• Ugglans mor

Vilka ska man bjuda på dopet?

Sitter här och planerar dop för vår lilla Uggla.
    Men vilka ska man egentligen bjuda på dopet?? 

När kärleken är starkare än plikten
  • Svar på tråden Vilka ska man bjuda på dopet?
  • Mercurialis

Dom man vill ha som gäster...

Vi har haft små dop för barnen. Små i bemärkelsen litet antal gäster, alltså. Vi bjöd in de närmaste släktingarna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Duckan

De man vill!

Vi höll oss till närmaste släkten och då blev vi ca 30 st. 

• Guiden12
    Ugglans mor skrev 2012-03-19 13:54:39 följande:
    Sitter här och planerar dop för vår lilla Uggla.
    Men vilka ska man egentligen bjuda på dopet?? 
    Dom som du vill ha där :) vi bjöd de närmaste vännerna o närmaste släkten cirka 40 pers. 
  • sasso78

Håller med de övriga : De DU vill bjuda. VI bjöd närmaste släkten, såsom mor och farföräldrar, syskon, syskonbarn, en del äldre släktingar. INGA vänner till oss bjöd vi. Vi kännde att de räckte med släkten. (har rätt stor släkt).
    Som sagt finns inget rätt eller fel när det gäller att bjuda in, de du umgås mest med skulle väl jag säga är de självklara.

• tulip79

Vi bjöd de närmaste släktingarna samt de som bjudit oss. Blev 30 pers varav 10 st var barn.

• Ugglans mor

Det är där jag har problem.
    Våra föräldrar och morföräldrar samt mina syskon är självklara.
    Men min svåger umgås vi inte med. Han och min man pratar inte med varandra.

Våra föräldrars syskon är inga vi umgås med, inte heller våra kusiner. Vi är dock inte ovän med nån av dem, men vi har inte blivit bjudna på deras barns dop.

Våra vänner är inte heller sånna där vi bjuder varandra på dop. Och vilka ska man då bjuda?? De vänner som jag har som är intresserade av vår bebis. Eller ska vi även bjuda min mans kompisar som inte är det minsta intresserade av vårt tillskott.       

• Mercurialis
    Ugglans mor skrev 2012-03-19 14:21:15 följande:
    Det är där jag har problem.
    Våra föräldrar och morföräldrar samt mina syskon är självklara.
    Men min svåger umgås vi inte med. Han och min man pratar inte med varandra.

Våra föräldrars syskon är inga vi umgås med, inte heller våra kusiner. Vi är dock inte ovän med nån av dem, men vi har inte blivit bjudna på deras barns dop.

Våra vänner är inte heller sånna där vi bjuder varandra på dop. Och vilka ska man då bjuda?? De vänner som jag har som är intresserade av vår bebis. Eller ska vi även bjuda min mans kompisar som inte är det minsta intresserade av vårt tillskott.       
    Men varför inte bara bjuda era föräldrar och morföräldrar och dina syskon då?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ugglans mor
    Mercurialis skrev 2012-03-19 14:28:31 följande:
    Men varför inte bara bjuda era föräldrar och morföräldrar och dina syskon då?

Jag vet inte... kändes bara litet. Men det kanske bara sitter hos mig.
  • Mercurialis
    Ugglans mor skrev 2012-03-19 14:29:34 följande:
    Vi bjöd mina föräldrar, makens mamma, makens bror med familj (fru och tre barn) samt makens morbror på första barnets dop ... alltså nio personer. På andra barnets dop samma gäster minus svågerns fru och barn. Litet men väldigt trevligt.
  • Guiden12
    klart man kan ha ett litet dop, bjud de närmaste du :) Det är ju som med bröllop en del har jättestora med amssa gäster och en del har bara sina allra närmaste, inget som är rätt eller fel :)
  • Mercurialis
    Guiden12 skrev 2012-03-19 15:36:01 följande:
    klart man kan ha ett litet dop, bjud de närmaste du :) Det är ju som med bröllop en del har jättestora med amssa gäster och en del har bara sina allra närmaste, inget som är rätt eller fel :)
  • Dixie
    jag tycker det räcker med den närmsta släkten!
  • Snösparv

Vi bjöd familjerna bara, dock är vi ganska många så vi blev drygt 20 st (orkar inte räkna exakt). Vi kommer inte bjuda vänner på nästa barns dop heller.

Men en del har ju stora dop, likväl som stora bröllop Glad

Svar på tråden Vilka ska man bjuda på dopet?