Add/adhd. Vilken djungel det verkar vara. Har du erfarenhet?
Min dotter har med alla sannolikhet add. Hon har fungerat hyfsat, men haft svårigheter i skolan. om tur är så har hon fått en enorm hjälp av sina lärare utan att vi har behövt kämpa för det. Har dock flera gånger velat ha en remiss till bup, men det verkar svårt.. Skolpsykologen tycker det är " onödigt att sätta stämplar på barn" o "att man ska acceptera olikheter".. Eh ok?
Nu ska hon strax byta skola (vilken kommer att göra skolgången ännu svårare för henne) o vid överlämningen så hade hennes nyvarande o nya lärare samtalat om detta med remiss (för jag har bett dem att göra något) o kommit fram till att det är upp till oss föräldrar. Men bup menar ju att det ska komma från skolan? Att det är de som har underlaget osv.
Har kontakt med Barn o ungdomshälsan (tidigare en del av bup) de gör ju inga utredningar, men kan hjälpa till med samtalshjälp osv.
Jag börjar börjar orolig att hennes självkänskla kommer att skadas. För hon känner sig dum,korkad o värdelös när det inte fungerar i skolna eller när hennes minnessvårigheter ställer till det för henne.
Hur har ni andra gjort? Vilken väg har ni tagit? Kan familjeläkaren hjälpa til?