• fanatsilös

7 veckorsbebis sover nästan hela tiden.

Hej!
    Har en dotter på 7 veckor som hade några oroliga dagar förra veckan, hon började skrika en stund efter måltidernna och var nästintill otröstlig! Det började smått och blev värre och värre och tillslut verkade hon nästan ha panik. Vi försökte lägga henne men då skrek hon ännu mer.

Vi anade att det kunde vara magen så vi köpte Semper lemolac och gav henne och hon blev bättre i magen, innan hade det bubblat och kurrat och hon grät när hon bajsade.
    Sedan kom den här ledsenheten tillbaka i söndags och jag började misstänka att det var något annat. Hon har nämligen börjat klia sig mycket i ögonen och gäspar mycket så på måndag morgon efter morgonmålet så lade jag henne för att sova och det gick ganska bra. När hon väl sommnat sover hon som en stock och verkar må bättre. Hon vaknar när hon är hungrig och äter nu något mer än innan. Hon är glad i maten och äter mellan 165-200 ml per gång. Hon skrattar och verkar vara som vanligt när hon är vaken men tröttnar snabbt. Hon är vaken ca 30-45 minuter och sover i 2,5-3 timmar. Ibland vaknar hon till i sömmen.

Så här har det nu varit sedan i måndags och jag misstänker att det kan vara en utvecklingsfas. Kan det vara så?
    Detta är mitt första barn så jag är lite orolig, vet ju inte hur såna här småttingar brukar vara. 

• Svar på tråden 7 veckorsbebis sover nästan hela tiden.
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Spädbarn sover väldigt mycket, 16-18 timmar med individuella skillnader förstås. Är barnet piggt, opåverkat och äter bra däremellan känns det hela inte som ngt oroande. Prata förstås med din BVC om detta :)
    MVH
    Carmen

Svar på tråden 7 veckorsbebis sover nästan hela tiden.