• maadz

Cp skada?

Hej.
    Jag tänkte höra med er som har barn som har en cp skada. Märkte ni det tidigt att något inte stod rätt till?
    Min tjej kom i vecka 25+3 och andra veckan i livet fick hon en hjärnblödning och efter MR så hittade man en skada i lillhjärnan... Nu igår fick vi besked om att vi ska få börja på hab. Men hur som helst tänkte höra om det kan va spatisk cp hon kan eventuellt ha. Hört att de är väldigt vanligt men prematurer. Som ja märkt av när hon sover så spänner hon sig har trott de varit magen därför hon hållt på men nu har ja funderat o funderat om de kan va så att de är en cp skada. Hon har blivit trög i magen nyligen och haft lätt att spy innan läst att man kan få de. Sen spänner hon på sig som ett U och ibland känns de som hon irriterar sig på de. Hon har spända ben men inte hela tiden kan bli mjuk. Hoppas Hoppas någon därute kan svara, Går under här! Min lilla älskling :(

• Svar på tråden Cp skada?
  • Smultron83

Hej!
    Min son fick en  stor stroke när han föddes på höger hjärnhalva, han har Hemiplegi påverkan på vänster arm/hand/ben, Medans höger sida fungerar helt normalt! Vår son spänner armen mycket och i bland benet, har handen knuten mycket men är även avslappnad i handen till och från.

Vi har fått från Hab ett Stretch schema,  Jag har ännu inte så mycket erfarenhet, vår son är bara 14 mån, men hoppas att det gick bra att jag försökte svara. Glad

• vännen

Visst kan det bero på spasticitet att hon har svårt att bajsa, spänner sig och kräks mycket. Sådär betedde sig mtt barn också som bebis, och i efterhand har vi förstått att det troligtvis berodde på spasticiteten.
    (Men det kan ju också vara gammalt hederligt magknip o en ledsen bebis).

Prata med er läkare om vad ni kan göra för att underlätta för dottern.

• maadz

Jo vi har pratat om d o fått microlax. eller hur d stavad. kan även tilägga att hon inte ger svarsleenden och när hon tittar på oss känns de som hon ser rakt igenom oss så man undrar vad för bilder hon ser i bakhuvudet. hon är nu 7 månader 4 korr så något är ju fel ..

Svar på tråden Cp skada?