• iPhonepappan

Vad har ni för tips på bra barnappar?

Hej! Det finns ju en uppsjö med appar till iPhone/iPad och Android m.m - vilka har ni testat och gillar?

Spel, underhålling, lärande, sövande..  vår dotter är 1,5 år men alla tips är välkomna.

• Svar på tråden Vad har ni för tips på bra barnappar?
  • GulTussilago

Toca Bocas appar funkar finfint till ganska små barn

Jag och min 7-åring spelar mycket spel. Favoriterna är Cut the Rope och Where's my water?.
    Dessutom är det roligt med alla stavnings- och mattespel som finns! Exempelvis Papi Stavar.

• Callan
    GulTussilago skrev 2012-03-19 18:52:41 följande:
    Toca Bocas appar funkar finfint till ganska små barn

Jag och min 7-åring spelar mycket spel. Favoriterna är Cut the Rope och Where's my water?.
    Dessutom är det roligt med alla stavnings- och mattespel som finns! Exempelvis Papi Stavar.
    Båda de,  Cut the Rope och Where's my water?, spelas mycket här hemma
    Även 3,5-åringen kan vara med ibland!

Annars spelar 7-åringen och jag Ticket to ride  mycket.
    Kul spel även för mig som vuxen. Det är iofs de andra 2 också

Beyond YnthHD handlar om en myra som ska flytta runt en låda i en värld och klättra i den lådan.
    Ganska enkelt även för lilla, men vissa världar är rätt kluriga iaf. Men själva knapphanteringen klarar även de små.

• iPhonepappan

Trevligt med massor nya tips! Någon som är bättre eller sämre från Toca? det finns ju typ 8st eller nått.

Jag själv har 4 pekböcker: Picture book, Pekboken, Stora pekboken och Hur låter djur? Bäst är nog Hur låter djur då det alla djur är olika. har även ett par "vaggvisor" sleepy baby etc men dom är så där.

• Lumo

Toca bocas alla appar är underbara, så även alla från Duck Duck Moose. Dessa appar har ovanligt bra kvalité, genomtänkta, lärorika o som är roliga i flera år.

• iPhonepappan

Då får jag väl börja och testa av dom en och en(Toca bocas alltså), men just nu har vi massor att göra med ett tips jag hitta i en annan tråd. Troublings - underbar app med massor att upptäcka och göra så som puzzel, memory väldigt snygg dessutom. rekommenderas varmt.

• cloudberry79

Fyraåringen är mycket förtjust i ett Legospel som heter Lego 4+. Det är pussel på precis rätt nivå för honom. Själv tycker jag det är lite för kort, men det verkar inte göra honom något alls. I övrigt gillar han Angry birds och ett spel där man skjuter sönder bubblor i olika färger.

Sur, grinig och på smällen.
  • Lumo

The lost toys är ett roligt spel förresten. Man ska matcha former som åker förbi på ett tåg. Sen vinner man leksaker. Lite mer avancerat spel som min 3-åring gillar o som borde funka bra även för 4-5 åringar.

Sen måste jag stolt säga att min 3-åring (han har spelat det sedan 2,5år) är kung på det "avancerade" vuxen-rallyspelet Asphalt 6. Bara man hjälper han starta det så styr o gasar han resten själv. Det handlar ju inte om några medaljplatser (dessa får morsan

• Urlakan

Det var jag som tipsa iphonepappan om Troublings - PlayWorld. Här är får ni en trailer så alla kan se hur den ser ut.

och här är en länk där ni kan hitta den i itunes. Just nu finns den bara till ipad och android men snart kommer en iphone version.

itunes.apple.com/se/app/troublings-playworld/id507252757

• slamkrypare

Min son är nu ganska precis 3 år, men har lekt med min iPhone i över 1 år. Ett urval av appar han gillar:

- Alla de här figurerna som härmar det man säger: ex Talking Tom, Talking Ben osv.

- Appar där man ritar och målar. Vi har just nu en målarbok som heter Coloring och en ritapp som heter draw 4 free

- Memory har han börjat spela den senaste tiden, just nu ett Toy Story 3-memory

- Lego-appar: Farm Friends, Lego Duplo, Duplo Jams

- Musik: Baby Piano

- Djurbilder och läten: I Hear Ewe (innehåller även en sida med fordon). Vi har haft fler sorter men han slutade vilja använda dem när han blev lite "större" så dem har jag raderat nu.

- Siffror: Counting Dots och Knattematte

Alla eller åtminstone de allra flesta har varit gratis när jag har laddat hem dem, tror att de flesta är det fortfarande.

Vi saknar dock en bra bokstavs-/lära läsa-app (på svenska). Har ni några tips? Helst gratis, men är den riktigt bra och värd pengarna så är det också intressant.

• GulTussilago
    slamkrypare skrev 2012-03-21 09:48:55 följande:
    Vi saknar dock en bra bokstavs-/lära läsa-app (på svenska). Har ni några tips? Helst gratis, men är den riktigt bra och värd pengarna så är det också intressant.
    Happi Stavar är en fin korsordsapp! (finns som gratistest men kostar 15kr annars tror jag)
  • iPhonepappan

Woow! vad många trevliga tips.

Gör en snabb sammanställning över bra appar(jag hunnit titta på):

- Cut the Rope
    - Where's my water?
    -Troublings
    - Happi Stavar
    - Beyond Ynth HD
    - Hur låter djur?
    - Lego 4+
    - Talking Tom
    - Draw 4 free
    - Baby Piano
    - Counting Dots
    - Toca Kitchen

• Linus87

"Kul med Duffton" är en kul och bra app för barn som är i början av sin läs- och skrivuteckling. Fokus på ljudningsmetoden!

• AnnaLarsson76

Min 2-åriga dotter är helt galet förtjust i en barnviseapp som heter Barnvisor vol. 1. Så fort hon blir ledsen eller arg är det bara att sätta på nån barnvisa och hon blir lugn som ett ljus och sitter där med mobilen och spelar låtar. Den har alla de vanliga sångerna som de sjunger på dagis. Och hon har kunnat använda appen själv sen hon var typ 1 år. Lifesaver när det blir stökigt Tungan ute

• nateblake

Den absolut bästa svenska appen är Bamse - Världens starkaste björn
    Barnen väljer ofta lekolär delarna i appen än att se på film och lyssna på musik. Du kan se vad du köper innan du köper på youtube, men vi har valt att köpa alla köp inuti appar eftersom det hittills inte varit någon som gjort oss besvikna. 

">

Svar på tråden Vad har ni för tips på bra barnappar?