• TEDDEN

Hur gjorde ni med syskonen under tiden ni var på BB?

Ja, alla ni luttrade föräldrar- hur gjorde ni när ni fick ert andra eller tredje barn? Sov storasyskonen hos sina mor/farföräldrar/släkt/vänner de första dygnen då ni var kvar på BB? Sov er partner hos er på BB? Hade ni den nyfödda hos er även första natten? 

Funderar på hur vi bäst lägger upp en plan för vad storebror mår bäst av under tiden jag och min man inte finns hemma som vanligt. 

Väldigt tacksam för svar!  

• Svar på tråden Hur gjorde ni med syskonen under tiden ni var på BB?
  • gryning2

Om det hade blivit kejsarsnitt igen (första föddes med ks och andra föddes vaginalt) så hade jag kanske eventuellt behövt ha pappan kvar 1-2 nätter ändå på BB. Då hade nog storebror fått sova ytterligare nätter hos farmor. Dock hade nog det känts i maggropen om han hade fått vara hos farmor 5 dygn så det är jag glad att vi slapp.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Callan

Dottern på 3,5 var hos mormor de 2 dygn det handlade om.
    Snittades men mådde bra och tjatade hem mig efter 1,5 dygn. Åkte hem på em/kväll och fick middag hos mormor och tog med dottern hem.
    Då hade mormor och dottern varit på BB dagen före, när brorsan kom, och hälsat på. 

• SOL123

stora barnet var på dagis dagtid o min man åkte hem kl 16 varje dag för att hämta honom. så jag var mestadels själv på bb. låg inne 3 dagar

• Kinne79
    gryning2 skrev 2012-03-21 20:54:49 följande:
    Storebror var 3 år 9 mån då vi fick andra barnet. Jag hade en väldigt segdragen förlossning tyvärr. Han befann sig redan hos farmor då värkarna startade. Han hade sovit där en natt då för att jag skulle få lite avlastning. Sen fick han lov att bli kvar där två nätter till eftersom förlossningen tog så lång tid. Så totalt var han där 3½ dygn, skönt att han är van sedan innan att sova hos farmor. Dock hade vi aldrig lämnat honom så länge tidigare. Jag tog tidig hemgång från BB, bebisen föddes 3 på natten och vi gick hem vid lunchtid. Hämtade storebror efter ett par timmar när vi hade varit hemma en stund och sovit. Om jag hade varit tvungen att vara kvar längre på BB så hade pappan åkt hem och tagit hand om stora pojken så hade jag och bebisen legat själva på BB. Man får för övrigt inte ha pappan kvar på BB här i Falun efter en vanlig förlossning heller, finns nästan inga enkelrum.
    Vet du hur det är om man får snitt och/eller tvillingar, får pappan sova över då?
  • lena j89

Väntar fortfarande tvåan, men planen är, beroende på när förlossningen startar får storasyster vara hos mormor, farmor eller farfar (alla jobbar olika tider så får se när det startar och vem som då är ledig) 
    Hon trivs bra hos alla och är trygg hos alla och har sovit hos alla ett par gånger.

Jag önskar att pappan är med på BB, om det kommer behövas, kanske det går bra så vi åker hem.
    Det kommer skilja 20-21 månader 

• ZuMa

Storebror sov hemma med mormor första natten, då vi var kvar på sjukhuset. Sen åkte mannen hem och sov med storebror några nätter. Därefter sov hela familjen (utom lillebror, som låg på neo) på patienthotellet några nätter. Sen sov vi några nätter på ett familjerum på neoavdelningen. Sen sov jag några nätter ensam med lillebror på neo. Och så varvade vi så under den tiden som vi var inlagda.

• gryning2
    Kinne79 skrev 2012-03-21 21:26:22 följande:
    Vet du hur det är om man får snitt och/eller tvillingar, får pappan sova över då?

Ja jag snittades med ettan och då fick pappan sova över två nätter eftersom jag hade enkelrum. Sedan var jag såpass i skick att jag kunde upp och gå lite och då fick jag genast byta till storsal och pappan fick åka hem till kvällen. Tvillingar vet jag inte hur de gör, jag kan tänka mig att man får eget rum om det finns och då får ju pappan vara kvar. Får man ligga på storsal får han inte vara kvar. Efter ks borde alla få eget rum åtminstone något dygn.
    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Kinne79
    gryning2 skrev 2012-03-22 12:17:10 följande:

Ja jag snittades med ettan och då fick pappan sova över två nätter eftersom jag hade enkelrum. Sedan var jag såpass i skick att jag kunde upp och gå lite och då fick jag genast byta till storsal och pappan fick åka hem till kvällen. Tvillingar vet jag inte hur de gör, jag kan tänka mig att man får eget rum om det finns och då får ju pappan vara kvar. Får man ligga på storsal får han inte vara kvar. Efter ks borde alla få eget rum åtminstone något dygn.

När jag fick första så fick ju inte pappan sova över utan jag delade rum med tre andra vilket ledde till att jag satt i amningsrummet båda nätterna.

Väntar tvillingar denna gång så vore ju skönt om pappan fick vara med oss på nätterna, speciellt om det blir snitt.  
  • S0phan

Precis hemkommen med nr 2, och det gick otroligt smidigt och enligt planerna. På natten när vi skulle åka in fick moster komma och sova, för att sedan på morgonen ta med äldsta + hennes egna barn till dagis. Farmor och farfar hämtade sedan på dagis. Sov hos dem 2 nätter. Inga konstigheter för barnet, blir hämtad minst en dag i veckan av farmor i vanliga fall och sova borta händer också då och då. När vi skulle åka hem från bb kom syskon + farmor och farfar dit, och äldsta fick se var mamma o pappa o bebisen varit, och sedan åka hem tillsammans hela familjen. Är väldigt nöjd med den lösningen.

• tipp75

Sonen på 3 år fick vara hos farföräldrarna under de få timmar som vi var inne på förlossningen. Flyttades sedan till Familje-BB där pappan och syskonet var med hela dagen men de åkte sedan hem för att sova. Andra natten sov hela familjen på Familje-BB.

• Purlan

Ringde in mormor vid tolvtiden på natten så hon var där när vår då 2-åring vaknade på morgonen. Syskonet föddes 9.30 på morgonen och det visade sig att pappan inte fick stanna kvar på BB för det var fullt, så han åkte hem och sov, men vi lät ändå storebror stanna hos mormor. Sen kom pappa och bror tillsammans och hämtade mig och lillebror dagen efter födseln.

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
  • Ninniisen

När vi skulle ha andra barnet åkte vi iväg under förmiddagen och då hjälptes min mamma och syster åt med passningen. Dottern kom på kvällen och min man sov över på förlossningen tillsammans med mig och bebis i deras svit. Åkte hem efter lunch dagen efter.

Med tredje barnet åkte vi in till förlossningen vid halv 4 på morgonen och då kom min mamma över till oss och tog flickorna. Min man fick övernatta på BB men eftersom vi hade barn hemma bestämde vi att han skulle åka hem till dom och jag vara kvar på sjukhuset.  Sonen sov hos mig.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
  • J1983

Min dotter var tre nätter med farmor medan vi var på BB. Farmor kom hem till oss efter att vi hade åkt till förlossningen. Vi hade ca 18 mil till sjukhuset o hon hade 35 mil till oss så vi kunde inte vänta in varandra. En kompis till oss kom mitt i natten o var med dottern tills farmor kom. Sen så blev dottern dessutom sjuk o de fick vara med henne till läkare osv men allt gick bra iaf. Min man var kvar på BB med oss, det var ju lite långt att åka fram o tillbaka o vi hoppades på att få åka hem tidigare än vi fick.

• flamsmaja

När vi fick andra barnet var min sambo bara med på förlossningen. Sen när jag hamnade på bb var det bara jag som sov där men min sambo och vår första son kom dit på dsgrn och hälsade på.

Nu när vi fick tredje barnet var barnen på skolan. Vi åkte in och födde medans de var i skolan sen åkte vi hem direkt allihopa och hämtade barnen på skolan som vanligt

Svar på tråden Hur gjorde ni med syskonen under tiden ni var på BB?