• Niklas Vås

    Vad gör man när barnet mobbas...?

    Min pojke är nio år gammal.. Han har en diagnos, som är Aspberger och en del ADHD..
    Varje dag när han ska gå hem från Fritids så väntar ett gäng på två eller tre killar i samma ålder utanför dörren, eller strax intill..!
    Deras mål är att spöa min son, ordentligt!
    Det finns ingen riktig grund för detta, mer än att dom inte kommer överens.
    En av pojkarna (ledaren) går dessutom inte ens på samma skola, utan flertalet kilometer därifrån! 
    Han cyklar alltså till skolan efter dagens slut, bara för att samla "gänget" och vänta tills min son slutar fritids..
    Om jag eller mamman hämtar, så står dom och väntar utanför porten till där vi bor på sina cyklar, uppgivet!
    Om vi inte hämtar så får han springa för livet till hemmet!
    Stökkillarnas föräldrar är dessvärre inte att räkna med i detta sammanhang, då de är missbrukare båda två, och inte alls bryr sig i vad sönerna gör.. De får vara ute i stort sett hur som helst...

    Vad kan jag göra i detta läge, seriöst som fungerar!
    Vi kan inte alltid hämta sonen från Fritids..

    Är det bara att "gilla läget" att han får stryk?
    Fröknar och ledning på skolan har uttalat sig att det är ingen fara, minsann!

    Hjälp mig!!! 

  • Svar på tråden Vad gör man när barnet mobbas...?
  • EJai

    Jag hade följt efter ledaren hem å sedan talat med föräldrarna om din son och vad deras son väljer att göra och att du önskar att dem kan prata med honom kring detta. Blir det inte bättre så är det ju alvarligt fel på hans föräldrar

  • plop

    Polis anmäl dem så att soc kopplas in om deras föräldrar misbrukar och skolan inte bryr sig. Skolan måste enligt lag ta tag i detta.

    Och för din son skull kolla om ni kan byta skola, kolla med släkt om ni kan lägga upp ett schema så att han ALDRIG behöver gå hem själv. Tills situationen är löst, risken är ju att han mår så dåligt till slut att han gör sig illa.

    Och som sagt så fort dom RÖR DIN SON POLIS ANMÄL DEM dom må vara barn med det är så saker börjar hända soc måste ju ta tag i detta dom kan nog inte må så bra själva. Och dom kan ju faktiskt om det vill sig illa råka döda din son, finns ju flera fall där barn dödat andra barn.

    Något måste ni göra

  • Johan70
    plop skrev 2012-03-20 22:48:13 följande:
    Polis anmäl dem så att soc kopplas in om deras föräldrar misbrukar och skolan inte bryr sig. Skolan måste enligt lag ta tag i detta.

    Och för din son skull kolla om ni kan byta skola, kolla med släkt om ni kan lägga upp ett schema så att han ALDRIG behöver gå hem själv. Tills situationen är löst, risken är ju att han mår så dåligt till slut att han gör sig illa.

    Och som sagt så fort dom RÖR DIN SON POLIS ANMÄL DEM dom må vara barn med det är så saker börjar hända soc måste ju ta tag i detta dom kan nog inte må så bra själva. Och dom kan ju faktiskt om det vill sig illa råka döda din son, finns ju flera fall där barn dödat andra barn.

    Något måste ni göra
  • Liten elak och intelligent

    Håller med ovanstående om anmälan etc  men nu......håll din son hemma! Han ska absolut inte behöva känna sig rädd dagligen och vara i en otrygg miljö! Skit samma om ni bryter mot skolplikten! Detta problem måste lösas innan han bör vara tillbaka!

    Här kan du diskutera med andra föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser om du har Facebook:

    https://www.facebook.com/groups/119824674747044/

     

  • Klas 229

    Om du börjar polisanmäla mm, så blir det ett sätt för dig själv att få lite lugn. Men det kommer nig tyvär endast eskalera. Barn är råa på ett primitivt sätt, så mitt råd till dig är att låta din grabb få börja med boxning, thaiboxning eller taekwondo. På det sättet kommer han för det första bygga upp sitt dåliga självförtroende, som på kort tid kommer leda till det motsatta. För det andra så kommer han lära sig ta för sig själv i tid vilket kommer vara bra då han har en dubbel-last att bära med sig.

    Har själv ADHD med en grov rastlöshet i sinnet. Så kampsport för mig var en stor hjälp då man måste hitta saker som stärker en hela tiden, för alla som har adha eller liknande vet vad jag pratar om, kommer alltid känna oss lite utanför på något sätt. Så det jag förespråkar är att man i dagens läge måste kunna möta idioter och fler idioter på alla plan. Så sätt grabben i en boxningslokal, då får han dess utom ett optimalt ställe att få ur sig all överskottsenergi samt att han fattar själv vad det är han kommer bli tvungen att göra och stå ut med resten utav livet. Livet är ingen jävla dans på rosor, där man tror att lagens långa arm eller att det alltid finns någon annan som ska ta tag i ens problem man stötter på.

    Hör gärna utav dig och berätta om hur det går för grabben, hälsa han gott ifrån mig att han måste stå på sig, för annars gör någon annan det.

    Mvh Klasse.

  • Politikus Inkorektus
    Du måste lära din son att konfrontera dem och slå dem.
    Om du inte kan eller känner någon som kan slåss, få han att börja på karate elr liknande.

    Tyvärr har många föräldrar en pacifistisk syn på världen och ser det som något hemskt att lära sina slåss.

    Din son har ett problem, ditt jobb som far är att lära honom lösa det
  • Orcha

    Så ert svar är att lösa våld med våld?
    Hur tänker ni då?

    Skolan är ansvarig tills er son kommit hem och kan de inte garantera er sons säkerhet så ska de antingen lösa det eller så ska de polisanmälas.

    Om ni sedan väljer att låta er son börja med boxning eller kampsport så är det positivt men inte med anledning för att spöa någon mobbare utan för att det är bra med träning.


    It was love @ first sight, not the second though.
  • Rkatsu

    Hur ska de annars tänka?

    Hade det varit min grabb hade jag följt med och kanske slagit ut lite tänder och knäckt näsan på min son's antagonister och sådär. Inget allvarligt såklart. Men vill man vara 3 mot 1 och missanpassad och inskränkt så bör man ju lära sig att det kommer att potentiellt göra ont att bete sig så, när inte ens förtappade föräldrar håller måttet att uppfostra.

    Är inte säker, men definitivt ansiktet i alla fall, det är nog väldigt effektivt. 

     

Svar på tråden Vad gör man när barnet mobbas...?