• Nyfiken gul

Svarar du olika beroende på vem som ställer frågan? Fundering om dubbelmoral här på FL

Jag har varit med sedan sajten startade och något som slår mig dagligen är denna kraftiga dubbelmoral som härjar . Det som är självklart i en tråd blir plötsligt väldigt kraftigt ifrågasatt i nästa tråd - trots att det är exakt samma frågeställning.....  och det beror endast på vem som faktiskt har ställt frågan.....

Exempel:

MAN - ställer fråga om hur han ska få sin fru att bli intresserad av sex igen, hon har ingen lust sedan lång tid tillbaka- han saknar henne och deras sexliv och vill prova allt för att få tillbaka lusten och åtrån igen.

Han får svaret att han ska veta hut, inte vara sån snuskgubbe, han får acceptera att man har olika sexbehov, han ska visa förståelse, han ska acceptera att livet inte blir mer upphetsande, inte pressa, han ska resa bort och tänka på något annat.
     Och givetvis så är det big no-no att onanera, porrsurfa och tänka på andra kvinnor - då är han en förbannad mansgris och fullblodsegoist och inte förtjänar sin familj.

(jaha och det där med att HAN har sexlust och att HAN har behov då? vart tog det vägen? Hans sexlust trampar man på och hånar....  HENNES förståelse för att HAN har behov då? )

KVINNA - ställer fråga om hur hon ska få sin man att bli intresserad av sex igen, han har ingen lust sedan lång tid tillbaka, hon saknar honom i sovrummet och vill prova allt för att få tillbaka lusten och åtrån igen.

Hon får svaret att hon ska bejaka sin egen  sexualitet och att hon ska onanera, får tips om olika dildos, får länktips om sexsajter, hon ska köpa sexiga underkldäer och försöka förföra honom, boka romantisk weekend och planera en massa sexlekar, hon till och med får tips om att hon ska skaffa sig en älskare, hon får råd om att kanske det är dags att skiljas och gå vidare, hon ska fundera på om han är något att ha osv.

(jaha och vart tog förståelsen, acceptansen och respekten vägen här då? kvinnans sexualitet hyllas och mannens brist på förmåga och lust hånas, henne tycker man synd om - han är inte vatten värd)

Exempel:

Bonusmamman skriver att hon sköter allt i familjen, hon älskar bonusbarnen och men är fysiskt trött av allt ansvar och behöver få lite andrum och space för att orka med. Hon skulle vara glad över om farmor tog barnen en kväll ibland så hon kunde få lite vuxentid med mannen.

Svaret hon får är att hon ska minsann knipa käft, har hon valt en man med barn får hon gilla läget, att hon borde veta vad hon gav sig in på och att hon borde visa tacksamhet istället för att gnälla eftersom hon har valt själv. .. och att farmor skulle ta barnen var bara egoistiskt önskemål, klart barnen ska vara med pappa , punkt och slut. Vuxentid det får man se sig i stjärnorna efter när man är bonusförälder.

Biomamman skriver att hon sköter allt i familjen, hon älskar  sina barn men är fysiskt trött av allt ansvar och behöver andrum och space för att orka med. Farmor kanske kunde ta barnen en kväll för att få vuxentid med mannen.

Svaret hon får är att hon givetvis ska begära avlastning och att hon borde åka bort en natt och få sova och får tips och råd om hur man kan hjälpas åt hemma för att få bättre arbetsfördelning, nån föreslår att hon givetvis ska fråga farmor om hon kan ta barnen ibland så att man kan ägna sig åt varandra ordnentligt och få tillbaka glöden och orken. Det är mycket puttgull och styrkekramar och "vi känner alla så ibland" osv.

varför denna egentligen snedvridna syn? Varför blir svaret olika beroende på personen som ställer frågan?

Varför dubbelmoral? Varför är inte dessa vuxna personer lika viktiga?     Det är självklart att mannen ska visa hänsyn annars är han en buffel..... ?  Det är självklart att bonusmamman ska jobba arslet av sig medan biomamman ska man dalta med.... ? 

Ändå har alla dessa vuxna människor valt sitt liv själv helt frivilligt?   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Svarar du olika beroende på vem som ställer frågan? Fundering om dubbelmoral här på FL
  • SHAKAWKAW

Det handlar kanske om en skev kvinno- och manssyn, avundsjuka eller trollande. De kanske är bittra av naturen och vill spy galla över någonting. Eller riktigt konstiga värderingar helt enkelt. Själv gör jag inte skillnad i mina svar beroende på hur TS ser/handlar om.

• Sinne12

Jag tycker i och för sig inte det är SÅ mycket dubbelmoral som i ditt alternativ. Jag läser många bonusmammetrådar och ofta, ofta påpekas där att bonusmamman INTE ska behöva ta så mycket ansvar, att pappan minsann är huvudansvarig och att bonusmamman ska KRÄVA all den egentid och avlastning hon vill ha.

Jag brukar snarare i bonusmammetrådarna reagera på HUR många det tycks finnas som valt en man med barn men INTE vill att barnen på minsta vis ska påverka utan att de ska leva som om de levt med en barnfri man.

Hursom, jag tror stor del av dubbelmoralen sitter i hur väl man kan relatera? Det är övervägande kvinnor på familjeliv, och de flesta kan plättlätt relatera till kvinnan vars man inte vill ha sex, men när MANNEN skriver om kvinnan som inte kan ha sex, då relaterar samma personer till sig själv igen - t ex när de levde med en man som ville ha sex oftare än de, och hur pressande det kändes etc.

Så jag tror dubbelmoralen bottnar i att man står sig själv närmast och många har svårt att se neutralt på en situation och inte låta egna känslor spela in?

Dvs ditt första ex, med hur jag tror de tolkas:
    MAN - ställer fråga om hur han ska få sin fru att bli intresserad av sex igen, hon har ingen lust sedan lång tid tillbaka- han saknar henne och deras sexliv och vill prova allt för att få tillbaka lusten och åtrån igen.

-Genomsnittskvinnan som svarar har i nuvarande eller tidigare förhållande haft en man med högre sexlust än hon själv. Hon har upplevt baksidan av det, att det känts som han tjatar och stressar och pressar etc. Och svarar utifrån den erfarenheten och känslan. Dvs att karlsloken ska respektera kvinnans lust och acceptera läget.

KVINNA - ställer fråga om hur hon ska få sin man att bli intresserad av sex igen, han har ingen lust sedan lång tid tillbaka, hon saknar honom i sovrummet och vill prova allt för att få tillbaka lusten och åtrån igen.

-Genomsnittskvinnan som svarar har upplevt eller kan väl föreställa sig hur det skulle vara om hon vill men inte han, och hur mycket självkänslan påverkas av att bli nekad. Och svarar utefter det och rekommenderar att kvinnan försöker bejaka sin sexualitet på egen hand osv.

Och givetvis samma mekanism oavsett ämne/tråd. Dvs inte så mycket dubbelmoral som att inte kunna se utanför boxen, och relatera för mycket till sig själv/sin värld.

• Pentagram

En del av det handlar säkert att man tolkar det man läser utifrån sina förväntningar. Det är ju inte ovanligt att vardera sidan i en debatt tycker den andra sidan ägnar sig åt personangrepp istället för argumentering.

Anyway, innan man kan diskutera HUR eller VARFÖR ett fenomen fungerar så är det väl bra att konstatera huruvida fenomenet existerar. Finns det någon form av statistiskt underlag för de inledande påståendena i TS eller är det bara en "känsla".

• Furstinna

Det med kvinna/man har jag också sett. Men tycker inte man kan jämföra en bonus med en mamma. Den ena är förälder och den andra är inte.

• Nyfiken gul
    Furstinna skrev 2012-03-22 12:13:46 följande:
    Det med kvinna/man har jag också sett. Men tycker inte man kan jämföra en bonus med en mamma. Den ena är förälder och den andra är inte.

tja fast båda två gör samma jobb i sina famijer  även om bara den ena har jurdiskt rätt att kalla sig mamma....    
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • listo

Svaren är såklart olika för att vi har olika syn på kvinnor och män, på bioföräldrar och bonusföräldrar. Vi har massor med bilder, antaganden, fördomar som ligger i bakgrunden och som gör att vi värderar människor och situationer olika beroende på hur de ser ut.

hejhararjag.blogspot.com - nå, seså...klicka då. Gör det!
Svar på tråden Svarar du olika beroende på vem som ställer frågan? Fundering om dubbelmoral här på FL