• Pickeli

Kan era 1åringar prata?

Jag försöker hitta lite information på nätet om talutvecklingen för 1 åringar. Men det finns så lite tycker jag.

Undrar lite hur mycket en "normal" ettåring pratar egentligen. Jag har 2 söner, en på 3,5 och en som nu fyllt 1 år.

Storebror har alltid varit väldigt tidigt med talet så jag känner inte att han är någon bra referens.

Han säger några ord och förstår det mesta "kommandon" man ger honom, men han pratar sällan "rappakalja". Hur är det med era ettåringar där hemma?

Google it!
  • Svar på tråden Kan era 1åringar prata?
  • olw24311

Min son fyllde 1 år alldeles nyss och han har en osinlig ström av rappakalja som ändrar ljud och struktur då och då men det enda som går att uttyda är nog ajs (bajs) och ta (tack). Men med tanke på hur mycket han "pratar" så tror jag nog att det kommer fler riktiga ord snart Glad

• jordgubbe0812

Vid 18-månaders kontrollen är en fråga om barnen kan säga 8-10 ord samt förstå fler. De ska även kunna peka ut kroppsdelar.
    Det finns inga krav gällande uttalet på orden. Barnet ska använda samma ord för samma föremål samt det ska vara begripligt för familjen. "Ba" i betydelsen napp är altså helt ok.
    BVC-kontrollerna är satta så att 80% av barnen ska klara samtliga punkter.

• plastkotte

Vår dotter har två språk att ta in engelska och svenska och därför har vi förberett oss på att hon förmodligen kommer prata ordentligt lite senare än andra barn i samma ålder. Hon blev 16 månader idag,

Hon säger: hello, mamma, mum, pappa, dadda (för daddy), titta uttalar hon "etta" , killikilli ibland uttalar hon det gilligilli när vi kittlas. och så säger hon "where has it gone" och där.

Meningen hon kan säger hon "where's it gone" när hon gömmer leksaker och därefter visar hon vart hon gömt saken och säger där samt pekar.

Och så säger hon numera choo choo som tåget låter ;)

Vi har dock försökt träna på ord, men hon blir jätte frustrerad och tycker det är jobbigt när vi upprepar ord.

Hon verkar förstå ganska mycket men jag tror inte hon kommer prata fullt ut förrens ganska sent även om hon säger en del ord nu, och blandar både svenska och engelska.

• Lajkie

Min första började prata i lagom tid, vet inte exakt såhär nu, men hon har alltid följt standardmodellen på det mesta.
    Mellanbarnet har varit tidig med allt, hon sa typ meningar som "Jag heter Nelly, jag vill åka till dagis med bussen" vid 2 år. Hon har varit tidig både språkligt och motoriskt.
    Lilleman... Ja min minsta unge. Han är 2 år nu, han säger ca 10 ord "på sitt sätt". Jag vet ju vad han säger, men ingen annan fattar :P

• CoolJen

Min son som är 13,5 mån kan säga mamma, pappa och bää(när man frågar hur fåret låter)
    Thats it!
    Hoppas det kommer mer ord snart men är rädd för att han också blir sen i talet som sin storebror. Vi gick hos en logoped i över två år för att han inte talade rent.

• Pickeli
    CoolJen skrev 2012-04-18 11:25:47 följande:
    Min son som är 13,5 mån kan säga mamma, pappa och bää(när man frågar hur fåret låter)
    Thats it!
    Hoppas det kommer mer ord snart men är rädd för att han också blir sen i talet som sin storebror. Vi gick hos en logoped i över två år för att han inte talade rent.
    Om jag inte missminner mig så är båda våra barns förlossning startad med tuttmassage ungefär samtidigt?

Usch hoppas ni slipper den här gången! Lillebror börjar "prata" mer och mer nu. Han har även börjat svara när man frågar honom saker, det är så gulligt
    Google it!
  • CoolJen

Pickeli, hmm vad hette du. Minns bilden väl och att vi även har mer gemensamt. För ja, bröstvårtemassage is the shit gör att få igång förlossningen ju
    I november kommer jag prova igen

• Pickeli
    CoolJen skrev 2012-04-18 13:28:58 följande:
    Pickeli, hmm vad hette du. Minns bilden väl och att vi även har mer gemensamt. För ja, bröstvårtemassage is the shit gör att få igång förlossningen ju
    I november kommer jag prova igen
    Åhå en till på gång? grattis! Vickelipicky hette jag tidigare. Du kommer säkert lyckas! Det fungerade verkligen för mig. Provade du dyktekniken när du födde? Har för mig om att jag tipsade dig om den? Eller var det någon annan?
    Google it!
  • CoolJen

Nä jag profylaxandades, duschade och använde vetekudde...gick kanonbra(till skillnad mot första förlossningen)

Ja just det
    Tack, ja jag hoppas och tror på att det funkar men kommer nog inte prova förrän jag har bf eller är beredd på att åka in

• Pickeli
    CoolJen skrev 2012-04-18 13:42:51 följande:
    Nä jag profylaxandades, duschade och använde vetekudde...gick kanonbra(till skillnad mot första förlossningen)

Ja just det
    Tack, ja jag hoppas och tror på att det funkar men kommer nog inte prova förrän jag har bf eller är beredd på att åka in
    Det funkar garanterat inte om du inte är redo ändå Lycka till!
    Google it!
  • CoolJen

Man är ju döless på att vara gravid de sista veckorna men ändå gick jag känslan, hjälp oj, nu blir det förlossning. Hade inte packat nåt eller fixat barnvakt men det löste sig bra :)

Svar på tråden Kan era 1åringar prata?