• Hannah76

Add/adhd. Vilken djungel det verkar vara. Har du erfarenhet?

Min dotter har med alla sannolikhet add. Hon har fungerat hyfsat, men haft svårigheter i skolan. om tur är så har hon fått en enorm hjälp av sina lärare utan att vi har behövt kämpa för det. Har dock flera gånger velat ha en remiss till bup, men det verkar svårt.. Skolpsykologen tycker det är " onödigt att sätta stämplar på barn" o  "att man ska acceptera olikheter".. Eh ok?

Nu ska hon strax byta skola (vilken kommer att göra skolgången ännu svårare för henne) o vid överlämningen så hade hennes nyvarande o nya lärare samtalat om detta med remiss (för jag har bett dem att göra något) o kommit fram till att det är upp till oss föräldrar. Men bup menar ju att det ska komma från skolan? Att det är  de som har underlaget osv.

Har kontakt med Barn o ungdomshälsan (tidigare en del av bup) de gör ju inga utredningar, men kan hjälpa till med samtalshjälp osv.

Jag börjar börjar orolig att hennes självkänskla kommer att skadas. För hon känner sig dum,korkad o värdelös när det inte fungerar i skolna eller när hennes minnessvårigheter ställer till det för henne.

Hur har ni andra gjort? Vilken väg har ni tagit? Kan familjeläkaren hjälpa til?

• Svar på tråden Add/adhd. Vilken djungel det verkar vara. Har du erfarenhet?
  • Jamieolivia

Det är skolpsykologen som ska göra en basutredning och när den är klar ska man sedan gå vidare för att se vad som händer då.
    Be den nya skolan om en basutredning hos deras skolpsykolog. 

• Hannah76
    Jamieolivia skrev 2012-03-22 11:53:05 följande:
    Det är skolpsykologen som ska göra en basutredning och när den är klar ska man sedan gå vidare för att se vad som händer då.
    Be den nya skolan om en basutredning hos deras skolpsykolog. 

Ja det är ju vad de säger på bup, o jag kan ju bara hålla med - de har ju underlaget.

Ja får kanske redan nu ta det med den nya skolan? Ska ha ett möte snart med dom.
  • Trebarnsmamman

Har en 18 årig dotter med ADD, hade svårigheter i skolan hela högstadiet. Det havererade helt när hon bytte skola när hon började i högstadiet. Vi gick på BUP i 3 år innan de överhuvudtaget gjorde en utredning.
    Orsaken till att vi hamnade på Bup var att hon var deprimerad och hade självskadebeteende.
    Nu äter hon antidepressiv medicin och Concerta som är centralstimulerande medicin. Eftersom hon inte klarade högstadiet så går hon på individuellt program på gymnasiet med praktik 3 dagar i veckan och de andra 2 dagarna läser hon in basämnen.
    Medicinen har hjälpt henne jättemycket. Hon är piggare och kan ta itu med saker på ett helt annat sätt än förut.
    Förändringar är ju en av sakerna de med ADD/ADHD har problem med.
    Skolsköterskan eller skolpsykologen borde väl kunna hjälpa till så ni får komma till BUP eller så kan man ringa  dit och tala om att man är orolig för sitt barn och har önskemål att få komma till BUP.
     Lycka Till!

• Hannah76
    Trebarnsmamman skrev 2012-03-22 12:00:05 följande:
    Har en 18 årig dotter med ADD, hade svårigheter i skolan hela högstadiet. Det havererade helt när hon bytte skola när hon började i högstadiet. Vi gick på BUP i 3 år innan de överhuvudtaget gjorde en utredning.
    Orsaken till att vi hamnade på Bup var att hon var deprimerad och hade självskadebeteende.
    Nu äter hon antidepressiv medicin och Concerta som är centralstimulerande medicin. Eftersom hon inte klarade högstadiet så går hon på individuellt program på gymnasiet med praktik 3 dagar i veckan och de andra 2 dagarna läser hon in basämnen.
    Medicinen har hjälpt henne jättemycket. Hon är piggare och kan ta itu med saker på ett helt annat sätt än förut.
    Skolsköterskan eller skolpsykologen borde väl kunna hjälpa till så ni får komma till BUP eller så kan man ringa  dit och tala om att man är orolig för sitt barn och har önskemål att få komma till BUP.
     Lycka Till!

Det är precis det som hände med din dotter som jag är orolig för. Hon har ju redan nu lätt att dippa ner o bli deppad..
    Det märkliga är att bup enbart verkar koncetrera sig på svårigheterna i skolan. Och de är såklart viktiga, men jag är ju mer orolig över det andra.
  • Hannah76
    Trebarnsmamman skrev 2012-03-22 12:00:05 följande:
     Lycka Till!
    Vad härligt att din dotter äntligen mår bättre! =)
  • Trebarnsmamman

Det är ju så mycket misslyckanden som gör att dessa ungdomar lätt blir deprimerad och självförtroendet hamnar i botten. Bra att du tar itu med det i tid och kämpa på för att få hjälp!

• Hannah76
    Trebarnsmamman skrev 2012-03-22 12:11:21 följande:
    Det är ju så mycket misslyckanden som gör att dessa ungdomar lätt blir deprimerad och självförtroendet hamnar i botten. Bra att du tar itu med det i tid och kämpa på för att få hjälp!

Ja det gör verkligen ont i hjärtat när hon känner sig värdelös.. Och fan vad jobbigt det är att inte kunna "fixa" o göra allt bra.
    Det sköna just nu är att hon fungerar så mycket bättre socialt. Hon går i en bra klass, o de flesta kommer att finnas i hennes nya klass o skola. Men det känns lite som om detta är lugnet före stormen..

Har ni som föräldrar fått hjälp? Med hur man stöttar bäst osv?
  • 97marlin

Hej. Jag heter. Maria! Och jag undrar en sak. Mitt telefon nr. Är: 0705112993 får ej ges ut till nån annan. Detta är privat sök som ni aldrig får berätta för någon. Ring mig på söndag. 23/4-17! Kl. Ca

Vid ca. 6-7 tiden. Mvh. Maria Lindberg! ????

????
Svar på tråden Add/adhd. Vilken djungel det verkar vara. Har du erfarenhet?