• Elsis00

Stenplattor istället för gjutet golv i stall?

Hej,

Jag ska göra om en del av ladugården till ett stall med två boxar, just nu är det stampat jordgolv där och vad jag har läst lite överallt så verkar det vara ett alternativ till gjutet golv? Ett annat alternativ som en del har skrivit om är att lägga in trädgårdsplattor (typ cementblock) som golv i stallet och det alternativet är jag lite sugen på, vill helst inte ha endast jord...

Jag undrar om någon har erfarenhet av det?
    Hur gjorde ni, vad har ni för grund, stenmjöl eller singel eller liknande?

• Svar på tråden Stenplattor istället för gjutet golv i stall?
  • Pappa G

Blir det inte väldigt svårt att hålla rent?
    Det lär ju rinna ner i springorna och underminera underlaget..

• Crea Diem

Det borde gå med stenplattor, men gräv ur lite jord först på med geotextil för att gruset ej ska 'ätas upp' av jorden och sedan ett lager grus eller liknande för dränering och avjämning. Fråga vilket grus du ska ha hos firman där du köper stenplattorna

• Elsis00

Jo jag undrar också om detta med att hålla rent, men det finns ju olika plattor och har hittat lite bilder nu på ett stall som har satt plattorna så de ser ut som att de inte är något mellanrum alls...

Tack för tipset Crea, ska kolla med firmorna häromkring :)

• Maria 487

Håller stenplattor för hästfötter och tyngd? Jag skulle nog gjuta men har å andra sidan aldrig sett ett stengolv i ett stall. Kunde iof vara intressant. Lycka till!

• ZaNdRoRiA

Det blir ju springor med alla plattor där urin rinner ner. Det finns ju de som gjuter och sedan drar ett mönster, var i ett stall igår med honey comb mönster. Jättefint

• Argo
    Elsis00 skrev 2012-03-22 10:23:43 följande:
    Hej,

Jag ska göra om en del av ladugården till ett stall med två boxar, just nu är det stampat jordgolv där och vad jag har läst lite överallt så verkar det vara ett alternativ till gjutet golv? Ett annat alternativ som en del har skrivit om är att lägga in trädgårdsplattor (typ cementblock) som golv i stallet och det alternativet är jag lite sugen på, vill helst inte ha endast jord...

Jag undrar om någon har erfarenhet av det?
    Hur gjorde ni, vad har ni för grund, stenmjöl eller singel eller liknande?
    Låter opraktiskt.

Plattorna spricker, sätter sig, glappar och samlar skit (bokstavligen) mellan springorna.

Ett gjutet golv håller, sätter sig inte och går lätt att borsta och spola av.
Svar på tråden Stenplattor istället för gjutet golv i stall?