändå ingenting. Det är en sak om bebisen är otrygg eller inte har någon anknytningsperson kvar, men så är ju inte fallet.

Jag saknade inte min son särkilt mycket när jag var ifrån honom i den ålden (visserligen inte mer än ett par dagar, åkte till gbg med min mamma). Han hade inte direkt någon personlighet och även om jag älskade honom så saknade jag inte honom som person. Nu är han sex år och sedan något år tillbaka skulle jag inte vilja åka ifrån honom alls, skulle sakna ihjäl mig.

Hur gamla är de andra barnen? Jag skulle mer oroa mig för äldre barn om de tycker att det är orättvist att de inte får följa med. Men det beror ju på hur ni har det hemma? Kanske är de i den åldern att de förstår att allt inte är rättvist? Eller så är de för små för att förstå vad som händer?

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • gugeligu

jag har svårt att se att man mår bra om man vill lämna en 4 månaders, oavsett om man är mamma eller pappa. kanske barnet klarar av att ändå ha en bindning till föräldern men för den som åker har det uppenbarligen brustit. så nej jag skulle aldrig ens överväga det.
    ang att vara hemsk om man åker med 4månadersen och resten så ser jag inte att de tär samma sak.  

Svar på tråden Elak mamma om man reser utan minsta barnen????