• malininorrköping

Asperger medicin vb frita etc

Hej min son är 9 år har asperger och medcinerar även för epilepsi. Han far väldigt illa av pauser när han inte vet vad han ska göra. Exempelvis reklam på tv, när han ska sova för vad ska han gör a innan han somnar. Han kan inte vänta på maten som värms i micron fast det är klart om några sekunder då går han och sätter på tv:n. Han hinner bara sätta på och stänga av men han är nöjd ändå;) Nu hade läkaren funderingar på om det kan vara ADHD problematik i hans asperger och vill prova medicinering? För att han och vi ska hitta mer lug. Är lite fundersam över detta då han redan medicinerar men sonen själv vill prova .
    Nu till hösten har han inget frita och jag och min sambo kommer få bekymmer hur vi ska lösa mornar och em. I nuläget har vi ett 1/2 vb så min sambo är tjänstledig varannan tisdag för at vara ledare i hans fotbollslag så sonen kommer iväg (sambon jobbar annars kväll då). Så det täcker ju upp det. Nu sa sonens läkare att hon tycker vårt vb är för litet och skulle skriva till försäkringskassan att vi borde ha mer. Vad jag förstår 'r är det svårt med högre vid en aspergerdiagnos. Lyssnar försäkringskassan på sonens läkare. Hm jag är skeptisk : /

• Svar på tråden Asperger medicin vb frita etc
  • Little Ms Chatterbox

Tror läkaren är inne på något där, låter ganska likt ADHD beteende. Men Ang. VB så borde ni få det höjt, med tanken på hur hans aktivitet är. .....///......Hur sover han när han väl somnar, hur lång tid dröjer det för honom att somna? Kan han aktiveras med något annat än TV:n när han väntar på micron? Lite snabb engelska glosförhör, Sveriges städer och sjöar och sånt?

• vinbär

hej vi har 1/2 vårdbidrag för våran pojk med adhd asperger att få 1/2 för enbart asperger är så gott som omöjligt här här får man 1/4 för en diagnos
     spelar ingen roll hur mkt extra arbete barnet kräver.     vi har ingen fritids utan jag har fått ändra mina arbets tider  pga av det, han är 12 år

• 060810

Vinbär:
    överklaga! min mamma har 3/4 för min bror som har autismspektrumstörning. Han är i o f s 18 år och hon har 2 mån kvar på vb innan han är för gammal men ändå.
    En 12 åring ska klara mycket som dessa barn inte klarar.
    Sök nytt och ge dig inte förrän du har ett bättre vb!
    En As diagnos är ingen lek, det är ett rent helvete ibland! Kloka som få men kräver mycket stöd. 

• vinbär
    060810 skrev 2012-03-21 22:55:13 följande:
    Vinbär:
    överklaga! min mamma har 3/4 för min bror som har autismspektrumstörning. Han är i o f s 18 år och hon har 2 mån kvar på vb innan han är för gammal men ändå.
    En 12 åring ska klara mycket som dessa barn inte klarar.
    Sök nytt och ge dig inte förrän du har ett bättre vb!
    En As diagnos är ingen lek, det är ett rent helvete ibland! Kloka som få men kräver mycket stöd. 
    att överklaga är inget som jag förnuvarande orkar göra har precis stridit för att få ett 1/2 försäkringskassan tyckte vi skulle hae en 1/4 först. men, tack för tanken :)
  • 060810

Förstår du inte orkar överklaga. Du kan inte ta hjälp av hab?
    Jag kommer strax få överklaga vårt vb antar jag.

Svar på tråden Asperger medicin vb frita etc