akupunktur inför ivf?? råd
Hejsan. Va tror ni om akupunktur? det är ju ganska dyrt... känner mig osäker på om det är värt det. Har gjort ett färsk försök o 2 fet. Väntar på mitt sista fet på denna omgången nu o inget har tagit sig :(
Hejsan. Va tror ni om akupunktur? det är ju ganska dyrt... känner mig osäker på om det är värt det. Har gjort ett färsk försök o 2 fet. Väntar på mitt sista fet på denna omgången nu o inget har tagit sig :(
Jag gick på akupunktur innan och efter vårt förra IVF-försök, det kostade 5000 kr totalt och gjorde mest att jag kände mig stressade över att planera in alla akupunkturbesök utöver blodprov, VUL, ÄP och ET (gjorde färskförsök). Men jag tror säkert det kan vara bara om man har tiden och pengarna....
Jag funderade också på det inför vårt fet. Precis som hjärtefröjd tyckte jag det blev stressigt att passa in alla besök. Valde istället att ta en timmes massage precis innan fet för att vara så avslappnad som möjligt (den effekt jag tror att akupunktur ger). Utöver det åt jag minmalt med socker och tränade mycket. Vad är det du vill uppnå med akupunktur? Jag tror absolut på metoden om man har något att behandla.
Resultatet av vår fet sover nu i min famn. Önskar dig all lycka till!
Åh vilken underbar historia :D tar hellre en massage än nålar. Är nog som ni säger man blir mer stressad av alla bokade tider än va det gör nytta. Tog du massagen samma dag som fet? Kram
Ja , precis innan. När är din fet? Testa att ladda med d- vitamin också. Vi är flera från en tråd som heter I väntan på nytt försök efter misslyckat Ivf/fet som testat det. Välkommen till tråden om du vill!
Tanken med akupunktur är att man ska återställa/upprätta en balans i kroppen och då krävs många behandling, gärna under flera månader innan IVF/FET. Och helst i kombination med övriga livsstilsförändringar. Men enstaka behandlingar kan säkert fungera avslappnande, precis som massage.
Jag läste en undersökning där det stod att det inte hade någon betydelse om man gjorde akupunktur flera veckor innan en IVF utan bara om man gjorde det precis innan och precis efter insättningen. Jag övertalade min snälla akupunktör att göra det trots att hon egentligen inte ens hade öppet den dagen.