• Anonym

Hjälp - samarbetssamtal imorgon (snabbt svar önskas)

Hej!

Jag måste få hjälp. Har panik och vill bara har råd.

Imorgon skall jag och mina barns far till familjerätten på samarbetssamtal. Barnens far har varit alkoholist i alla men startade för två år sedan behandling på beroende klinik. Han har inte varit hållt sig sedan dess utan tar tabletter och dricker.

Till saken hör att han är manipulativ, verbal och jag är totalt chanslös mot honom. Han har förmåga att kollra bort mig och få mig att bli mindre än minst.

Jag vill ha barnen stadigvarande boende med mig och umgänge med honom varannan helg. (han är ionte förmögen att bla upprättahålla rutiner i vardagen med barnen, försover sig, somnar när han har dem etc) TR har beslutat om det interimistiskt men nu ska vi komma fram till permanent lösning.

Jag känner mig rädd för honom. Han är en person mot mig och en annan mot myndighetspersoner. Han kan framställa sig som den perfekta faderna och ALLA tror honom. Så fort vi lämnar rummet börjar han med sin "behandling" av mig. (just nu tysta fasen dvs inte säga ett ord. Gå med ryggen mot mig. Ja, gör mig till luft.)

När jag var på mitt enskilda samtal med FR berättade jag om hans beroendeproblematik men nämnde pratade inte så mycket om hans "attityd" problem mot mig. NU när vi skall ha samtal imorgon känner jag mig rädd. Han Har sagt till mig att jag förtalat honom och ljuger om honom inför myndighetspersoner. För mig är det ett hot  - han säger:  sanacka inte om mig på familjerätten.

Tycker ni att jag skall maila vår handläggare och berätta om detta?

Hur skyddar jag mig och barnen bäst? Just nu känns det som om jag håller på att bli galen eller att det verkligen är som barnens pappa säger: Att jag lever i en fantasivärld som bara jag själv tror på.

Snälla snälla svara mig!

• Svar på tråden Hjälp - samarbetssamtal imorgon (snabbt svar önskas)
  • Anonym

Har ni dom på att ni ska dit? Annars kan du utebli men ser inte bra ut för dig då. Du kör dit race och han sitt hotas du ska du ha bevis har du det annars kan du lägga ner det tugget för då kommer du inte långt med det

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-20 09:49:29 följande:
    Har ni dom på att ni ska dit? Annars kan du utebli men ser inte bra ut för dig då. Du kör dit race och han sitt hotas du ska du ha bevis har du det annars kan du lägga ner det tugget för då kommer du inte långt med det
    Finns inge dom på att vi ska dit men går ju dit i syfte att verkligen kunna komma fram till en permanent lösning.

Och hade jag haft bevis för vad han gör mot mig hade jag inte behövt funder på _om_ jag borde informera FR. Då hade jag lyft det vid sittande möte, men eftersom allt sker utstuderat finns bara (igen) min upplevelse av det. Det är väl däför jag känner mig förvirrad och beöver råd härifrån....
  • Anonym

Spela in bevis då för har du inga bevis då kan du lägga ner sånt dravvel i tr

• Anonym (Stå på dig)

Försök att lägga fram konkreta anledningar. Som du nämde om försovningar och dylikt. I stället för att prata om eran relation, det är ju barnen som är det viktiga. Men ni har vä varit hos socialtjänsten innan TR? Dom ska ju alltid dras in... Och om det är så att du inte känner att sammarbetssamtal är rätt väg för er att gå, så ska du uttrycka det.

En lösning är att se till att socialen blir ordentligt inblandad, och drog/alkoholmissbruk ses på väldigt allvarligt. Se till att e ordentlig utredning dras igång, då kommer socialen även höra vad barnen har att säga, och hur dom faktiskt mår hos sin pappa, för att senan ha det som underlag i TR.

• Anonym (Stå på dig)
    Anonym skrev 2012-03-20 10:27:52 följande:
    Spela in bevis då för har du inga bevis då kan du lägga ner sånt dravvel i tr
    Varför skriva sådana här inlägg till någon som på riktigt mår dåligt? Omoget. Och nej, det är klart att alla inte har inspelade "bevis" på att någon är verbalt hotfull men det finns många andra vägar att gå, sanningen kommer i regel fram..

Så till dig säger jag bara; Skriv något av värde, eller lägg av med ditt "dravvel"
  • Husis

Försök inte att överhuvud taget förhandla med en sådan manipulativ människa verbalt. Ta allt vi mail och spara allt!

• Anonym
    Anonym (Stå på dig) skrev 2012-03-20 10:52:36 följande:
    Varför skriva sådana här inlägg till någon som på riktigt mår dåligt? Omoget. Och nej, det är klart att alla inte har inspelade "bevis" på att någon är verbalt hotfull men det finns många andra vägar att gå, sanningen kommer i regel fram.. Så till dig säger jag bara; Skriv något av värde, eller lägg av med ditt "dravvel"

Att spela in är väldigt konkret då finnes bevis det är enkelt och ja man må må dåligt men måste också bevisa varför då inte bara klaga på att han gör si och så när ingen ser tr och fr är inte dumma i huvudet och många skyller på hot osv. Ska ts skylla på sånt måste det fram bevis annars kan det skippas får har ts inga bevis så läggs det ned. Att du har problem med det får stå för dig men så ser sveriges lagstiftning ut idag men du är nog välkommen att jobba aktivt för att förändra den
  • Anonym (Stå på dig)
    Anonym skrev 2012-03-20 11:10:09 följande:
    Att spela in är väldigt konkret då finnes bevis det är enkelt och ja man må må dåligt men måste också bevisa varför då inte bara klaga på att han gör si och så när ingen ser tr och fr är inte dumma i huvudet och många skyller på hot osv. Ska ts skylla på sånt måste det fram bevis annars kan det skippas får har ts inga bevis så läggs det ned. Att du har problem med det får stå för dig men så ser sveriges lagstiftning ut idag men du är nog välkommen att jobba aktivt för att förändra den
    Nä, så ser det inte ut. Har nyss gått igenom vårdnadstvistärende mellan min sambo och hans ex, jag är snart färdigutbildad kriminolog och har läst en hel del juridik, har flertalet vänner som är socionomer och min mamma jobbar på socialstyrelsen. När det kommer till barn och missbrukarföräldrar så är detta jätteviktigt att ta upp och ses på som väldigt allvarligt. Du har nog däremot tittat lite förmycket på amerikanska tv-serier. Ingen ska behöva känna sig hotad.
  • Anonym
    Anonym (Stå på dig) skrev 2012-03-20 10:49:52 följande:
    Försök att lägga fram konkreta anledningar. Som du nämde om försovningar och dylikt. I stället för att prata om eran relation, det är ju barnen som är det viktiga. Men ni har vä varit hos socialtjänsten innan TR? Dom ska ju alltid dras in... Och om det är så att du inte känner att sammarbetssamtal är rätt väg för er att gå, så ska du uttrycka det.

En lösning är att se till att socialen blir ordentligt inblandad, och drog/alkoholmissbruk ses på väldigt allvarligt. Se till att e ordentlig utredning dras igång, då kommer socialen även höra vad barnen har att säga, och hur dom faktiskt mår hos sin pappa, för att senan ha det som underlag i TR.
    Precis som du skriver tänker jag fokusera på det konkreta och på hur det brister i omvårdnaden om barnen...

Soc. blev aldrig inkopplad inför det interimistiska beslutet i TR eftersom barnens för plötsligt gick med på överrenskommelsen (sk samförståndslösning) att låta barnen bo hos med umgänge varannan helg to-må.
  • Anonym (Stå på dig)
    Anonym skrev 2012-03-20 11:22:29 följande:
    Precis som du skriver tänker jag fokusera på det konkreta och på hur det brister i omvårdnaden om barnen...

Soc. blev aldrig inkopplad inför det interimistiska beslutet i TR eftersom barnens för plötsligt gick med på överrenskommelsen (sk samförståndslösning) att låta barnen bo hos med umgänge varannan helg to-må.
    Okok! Men gör så att du går dit och provar, försöker se hur det faktiskt går att prata, och om du känner att du blir överkörd eller att han manipulerar och töjer på sanningen så ska du ta upp detta med ditt ombud och ta det vidare därifrån. Som sagt, det viktigaste är att inte barnen ska bli lidande eller behöva bo med en förälder som inte kan sköta exempelvis skolgång och liknande. Poängen är ju att försöka komma fram till ett upplägg som ska gälla framöver, inte bara närmsta tiden!

Lycka till, och även om det inte alltid känns så, så vill Soc., TR, FR och allt där till att barnen ska ha det så bra som möjligt! :)
  • strongenough

Jag har varit med om exakt det den anonyma skriver. Utan bevis är ens ord luft och inget annat för både TR och soc.....

• Anonym
    strongenough skrev 2012-03-20 11:31:21 följande:
    Jag har varit med om exakt det den anonyma skriver. Utan bevis är ens ord luft och inget annat för både TR och soc.....

Jo jag vet att jag har rätt i att ts behöver bevis men besservissern här uppe tror sig veta pga nylig tvist och socialstyrelser hit och dit men de gör inget här men det har fiolk inte fattat utan tror att den vet. Så jag droppar detta ts se att folk lurar dig när du behöver konkreta bevis ja de andra borde skämmas men det är deras problem
  • Anonym (lögn)

Att man inte behöver bevis är ren och skär lögn!
    Det är så extremt många mammor som drar en jävla massa historier om pappan för att få sin vilja igenom och förstör för oss som har verkliga problem. Därför ser både soc och TR allt man säger med kritiska ögon och det som inte kan bevisas viftas bort. 

• vetvadjagvill

varför pratar du med honom?

det finns en aledning att ni pratar på samarbetssamtal...  prata inte med honom utanför  det.

• Anonym

Eftersom domen om besittningsrätt (att jag får bo i huset) samt barns boende just kom har vi pratat pga av att han kommit till vårat gemensamma hem. Men nu är det slut med det eftersom han inte skall vara i huset.

Men jag undrar en sak vad gäller bevis - hjälp mig tänka om detta: (o mitt mål är inte att sätta dit HONOM bara att skydda mina barn!)

Att barnens far är alkoholist finns dokumenterat.( Men även att han gått i behandling .) Är det ett "bevis" som man tar hänsyn till. Det måste väl finnas någon form av riskfaktor att ta hänsyn till?

• Anonym

Är ditt mål att skydda dina barn behöver du bevis som vissar att du skyddar dem! Vad är det du vill ha ut av imorgon när du vet det så funderar du på hur du kommer dit med de bevis du har

Svar på tråden Hjälp - samarbetssamtal imorgon (snabbt svar önskas)